Social indsats hyldes med højskolepris
Med projektet ”Udsatte unge på højskole” har en række højskoler og sociale aktører fundet en vej til at gøre højskoler tilgængelige og værdifulde for en bredere ungegruppe. I dag blev indsatsen fejret med Højskolepædagogisk Pris på Egmont Højskolen i Hou.

Hvordan kan man gøre landets højskoler mere tilgængelige for unge i udsatte livssituationer og sikre, at de får den pædagogiske støtte, de har behov for? Det spørgsmål fylder meget på landets højskoler i disse år og i samfundet generelt, hvor både politikere og fagfolk ser højskoler som en mulig vej for unge, der mistrives eller er uden job og uddannelse.
Nogle steder har man også allerede fundet svaret. Det gælder blandt andet på en række folkehøjskoler, som de seneste år har arbejdet med flere sociale aktører om at give udsatte unge økonomisk støtte til at komme på højskole samt pædagogisk støtte før, under og efter opholdet.
I dag blev projektet ”Udsatte unge på højskole” hyldet med Højskolepædagogisk Pris, hvilket skete under højskolernes årlige lærer- og forstandermøde, Højskolemødet, på Egmont Højskolen i Hou.
Kernen i det højskolepædagogiske arbejde
Højskolepædagogisk Pris uddeles af Folkehøjskolernes Forening i Danmark og går til projekter, personer eller organisationer, der udbreder kendskabet til højskolernes idé, opgave og pædagogiske praksis. Ifølge komitémedlem og højskolelærer Emil Hageman Christensen berører ”Udsatte unge på højskole” netop kernen i det højskolepædagogiske arbejde.
”Projektet handler først og fremmest om, hvad der pædagogisk og strukturelt skal til for, at nogle af samfundets mest udsatte unge kan indgå i og gennemføre et højskoleophold. Derudover viser det, hvordan undervisning og samvær, som finder sted i et værdibaseret og hjemligt kostskolemiljø og er præget af livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, kan bidrage til, at unge går fra udsathed til myndighed,” sagde han under prisoverrækkelsen.
”Udsatte unge på højskole” startede som et pilotprojekt i 2021 og ledes i dag af Silkeborg Højskole og KFUM’s Sociale Arbejde. Ifølge udviklingskonsulent Trine Kruse Friis fra KFUM’s Sociale Arbejde har projektet været meget meningsfuldt for de unge, som organisationen er i kontakt med fra blandt andet forsorgshjem, hjem med alkoholmisbrug eller anbringelsessteder.
”Med os som afsender og højskolerne som modtager kan vi gennem fagligt samarbejde hjælpe unge til at få et højskoleophold, der bidrager til øget livsmestring, nye relationer, tro på dem selv og mod på livet. Unge, som er i udsatte livssituationer, har brug for bedre veje ind i voksenlivet. Og det kan højskolerne i høj grad bidrage til,” siger Trine Kruse Friis.
”På mange måder har højskoleopholdet reddet mig”
Erfaringerne fra projektet viser da også, at de unge, der har deltaget i projektet, forlader højskoleopholdet med en følelse af at være en del af et fællesskab og med mod til at drømme om fremtiden. Det fortæller Jan Hamborg Lundum, der er viceforstander på Silkeborg Højskole, og som fredag tog imod prisen på Egmont Højskolen sammen med Trine Kruse Friis.
Ifølge ham har projektet dog også betydning for højskolernes andre elever.
”På højskolerne har vi hvert semester haft temadage i samarbejde med KFUM’s Sociale Arbejde, hvilket har givet højskoleeleverne en vigtig indsigt i den sociale ulighed blandt unge i Danmark og et højskolefællesskabs betydning. Med det afsæt oplever højskoleeleverne værdi i at kunne være noget for hinanden. Unge har brug for at udvikle sig og føle samhørighed uanset baggrund,” siger han.
En af de unge, som har oplevet betydningen af samarbejdet, er 22-årige Sara Ramsing, som kom på Løgumkloster Højskole med støtte fra projektet.
”På mange måder har højskoleopholdet reddet mig. Da jeg startede på Løgumkloster Højskole, havde jeg det rigtig svært og led meget af social angst. På højskolen mødte jeg andre unge, der også kæmper med noget. Og derfor følte jeg mig pludselig ikke så alene,” siger hun.
Om Højskolepædagogisk Pris
- Uddeles af Folkehøjskolernes Forening og har til formål at udbrede kendskabet til højskolepædagogik som et særligt pædagogisk felt.
- Prisen går til en eller flere personer, en institution, en organisation eller et projekt, der i løbet af året eller gennem en længerevarende indsats har ydet et praktisk eller teoretisk bidrag til at udvikle eller formidle højskolepædagogikken.
- Prismodtageren udvælges af en komité nedsat af Folkehøjskolernes Forening. I år bestod komitéen af Trine S. Larsen, der er viceforstander på Gram Højskole, Felicity Markdal, der er lærer på Den Internationale Højskole i Helsingør og Emil Hageman Christensen, der er lærer på Grundtvigs Højskole.
- Prisen blev uddelt for første gang i 2016. Med prisen følger 25.000 kroner. De foregående år er prisen tildelt Leo Komischke-Konnerup, Lene Tanggaard, Vallekilde Højskole for projektet Clean Out Loud, Ove Korsgaard, højskolelærerne Mette Øyås Madsen og Christian Hjortkjær, tidligere embedsmand Jesper Moesbøl og senest talerskolen Røst.
Om projektet
- ”Mangfoldighedsindsatsen - Unge i udsatte livspositioner på højskole” startede som et pilotprojekt i 2021. I dag ledes det af Silkeborg Højskole og KFUM’s Sociale Arbejde, som samarbejder med seks andre højskoler, Jysk Børneforsorg/Fredehjem og en række eksterne partnere. Højskolerne i projektet er Nørgaards Højskole, Løgumkloster Højskole, Rødding Højskole, Rønde Højskole, Børkop Højskole og Vrå Højskole.
- Projektet skal give socialt udsatte unge mulighed for at komme på højskole - med alt, hvad det indebærer, og derigennem skabe øget mangfoldighed på højskolerne og sikre bedre veje ind i voksenlivet for udsatte unge.
- 17 unge har været involveret i projektet siden indsatsens start. Heraf har nogle gået på højskole i flere semestre.
- Projektet har fået støtte fra Folkehøjskolernes Forenings skoleudviklingspulje og mangfoldighedspulje. I perioden 2024-2025 er projektet solidt støttet af KG Fonden i kombination med højskolestipendier.
For yderligere kontakt:
Projektleder og udviklingskonsulent hos KFUM’s Sociale Arbejde: Trine Kruse Friis – tkf@kfumsoc.dk – 30651022
Projektleder og viceforstander på Silkeborg Højskole: Jan Hamborg Lundum – jhl@silkeborghojskole.dk – 28484255
Nøgleord
Kontakter
Mette Skov HansenPresseansvarlig
Tlf:+45 60641989msh@ffd.dkBilleder



Links
Om foreningen
Folkehøjskolernes Forening i Danmark – også kaldet Højskolerne – har til formål at arbejde for folkehøjskolens idé og skabe gode og frie vilkår for skoleformens udvikling.
Foreningen er en medlems- og interesseorganisation for Danmarks omkring 75 folkehøjskoler.

Følg pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Trivselskommissionen: Flere unge bør prioritere et højskoleophold25.2.2025 11:59:48 CET | Pressemeddelelse
I dag har Trivselskommissionen offentliggjort sine anbefalinger til, hvordan børn og unges trivsel kan fremmes. En af dem lyder at styrke mulighederne for, at flere unge tager på højskole.
Nordiske højskoler samler ukrainske unge for at opbygge håb10.2.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
I denne uge inviterer Nordisk Folkehøjskoleråd ukrainske unge i de nordiske lande til et seminar på Nansenskolen i Lillehammer. Her har de mulighed for at dele erfaringer, drømme og styrke deres forståelse for de demokratiske traditioner i Norden.
Ungeløftet-indsats er godt i gang på landets højskoler7.2.2025 13:29:23 CET | Pressemeddelelse
Selvom Ungeløftet-aftalen kun lige er skudt i gang, sætter den allerede aftryk på landets højskoler.
Tidligere museumsdirektør skal stå i spidsen for Højskolebladet29.1.2025 07:50:00 CET | Pressemeddelelse
Danmarks ældste kulturmagasin har fået ny redaktør. Tidligere topchef og museumsdirektør Jane Mylenberg ser frem til at styrke Højskolebladet som en vigtig stemme i den danske kultur- og samfundsdebat.
Højskoler får millioner til at skabe vild natur og bæredygtigt design14.1.2025 07:40:00 CET | Pressemeddelelse
Tre jyske højskoler har modtaget store bevillinger fra Nordea-fonden til at dyrke vilde haver og udvikle bæredygtige løsninger inden for design og arkitektur.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum