Undersøgelse af Langeland Kommunes brug af it-system til sager om udsatte børn og unge
Ombudsmanden har besluttet at indlede en undersøgelse af Langeland Kommunes brug af it-systemet DUBU (Digitalisering – Udsatte Børn og Unge), som kommunen anvender til at behandle sager i familieafdelingen.
På baggrund af en konkret klagesag og omtale i medierne er ombudsmanden blevet opmærksom på en generel problemstilling vedrørende kommunens sagsbehandling i it-systemet og ønsker at undersøge, om det kan føre til mangelfuld eller forkert journalisering i familieafdelingens sager.
Offentlige myndigheders notat- og journaliseringspligt har bl.a. til formål at sikre den nødvendige dokumentation i den enkelte sag. Hvis journaliseringen er mangelfuld eller forkert, er der risiko for, at både sagsbehandlingen og borgernes retssikkerhed forringes.
I den konkrete klagesag oplyste Langeland Kommune i sit svar til borgeren, at kommunen ville bestræbe sig på at ensrette medarbejdernes brug af it-systemet og på den måde systematisere sagsbehandlingen.
I en efterfølgende artikel i Fyns Amts Avis anføres det, at der ifølge avisens informationer er blevet ”slettet og rettet i journaler i børnesager helt frem til januar 2025”.
Ombudsmanden beder på den baggrund Langeland Kommune om at redegøre for kommunens brug af DUBU-systemet samt om at forholde sig til, om dens håndtering lever op til de gældende krav til notat- og journaliseringspligt i blandt andet offentlighedslovens § 13 og § 15.
Derudover beder ombudsmanden også kommunen om at oplyse, hvilke tiltag den iværksatte som følge af den konkrete klagesag.
Læs hele høringen.
FAKTA
Forvaltningsmyndigheder har notatpligt. I sager, hvor der skal træffes afgørelse, betyder det ifølge offentlighedslovens § 13, at myndighederne skal gøre notat om de oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse, og som ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter. Notatpligten gælder også, når der foretages væsentlige sagsekspeditionsskridt i sagen, der ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter. Pligten til at tage notat er med til at sikre, at det efterfølgende kan klarlægges, hvad der er sket i sagen (dokumentationshensyn), og vil også kunne give mulighed for en effektiv kontrol med, om myndigheden har handlet korrekt (kontrolhensyn). Notatpligten er nærmere omtalt i overblik #2 om notatpligt i Myndighedsguiden på ombudsmandens hjemmeside.
En myndighed har samtidig også pligt til at journalisere visse dokumenter, jf. offentlighedslovens § 15, stk. 1. Den pligtmæssige journalisering har til formål at understøtte adgangen til aktindsigt og – på samme måde som notatpligten – at sikre nødvendig dokumentation i de enkelte sager. Journaliseringen skaber overblik over sagens dokumenter, letter sagsbehandlingen og understøtter kvalitet og effektivitet i sagsbehandlingen. Hvis journaliseringen er mangelfuld eller forkert, er der risiko for, at både sagsbehandlingen og borgernes retssikkerhed forringes. Pligten til at journalisere er nærmere omtalt i overblik #7 om journaliseringspligt i Myndighedsguiden på ombudsmandens hjemmeside.
Kontakter
Folketingets Ombudsmand, Henrik Bloch Andersen, tlf. 33 13 25 12
Souschef Camilla Bang, tlf. 33 13 25 12
Folketingets Ombudsmand
Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder.
Følg pressemeddelelser fra Folketingets Ombudsmand
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Folketingets Ombudsmand
Hillerød Forsyning er omfattet af ombudsmandens kompetence3.3.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ombudsmanden har bestemt, at Hillerød Forsyning i form af moderselskabet Hillerød Forsyning Holding A/S og datterselskabet Hillerød Service A/S skal være omfattet af hans virksomhed i samme omfang, som de er omfattet af reglerne i offentlighedsloven. Selskaberne er 100 pct. ejet af Hillerød Kommune og omfattet af offentlighedslovens § 4, stk. 1. Det er almindelig praksis, at ombudsmanden efter ombudsmandslovens § 7, stk. 4, bestemmer, at selskaber er omfattet af ombudsmandens kompetence i samme omfang, som de er omfattet af reglerne i offentlighedsloven. Det gælder også for så vidt angår kommunalt ejede forsyningsselskaber. Hensigten med ombudsmandslovens § 7 er at skabe overensstemmelse mellem ombudsmandens kompetence og anvendelsesområdet for bl.a. offentlighedsloven. Ombudsmanden har truffet sin beslutning i forbindelse med behandlingen af en klage fra en borger, der har fået delvist afslag på aktindsigt. Ombudsmanden har orienteret Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet samt Folk
Ombudsmanden undersøger besøgsforhold i Vestre Fængsel27.2.2025 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Folketingets Ombudsmand har besluttet at indlede en undersøgelse af de indsattes muligheder for at få besøg i Vestre Fængsel. I forbindelse med undersøgelsen beder ombudsmanden myndighederne om at redegøre for bl.a.: Om besøgskapaciteten i Vestre Fængsel kan anses for at være tilstrækkelig Om der er forhold af strukturel karakter i fængslet, der gør det vanskeligt at sikre de indsatte adgang til besøg Prioriteringen af afsonere over varetægtsarrestanter ved tilrettelæggelsen af besøg Forsvarsadvokaters mulighed for at besøge deres klienter i fængslet Tiltag for at forbedre besøgsbestillingssystemet, herunder indførelsen af et eventuelt digitalt bookingsystem. Ombudsmanden iværksætter sin undersøgelse efter at have været på uvarslet tilsynsbesøg i Vestre Fængsel i september 2024. Et af formålene med tilsynsbesøget var netop at se på de indsattes muligheder for at få besøg af deres pårørende. Ombudsmanden har således tidligere modtaget en række klager over besøgsforholdene i Vestre Fængs
Ombudsmanden har afsluttet undersøgelse af Familieretshusets sagsbehandlingstider på værgemålsområdet7.2.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter at have modtaget flere klager over Familieretshusets sagsbehandlingstid i konkrete sager om værgemål indledte Folketingets Ombudsmand i sommeren 2024 en undersøgelse af sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet. Familieretshuset har i en længere periode modtaget betydeligt flere nye sager på værgemålsområdet, end Familieretshuset har afsluttet. Det har betydet, at antallet af verserende sager er øget væsentligt, og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de afsluttede sager er steget. For nogle sager er der i dag en sagsbehandlingstid på flere år. Sagsbehandlingstiden i værgemålssagerne har løbende givet anledning til betydelig offentlig og politisk bevågenhed. Under et samråd den 8. januar 2025 i Folketingets Socialudvalg tilkendegav social- og boligministeren, at sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet er uholdbare. ”Når man tænker på, hvor betydelige konsekvenser værgemålssager kan have for de berørte parter, er der grund til at se med stor alvor på udviklingen i sagsbeh
Ombudsmanden vil undersøge handicaptilgængeligheden til borgerservicecentre3.2.2025 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Folketingets Ombudsmand vil i de kommende år gennemføre tilsyn med handicaptilgængeligheden på kommunale borgerservicecentre. Det sker som led i ombudsmandens opgave med at undersøge, om offentlige bygninger er tilgængelige for personer med handicap. ”Alle skal have mulighed for at bruge de kommunale borgerservicecentre. Det gælder naturligvis også for personer med handicap. Det er derfor vigtigt, at kommunerne sørger for, at centrene er tilgængelige for alle”, siger Folketingets midlertidige ombudsmand, Henrik Bloch Andersen. I forbindelse med tilsynene vil ombudsmanden blandt andet undersøge: Parkeringsforholdene for personer med handicap Adgangsarealerne samt indgangs- og dørpartier Udformningen af handicaptoiletter Information og skiltning Adgangen til hjemmesideinformation om borgerservicecentrenes tilgængelighed for personer med handicap. Tilsynene vil blive gennemført af besøgshold fra ombudsmandsinstitutionen med deltagelse af ombudsmandens to tilgængelighedskonsulenter. De to
Ombudsmanden har undersøgt handicaptilgængeligheden til en række sundhedscentre29.1.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Folketingets Ombudsmand har som led i sit tilsyn med tilgængeligheden af offentlige bygninger for personer med handicap gennem en periode haft fokus på sundhedscentre. Han har været på tilsynsbesøg i seks sundhedscentre rundt om i landet. Det har været ombudsmandens opfattelse, at de bygningsmæssige forhold generelt har gjort det muligt for brugere med handicap at færdes indendørs i de besøgte sundhedscentre, herunder benytte behandlings- og træningsrum. Det har dog været ombudsmandens vurdering, at adgangsforholdene til centrene og handicaptoilet-faciliteterne har kunnet vanskeliggøre tilgængeligheden af centrene for brugere med handicap. Ombudsmanden har ved alle seks tilsynsbesøg haft anledning til at komme med anbefalinger til forbedring af tilgængeligheden af sundhedscentrene. ”Adgangen til at modtage sundhedsbehandling kan være afgørende for alle, og personer med handicap skal naturligvis have samme adgang til sundhedstilbud i de lokale sundhedscentre som andre. Det er derfor af
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum