Enighed om videre proces for den grønne indenrigsrute
Regeringen, SF og Enhedslisten er enige om at sætte udbud af en grøn indenrigsrute i gang med så stor en andel grønt flybrændstof i tanken på de enkelte fly, som det er muligt.
I 2023 indgik Regeringen, SF og Enhedslisten aftalen Grøn luftfart i Danmark. Med aftalen er der bl.a. afsat midler til at oprette en grøn indenrigsrute i 2025 og gøre al indenrigsluftfart grøn i 2030. Parterne blev med aftalen enige om, at fly på indenrigsruten fysisk skal flyve på grønne drivmidler (dråbe-til-dråbe), hvilket betyder, at det enkelte fly kan fylde 100 procent grønt brændstof i tanken.
Det er i dag kun tilladt at anvende en brændstofblanding med maksimalt 50 procent grønt flybrændstof – SAF – i det enkelte fly, da den internationale certificering af 100 procent SAF endnu lader vente på sig.
Parterne er derfor enige om at sende den grønne rute i udbud med så meget iblanding som muligt, men fordelt på flere fly for at opnå den samme klimaeffekt.
Udbuddet løber i første omgang til og med 2026 med option på forlængelse til 2027. Herefter vil der afholdes et nyt udbud gældende for årene til og med 2029, hvor der stilles krav om anvendelse af 100 procent grønne drivmidler, hvis den internationale certificering af SAF er på plads. Samtidig er parterne enige om, at udgangspunktet for det næste udbud så vidt muligt og inden for rammerne af EU-retten er skærpede bæredygtighedskrav med fokus på e-fuels eller elektriske fly, så udbuddet prioriterer disse frem for biobaseret SAF, hvis de eksisterer på markedet.
Fakta om grønt flybrændstof (SAF)
Det er branchestandarder, som regulerer den kemiske sammensætning af flybrændstof. Det er er i regi af den amerikanske standardiseringsorganisation, ASTM, at certificeringen af SAF til den civile luftfart, herunder certificeringen af 100 pct. SAF, sker. Certificeringerne er globale og sker af sikkerhedsmæssige hensyn. I dag er det certificeret at anvende brændstofblandinger med op til 50 pct. SAF.
Kontakt til ordførerne:
Socialdemokratiet:
Thomas Jensen, thomas.jensen@ft.dk, 61 62 41 78
Venstre:
Peter Juel-Jensen, peter.juel-jensen@ft.dk, 61 62 46 28
Moderaterne:
Peter Have, peter.have@ft.dk, 33 37 58 29
Socialistisk Folkeparti:
Mads Olsen, mads.olsen@ft.dk, 61 62 52 63
Enhedslisten:
Leila Stockmarr, leila.stockmarr@ft.dk, 61 62 33 64
Kontakt transportminister Thomas Danielsen via Transportministeriets pressetelefon: 33 11 00 14
Kontakt klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard via ministeriets pressetelefon: 41 72 38 05
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Ny rapport om modeller for organisering af den lokale kollektive transport12.3.2025 11:02:16 CET | Pressemeddelelse
Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark har afleveret sin anden delrapport til regeringen. Rapporten præsenterer forskellige mulige modeller for fremtidens organisering af den lokale kollektive transport, men indeholder ikke udvalgets anbefalinger. Udvalgets samlede anbefalinger fremlægges i foråret.
Fra i dag er der grønne blink i trafikken1.3.2025 08:01:28 CET | Pressemeddelelse
Den 1. marts træder nye regler i kraft, der giver frivillige livreddere mulighed for at køre med grønt blik, når de er kaldt ud.
Seks stationer får et tryghedsløft27.2.2025 07:02:05 CET | Pressemeddelelse
66 millioner kroner fra Infrastrukturplan 2035 skal give seks stationer et løft. Fokus er på sammenhæng til byen og tryghed, samt aktivitet og bæredygtighed.
Uforudsete hændelser har udfordret GoCollective26.2.2025 12:10:20 CET | Pressemeddelelse
Væltede træer og ødelagte tog har resulteret i for mange aflysninger hos GoCollektive, men nye tiltag skal rette op. Samtidig vil forligskredsen lave plan for risikotræer langs banen.
Midtjysk Motorvej føres vest om Viborg20.2.2025 07:00:58 CET | Pressemeddelelse
Med Infrastrukturplan 2035 blev det besluttet at anlægge en ny motorvej mellem Klode Mølle og Løvel i Midtjylland. På baggrund af miljøkonsekvensvurderingen af projektet er forligskredsen nu enige om, at der skal arbejdes videre med den vestlige linjeføring af denne strækning af midtjyske motorvej.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum