Enighed om videre proces for den grønne indenrigsrute
Regeringen, SF og Enhedslisten er enige om at sætte udbud af en grøn indenrigsrute i gang med så stor en andel grønt flybrændstof i tanken på de enkelte fly, som det er muligt.
I 2023 indgik Regeringen, SF og Enhedslisten aftalen Grøn luftfart i Danmark. Med aftalen er der bl.a. afsat midler til at oprette en grøn indenrigsrute i 2025 og gøre al indenrigsluftfart grøn i 2030. Parterne blev med aftalen enige om, at fly på indenrigsruten fysisk skal flyve på grønne drivmidler (dråbe-til-dråbe), hvilket betyder, at det enkelte fly kan fylde 100 procent grønt brændstof i tanken.
Det er i dag kun tilladt at anvende en brændstofblanding med maksimalt 50 procent grønt flybrændstof – SAF – i det enkelte fly, da den internationale certificering af 100 procent SAF endnu lader vente på sig.
Parterne er derfor enige om at sende den grønne rute i udbud med så meget iblanding som muligt, men fordelt på flere fly for at opnå den samme klimaeffekt.
Udbuddet løber i første omgang til og med 2026 med option på forlængelse til 2027. Herefter vil der afholdes et nyt udbud gældende for årene til og med 2029, hvor der stilles krav om anvendelse af 100 procent grønne drivmidler, hvis den internationale certificering af SAF er på plads. Samtidig er parterne enige om, at udgangspunktet for det næste udbud så vidt muligt og inden for rammerne af EU-retten er skærpede bæredygtighedskrav med fokus på e-fuels eller elektriske fly, så udbuddet prioriterer disse frem for biobaseret SAF, hvis de eksisterer på markedet.
Fakta om grønt flybrændstof (SAF)
Det er branchestandarder, som regulerer den kemiske sammensætning af flybrændstof. Det er er i regi af den amerikanske standardiseringsorganisation, ASTM, at certificeringen af SAF til den civile luftfart, herunder certificeringen af 100 pct. SAF, sker. Certificeringerne er globale og sker af sikkerhedsmæssige hensyn. I dag er det certificeret at anvende brændstofblandinger med op til 50 pct. SAF.
Kontakt til ordførerne:
Socialdemokratiet:
Thomas Jensen, thomas.jensen@ft.dk, 61 62 41 78
Venstre:
Peter Juel-Jensen, peter.juel-jensen@ft.dk, 61 62 46 28
Moderaterne:
Peter Have, peter.have@ft.dk, 33 37 58 29
Socialistisk Folkeparti:
Mads Olsen, mads.olsen@ft.dk, 61 62 52 63
Enhedslisten:
Leila Stockmarr, leila.stockmarr@ft.dk, 61 62 33 64
Kontakt transportminister Thomas Danielsen via Transportministeriets pressetelefon: 33 11 00 14
Kontakt klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard via ministeriets pressetelefon: 41 72 38 05
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skræddersyede postløsninger til småøerne7.5.2025 11:00:30 CEST | Pressemeddelelse
Småøer med under 1.000 indbyggere kan fremover få puljemidler til styrke postbetjeningen med lokal udbringning, brev- og pakkeanlæg eller andre lokale løsninger.
Elektriske sættevogne på vejene i Danmark5.5.2025 07:00:17 CEST | Pressemeddelelse
Sættevogne med egen elektrisk drivkraft kan give lastbiler meget længere rækkevidde og dermed være en gevinst for både branchen og klimaet. Derfor åbner transportminister Thomas Danielsen for, at der nu kan køres med de såkaldte eTrailers på de danske veje.
Transportsektoren leverer på den grønne omstilling1.5.2025 07:00:50 CEST | Pressemeddelelse
Klimafremskrivningen viser, at den grønne omstilling af både person- og erhvervstransport går hurtigere end forventet.
Tommy Ahlers ny formand for Metroselskabet I/S22.4.2025 17:37:13 CEST | Pressemeddelelse
Jørn Neergaard Larsen har efter udløb af sin udpegningsperiode valgt at fratræde posten som bestyrelsesformand i Metroselskabet I/S. Han afløses af erhvervsmand og tidligere uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.
Lovforslag om enklere regler for hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger i byerne udskydes11.4.2025 16:20:10 CEST | Pressemeddelelse
Lovforslaget, der skulle forenkle reglerne for ændringer af hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger i byer, udskydes og bliver ikke fremsat inden sommerferien. Dermed skal alle kommunale beslutninger om hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger fortsat godkendes af politiet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum