Folkehøjskolernes Forening i Danmark

Social indsats hyldes med højskolepris

Del

Med projektet ”Udsatte unge på højskole” har en række højskoler og sociale aktører fundet en vej til at gøre højskoler tilgængelige og værdifulde for en bredere ungegruppe. I dag blev indsatsen fejret med Højskolepædagogisk Pris på Egmont Højskolen i Hou.

Viceforstander på Silkeborg Højskole Jan Hamborg Lundum og Trine Kruse Friis, der er udviklingskonsulent i KFUM’s Sociale Arbejde, tog i går imod Højskolepædagogisk Pris på vegne af alle aktørerne bag projektet "Udsatte Unge på Højskole".
Viceforstander på Silkeborg Højskole Jan Hamborg Lundum og Trine Kruse Friis, der er udviklingskonsulent i KFUM’s Sociale Arbejde, tog i går imod Højskolepædagogisk Pris på vegne af alle aktørerne bag projektet "Udsatte Unge på Højskole". Folkehøjskolernes Forening

Hvordan kan man gøre landets højskoler mere tilgængelige for unge i udsatte livssituationer og sikre, at de får den pædagogiske støtte, de har behov for? Det spørgsmål fylder meget på landets højskoler i disse år og i samfundet generelt, hvor både politikere og fagfolk ser højskoler som en mulig vej for unge, der mistrives eller er uden job og uddannelse.

Nogle steder har man også allerede fundet svaret. Det gælder blandt andet på en række folkehøjskoler, som de seneste år har arbejdet med flere sociale aktører om at give udsatte unge økonomisk støtte til at komme på højskole samt pædagogisk støtte før, under og efter opholdet.

I dag blev projektet ”Udsatte unge på højskole” hyldet med Højskolepædagogisk Pris, hvilket skete under højskolernes årlige lærer- og forstandermøde, Højskolemødet, på Egmont Højskolen i Hou.

Kernen i det højskolepædagogiske arbejde
Højskolepædagogisk Pris uddeles af Folkehøjskolernes Forening i Danmark og går til projekter, personer eller organisationer, der udbreder kendskabet til højskolernes idé, opgave og pædagogiske praksis. Ifølge komitémedlem og højskolelærer Emil Hageman Christensen berører ”Udsatte unge på højskole” netop kernen i det højskolepædagogiske arbejde.

”Projektet handler først og fremmest om, hvad der pædagogisk og strukturelt skal til for, at nogle af samfundets mest udsatte unge kan indgå i og gennemføre et højskoleophold. Derudover viser det, hvordan undervisning og samvær, som finder sted i et værdibaseret og hjemligt kostskolemiljø og er præget af livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, kan bidrage til, at unge går fra udsathed til myndighed,” sagde han under prisoverrækkelsen.

”Udsatte unge på højskole” startede som et pilotprojekt i 2021 og ledes i dag af Silkeborg Højskole og KFUM’s Sociale Arbejde. Ifølge udviklingskonsulent Trine Kruse Friis fra KFUM’s Sociale Arbejde har projektet været meget meningsfuldt for de unge, som organisationen er i kontakt med fra blandt andet forsorgshjem, hjem med alkoholmisbrug eller anbringelsessteder.
”Med os som afsender og højskolerne som modtager kan vi gennem fagligt samarbejde hjælpe unge til at få et højskoleophold, der bidrager til øget livsmestring, nye relationer, tro på dem selv og mod på livet. Unge, som er i udsatte livssituationer, har brug for bedre veje ind i voksenlivet. Og det kan højskolerne i høj grad bidrage til,” siger Trine Kruse Friis.

”På mange måder har højskoleopholdet reddet mig”
Erfaringerne fra projektet viser da også, at de unge, der har deltaget i projektet, forlader højskoleopholdet med en følelse af at være en del af et fællesskab og med mod til at drømme om fremtiden. Det fortæller Jan Hamborg Lundum, der er viceforstander på Silkeborg Højskole, og som fredag tog imod prisen på Egmont Højskolen sammen med Trine Kruse Friis.

Ifølge ham har projektet dog også betydning for højskolernes andre elever.

”På højskolerne har vi hvert semester haft temadage i samarbejde med KFUM’s Sociale Arbejde, hvilket har givet højskoleeleverne en vigtig indsigt i den sociale ulighed blandt unge i Danmark og et højskolefællesskabs betydning. Med det afsæt oplever højskoleeleverne værdi i at kunne være noget for hinanden. Unge har brug for at udvikle sig og føle samhørighed uanset baggrund,” siger han.

En af de unge, som har oplevet betydningen af samarbejdet, er 22-årige Sara Ramsing, som kom på Løgumkloster Højskole med støtte fra projektet.
 ”På mange måder har højskoleopholdet reddet mig. Da jeg startede på Løgumkloster Højskole, havde jeg det rigtig svært og led meget af social angst. På højskolen mødte jeg andre unge, der også kæmper med noget. Og derfor følte jeg mig pludselig ikke så alene,” siger hun.


Om Højskolepædagogisk Pris

  • Uddeles af Folkehøjskolernes Forening og har til formål at udbrede kendskabet til højskolepædagogik som et særligt pædagogisk felt.
  • Prisen går til en eller flere personer, en institution, en organisation eller et projekt, der i løbet af året eller gennem en længerevarende indsats har ydet et praktisk eller teoretisk bidrag til at udvikle eller formidle højskolepædagogikken.
  • Prismodtageren udvælges af en komité nedsat af Folkehøjskolernes Forening. I år bestod komitéen af Trine S. Larsen, der er viceforstander på Gram Højskole, Felicity Markdal, der er lærer på Den Internationale Højskole i Helsingør og Emil Hageman Christensen, der er lærer på Grundtvigs Højskole.
  • Prisen blev uddelt for første gang i 2016. Med prisen følger 25.000 kroner. De foregående år er prisen tildelt Leo Komischke-Konnerup, Lene Tanggaard, Vallekilde Højskole for projektet Clean Out Loud, Ove Korsgaard, højskolelærerne Mette Øyås Madsen og Christian Hjortkjær, tidligere embedsmand Jesper Moesbøl og senest talerskolen Røst.


Om projektet

  • ”Mangfoldighedsindsatsen - Unge i udsatte livspositioner på højskole” startede som et pilotprojekt i 2021. I dag ledes det af Silkeborg Højskole og KFUM’s Sociale Arbejde, som samarbejder med seks andre højskoler, Jysk Børneforsorg/Fredehjem og en række eksterne partnere. Højskolerne i projektet er Nørgaards Højskole, Løgumkloster Højskole, Rødding Højskole, Rønde Højskole, Børkop Højskole og Vrå Højskole.
  • Projektet skal give socialt udsatte unge mulighed for at komme på højskole - med alt, hvad det indebærer, og derigennem skabe øget mangfoldighed på højskolerne og sikre bedre veje ind i voksenlivet for udsatte unge.
  • 17 unge har været involveret i projektet siden indsatsens start. Heraf har nogle gået på højskole i flere semestre.
  • Projektet har fået støtte fra Folkehøjskolernes Forenings skoleudviklingspulje og mangfoldighedspulje. I perioden 2024-2025 er projektet solidt støttet af KG Fonden i kombination med højskolestipendier.

For yderligere kontakt:

Projektleder og udviklingskonsulent hos KFUM’s Sociale Arbejde: Trine Kruse Friis – tkf@kfumsoc.dk – 30651022

Projektleder og viceforstander på Silkeborg Højskole: Jan Hamborg Lundum – jhl@silkeborghojskole.dk – 28484255

Nøgleord

Kontakter

Billeder

”Udsatte unge på højskole” startede som et pilotprojekt i 2021 og ledes i dag af Silkeborg Højskole og KFUM’s Sociale Arbejde. Her ses de to projektledere Trine Kruse Friis og Jan Hamborg Lundum.
”Udsatte unge på højskole” startede som et pilotprojekt i 2021 og ledes i dag af Silkeborg Højskole og KFUM’s Sociale Arbejde. Her ses de to projektledere Trine Kruse Friis og Jan Hamborg Lundum.
Folkehøjskolernes Forening
Download
Viceforstander på Silkeborg Højskole Jan Hamborg Lundum og Trine Kruse Friis, der er udviklingskonsulent i KFUM’s Sociale Arbejde, tog i går imod Højskolepædagogisk Pris på vegne af alle aktørerne bag projektet "Udsatte Unge på Højskole".
Viceforstander på Silkeborg Højskole Jan Hamborg Lundum og Trine Kruse Friis, der er udviklingskonsulent i KFUM’s Sociale Arbejde, tog i går imod Højskolepædagogisk Pris på vegne af alle aktørerne bag projektet "Udsatte Unge på Højskole".
Folkehøjskolernes Forening
Download
En række folkehøjskoler har de seneste år arbejdet med flere sociale aktører om at give udsatte unge økonomisk støtte til at komme på højskole samt pædagogisk støtte før, under og efter opholdet..
En række folkehøjskoler har de seneste år arbejdet med flere sociale aktører om at give udsatte unge økonomisk støtte til at komme på højskole samt pædagogisk støtte før, under og efter opholdet..
Arkivfoto/Folkehøjskolernes Forening
Download

Links

Om foreningen

Folkehøjskolernes Forening i Danmark – også kaldet Højskolerne – har til formål at arbejde for folkehøjskolens idé og skabe gode og frie vilkår for skoleformens udvikling.

Foreningen er en medlems- og interesseorganisation for Danmarks omkring 75 folkehøjskoler.

Følg pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye