Dygtige chauffører løfter kundetilfredsheden i Midttrafiks flextrafik
En ny undersøgelse af Midttrafiks flextrafik viser høj kundetilfredshed med de fem kørselsordninger: Flextur, plustur, flexbus, handicapkørsel og kommunal kørsel. Undersøgelsen viser, at især chaufførernes kørsel og chaufførernes hjælpsomhed scorer højt på tilfredsheden.

Flextrafik er kollektiv trafik på bestilling. Den kører ikke efter køreplan og kunderne bestemmer selv, hvor turen starter og slutter. Nogle kørselsordninger er åbne for alle, mens andre er for kunder med særlige transportbehov og bliver godkendt af kommunerne.
Kunderne bliver hentet i personbiler og efter behov - særlige minibusser med plads til hjælpemidler. Den enkelte chauffør spiller derfor en stor rolle i forhold til kundernes tryghed og komfort, mens bestillingsprocessen er vigtig for den samlede kundeoplevelse af turen med flextrafik.
Ny undersøgelse viser høj kundetilfredshed
Som noget nyt har Midttrafik i 2024 i samarbejde med Wilke etableret en fast kundeundersøgelse, hvor dataindsamlingen foretages løbende hen over året.
En samlet rapport for hele 2024 viser høj tilfredshed på tværs af de fem kørselsordninger: Flextur, plustur, flexbus, handicapkørsel og kommunal kørsel. 83 procent af de adspurgte svarer, at de er tilfredse med flextrafik, heraf er 53 procent meget tilfredse.
Samtidig opnår flextrafik en flot NPS-score på 62. Tallet indikerer, at kunderne har stor villighed til at anbefale flextrafik til andre.
Midttrafiks direktør Lars Berg er meget tilfreds med de positive resultater:
”Vi er superglade for, at så mange kunder er tilfredse med det produkt, vi leverer med vores flextrafik. Flextrafik går nok en smule under radaren, når man snakker kollektiv trafik på trods af, at vi kører over en million ture om året. Derfor håber vi også, at de mange tilfredse kunder vil være ambassadører og udbrede kendskabet til især de åbne kørselsordninger som flextur, flexbus og plustur. Det er gode alternativer i de områder, hvor der ikke kører bus, tog eller letbane”.
Chauffører scorer højt på tilfredshed
Tilfredshedsundersøgelsen viser desuden, at særligt fire parametre driver den høje overordnede tilfredshed med flextrafik:
- Chaufførens adfærd
- Afhentningstidspunktet
- Ventetid i telefonen ved bestilling
- Chaufførens opkald inden afhentning
Det er især de parametre, der omhandler chaufføren, der scorer højt på en indeksskala fra 0-100 på tværs af de fem kørselsordninger.
- Chaufførens kørsel: 93
- Chaufførens hjælpsomhed: 90
- Chaufførens service: 91
- Chaufførens opkald inden afhentning: 89
- Turens varighed: 92
Nøgleord
Kontakter
Midttrafiks pressetelefon
Tlf:70206650Links
Om Midttrafik
Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.
Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.
Følg pressemeddelelser fra Midttrafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Midttrafik
Midttrafik app kører snart ud på sin sidste tur15.12.2025 10:13:33 CET | Pressemeddelelse
Fra 31. marts er det endegyldigt slut med køb af billetter i Midttrafik app. Allerede i dag kan kunderne vælge mellem to landsdækkende apps - Rejsekort-appen og Rejsebillet-appen – som alternativ, når de skal afsted med bus, tog eller letbane. Udfasning af appens produkter er sket løbende i 2025 og slutter af med enkeltbilletten i 2026.
Midttrafik app kører snart ud på sin sidste tur15.12.2025 10:03:57 CET | Pressemeddelelse
Fra 31. marts er det endegyldigt slut med køb af billetter i Midttrafik app. Allerede i dag kan kunderne vælge mellem to landsdækkende apps - Rejsekort-appen og Rejsebillet-appen – som alternativ, når de skal afsted med bus, tog eller letbane. Udfasning af appens produkter er sket løbende i 2025 og slutter af med enkeltbilletten i 2026.
Stabil busdrift i 2025 og fokus på fortsatte forbedringer12.12.2025 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Midttrafik har i forbindelse med et repræsentantskabsmøde offentliggjort tal for antallet af forsinkelser, aflysninger og overfyldte busser i 2025. Tallene rykker ved den almene opfattelse af, at man ikke kan stole på den kollektive trafik. I 2025 blev 99,7 procent af alle ture gennemført, mens 6,2 procent af busserne var forsinket mere end 6 minutter. Fokus hos Midttrafik er at gøre det endnu bedre.
Eksamensbusser skal gøre rejsen lettere for studerende10.12.2025 10:59:15 CET | Pressemeddelelse
Midttrafik har indsat ekstra eksamensbusser på rute 200 til de mange universitetsstuderende, der skal til skriftlige eksamener i Eksamenshuset i Lisbjerg. Ekstrabusserne kører fra Park Allé og starter ud fra 15. december. Udover rute 200 kan de studerende bruge Letbanen, når de skal til eksamen.
Kollektiv trafik holder stort set prisen i 20263.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
De fleste kunder kan rejse med Midttrafik til samme pris fra 18. januar 2026, hvor billetpriserne på den kollektive trafik i hele landet bliver justeret. Midttrafiks bestyrelse har besluttet at holde priserne i ro. Derfor er der kun stigninger på dagsbilletter og pendlerkort (4 og 5 zoner) i sigte for de kunder, der vælger at rejse med bus, tog (Midtjyske Jernbaner) og letbane i Midttrafiks område.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum