Ny rapport om modeller for organisering af den lokale kollektive transport
Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark har afleveret sin anden delrapport til regeringen. Rapporten præsenterer forskellige mulige modeller for fremtidens organisering af den lokale kollektive transport, men indeholder ikke udvalgets anbefalinger. Udvalgets samlede anbefalinger fremlægges i foråret.
Regeringen nedsatte i 2023 et ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark. Ekspertudvalget afleverede i sommer sin første delrapport, som rummede en kortlægning af rejsemønstre og nye mulige transportløsninger. Nu er den anden delrapport også afleveret. Delrapport nummer to beskriver forskellige modeller for organiseringen af den lokale kollektive transport.
Formand for ekspertudvalget, Helga Theil Thomsen, udtaler i den forbindelse:
- Vi har i arbejdet med rapporten om organisering set på forskellige modeller for, hvordan transporttilbuddene kan planlægges, samtænkes og udvikles, så de bedst tilpasses til borgernes behov. Vores opgave har ikke i første omgang været at pege på en bestemt model, men at beskrive potentialer og udfordringer ved både den nuværende organisering og andre modeller.
- Den nuværende organisering sikrer en stærk lokal forankring, fordi beslutningsansvaret ligger hos de lokale - beslutningstagere i kommunerne og regionerne. Vi ser dog også visse grænsefladeproblematikker ved at mange aktører i dag skal arbejde sammen om at udvikle et fælles kollektivt transporttilbud. Vi peger derfor også på andre modeller, som samler ansvaret mere entydigt hos færre aktører.
- De fire modeller som udvalget lægger frem, har hver især styrker og svagheder, som kan vægtes og prioriteres forskelligt af beslutningstagerne.
Transportminister Thomas Danielsen udtaler.
- Ekspertudvalgets vigtigste opgave er at tænke ud af boksen og komme med fordomsfrie bud på, hvordan vi får kollektiv mobilitet, der fungerer både i byerne og hvor der er længere mellem husene.
- Jeg vil gerne rose udvalget for med denne delrapport at have fremlagt en række forskellige mulige modeller for organiseringen. Vi får hermed spændt et rum ud og belyst fordele og ulemper ved forskellige veje, vi kan gå. Det håber jeg kan sætte en masse gode tanker og debatter i gang ude i sektoren og hos andre, der interesserer sig for den kollektive transport.
Ekspertudvalgets tredje delrapport samt anbefalinger forventes at foreligge inden sommerferien.
For yderligere oplysninger kontakt Transportministeriets pressetelefon: 33 11 00 14
Links
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skræddersyede postløsninger til småøerne7.5.2025 11:00:30 CEST | Pressemeddelelse
Småøer med under 1.000 indbyggere kan fremover få puljemidler til styrke postbetjeningen med lokal udbringning, brev- og pakkeanlæg eller andre lokale løsninger.
Elektriske sættevogne på vejene i Danmark5.5.2025 07:00:17 CEST | Pressemeddelelse
Sættevogne med egen elektrisk drivkraft kan give lastbiler meget længere rækkevidde og dermed være en gevinst for både branchen og klimaet. Derfor åbner transportminister Thomas Danielsen for, at der nu kan køres med de såkaldte eTrailers på de danske veje.
Transportsektoren leverer på den grønne omstilling1.5.2025 07:00:50 CEST | Pressemeddelelse
Klimafremskrivningen viser, at den grønne omstilling af både person- og erhvervstransport går hurtigere end forventet.
Tommy Ahlers ny formand for Metroselskabet I/S22.4.2025 17:37:13 CEST | Pressemeddelelse
Jørn Neergaard Larsen har efter udløb af sin udpegningsperiode valgt at fratræde posten som bestyrelsesformand i Metroselskabet I/S. Han afløses af erhvervsmand og tidligere uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.
Lovforslag om enklere regler for hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger i byerne udskydes11.4.2025 16:20:10 CEST | Pressemeddelelse
Lovforslaget, der skulle forenkle reglerne for ændringer af hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger i byer, udskydes og bliver ikke fremsat inden sommerferien. Dermed skal alle kommunale beslutninger om hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger fortsat godkendes af politiet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum