Rundspørge i Politikredsene: Ulovlige elcykler er et problem i trafikken
Billige og ulovlige elcykler er et stadig større problem, oplever Rådet for Sikker Trafik og politiet. Mange borgere er i tvivl om reglerne, og de ulovlige elcykler øger risikoen for ulykker og kan koste føreren dyrt, hvis de bliver stoppet af politiet eller kører galt.

For høj fart, vild kørsel og manglende godkendelse og forsikring er nogle af de problemer, der følger med ulovlige elcykler, som man kan møde på cykelstien. Rådet for Sikker Trafik bliver ofte kontaktet af borgere, som har forelsket sig i en elcykel, der desværre meget ofte viser sig at være ulovlig, og hos Politiet oplever de også at problemet vokser.
I en rundspørge for Rådet for Sikker Trafik, som 11 af landets 12 politikredse har besvaret, er det oplevelsen, at ulovlige elektriske køretøjer har været et stigende problem de sidste tre år. I 8 ud af 11 kredse sigter de flere for at køre på ulovlige elcykler og andre elkøretøjer end for 3 år siden.
-Vi hører fra flere politikredse, at de ulovlige elcykler er så hurtige, at de reelt set er en knallert eller endda en lille motorcykel. Det er ikke bare ulovligt – det er også farligt.
Hvis man kører på en ulovlig elcykel og bliver stoppet, mangler der ofte kørekort, forsikring, nummerplade, korrekt hjelm og meget mere, hvilket betyder bøder i størrelsen 10-15.000 kroner. Det er en stor udskrivning, hvis man fx er 16 år gammel og har brugt sin opsparing på et køretøj, siger Jakob Bøving Arendt.
Video: Se med, når Rådet for Sikker Trafik får testet en ulovlig elcykel hos politiet
I nogle kredse er problemet større end andre, men i alle kredse opleves de ulovlige køretøjer som et stigende problem. Hvis man kører på en ulovlig elcykel og bliver involveret i en ulykke, kan man også hænge på en erstatning, hvis andre kommer til skade.
-Man skal virkelig se sig godt for, hvis man er i markedet efter en elcykel. Vi rådgiver ofte borgere, som kontakter os om et elektrisk køretøj, der til forveksling ligner en elcykel. Rådet er, at de bør se sig om efter en anden og lovlig elcykel, fordi det blandt andet kan ende med en erstatning i millionklassen, hvis man ender i en ulykke på en ulovlig elcykel. Derfor skal der sættes en stopper for de farlige køretøjer i trafikken, og det kræver, at alle myndigheder gør, hvad de kan for at få løst det her problem, siger Jakob Bøving Arendt, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Se reglerne for elcykler her: www.sikkertrafik.dk/elcykel
Rundspørge blandt Danmarks politikredse
I en rundspørge som Rådet for Sikker Trafik har foretaget i januar og februar 2025 blandt Danmarks 12 politikredse svarer hovedparten af kredsene, at de oplever ulovlige elcykler og andre elektriske køretøjer på cykelstien som et stigende problem de sidste tre år.
Se besvarelserne herunder:


Kontakter
Rådet for Sikker Trafiks pressekontakt
Tlf:39163969presse@sikkertrafik.dkRådet for Sikker Trafik er en privat organisation, der arbejder for at øge trafiksikkerheden. Medlemmerne af Rådet er dels offentlige myndigheder og dels private organisationer.
Rådet for Sikker Trafiks arbejde omfatter bl.a. kampagner, undervisningsmaterialer og rådgivning. Administrerende direktør for Rådet for Sikker Trafik er Jakob Bøving Arendt.
Se mere på www.sikkertrafik.dk

Følg pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik
Råd inden skolestart: Tjek om dit barn kører på et ulovligt el-køretøj30.7.2025 11:55:18 CEST | Pressemeddelelse
Der er for mange teenagere, der kører på ulovlige elcykler og elektriske løbehjul i trafikken. Derfor opfordrer Rådet for Sikker Trafik forældrene til at tjekke inden skolestart, om børnenes elektriske køretøjer er lovlige.
Sommeren er højsæson for spiritusulykker3.7.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
3 ud af 10 alvorlige spritulykker sker i sommermånederne juni, juli og august. Lad bilen stå, hvis du skal nyde alkohol, særligt hvis du er ny bag rattet.
17-årige bilister må snart køre uden ledsager. Forældre opfordres til stadig at køre med25.6.2025 06:29:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra på tirsdag bliver det lovligt for 17-årige at køre bil i dagtimerne uden at have en erfaren bilist ved deres side. Men forældrene kan stadig spille en stor rolle for, at deres 17-årige søn eller datter får en sikker start som bilist, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.
Snart træder lavere promillegrænse for nye bilister i kraft17.6.2025 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. juli træder ny lovgivning i kraft, som betyder, at nye bilister reelt ikke kan drikke alkohol og køre bil. Ny kampagne fra Rådet for Sikker Trafik skal oplyse de nye bilister om regelændringen.
Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt2.6.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når håndværkere, pakketransporter og andre erhvervsdrivende i varebiler kører på landevejen, er tempoet oftere for højt end det er i personbiler. Den travle adfærd kan også aflæses i ulykkesstatistikken, hvor varebiler er overrepræsenterede.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum