Enighed om videre proces for den grønne indenrigsrute
Regeringen, SF og Enhedslisten er enige om at sætte udbud af en grøn indenrigsrute i gang med så stor en andel grønt flybrændstof i tanken på de enkelte fly, som det er muligt.
I 2023 indgik Regeringen, SF og Enhedslisten aftalen Grøn luftfart i Danmark. Med aftalen er der bl.a. afsat midler til at oprette en grøn indenrigsrute i 2025 og gøre al indenrigsluftfart grøn i 2030. Parterne blev med aftalen enige om, at fly på indenrigsruten fysisk skal flyve på grønne drivmidler (dråbe-til-dråbe), hvilket betyder, at det enkelte fly kan fylde 100 procent grønt brændstof i tanken.
Det er i dag kun tilladt at anvende en brændstofblanding med maksimalt 50 procent grønt flybrændstof – SAF – i det enkelte fly, da den internationale certificering af 100 procent SAF endnu lader vente på sig.
Parterne er derfor enige om at sende den grønne rute i udbud med så meget iblanding som muligt, men fordelt på flere fly for at opnå den samme klimaeffekt.
Udbuddet løber i første omgang til og med 2026 med option på forlængelse til 2027. Herefter vil der afholdes et nyt udbud gældende for årene til og med 2029, hvor der stilles krav om anvendelse af 100 procent grønne drivmidler, hvis den internationale certificering af SAF er på plads. Samtidig er parterne enige om, at udgangspunktet for det næste udbud så vidt muligt og inden for rammerne af EU-retten er skærpede bæredygtighedskrav med fokus på e-fuels eller elektriske fly, så udbuddet prioriterer disse frem for biobaseret SAF, hvis de eksisterer på markedet.
Fakta om grønt flybrændstof (SAF)
Det er branchestandarder, som regulerer den kemiske sammensætning af flybrændstof. Det er er i regi af den amerikanske standardiseringsorganisation, ASTM, at certificeringen af SAF til den civile luftfart, herunder certificeringen af 100 pct. SAF, sker. Certificeringerne er globale og sker af sikkerhedsmæssige hensyn. I dag er det certificeret at anvende brændstofblandinger med op til 50 pct. SAF.
Kontakt til ordførerne:
Socialdemokratiet:
Thomas Jensen, thomas.jensen@ft.dk, 61 62 41 78
Venstre:
Peter Juel-Jensen, peter.juel-jensen@ft.dk, 61 62 46 28
Moderaterne:
Peter Have, peter.have@ft.dk, 33 37 58 29
Socialistisk Folkeparti:
Mads Olsen, mads.olsen@ft.dk, 61 62 52 63
Enhedslisten:
Leila Stockmarr, leila.stockmarr@ft.dk, 61 62 33 64
Kontakt transportminister Thomas Danielsen via Transportministeriets pressetelefon: 33 11 00 14
Kontakt klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard via ministeriets pressetelefon: 41 72 38 05
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Lovforslag om enklere regler for hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger i byerne udskydes11.4.2025 16:20:10 CEST | Pressemeddelelse
Lovforslaget, der skulle forenkle reglerne for ændringer af hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger i byer, udskydes og bliver ikke fremsat inden sommerferien. Dermed skal alle kommunale beslutninger om hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger fortsat godkendes af politiet.
Strandsurfing-sæsonen bliver reddet9.4.2025 15:19:37 CEST | Pressemeddelelse
Med ny bekendtgørelse vil transportminister Thomas Danielsen lovliggøre vinddrevne køretøjer på udvalgte danske strande.
570 millioner til grøn omstilling af vejgodstransporten9.4.2025 07:02:40 CEST | Pressemeddelelse
Aftalepartierne bag Grøn Fond har besluttet at udmønte 425 millioner kroner til indkøb af nulemissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur samt 145 millioner kroner til tiltag, der vil gøre konventionelle lastbiler markant mere effektive.
Tungere lastbiler giver milliongevinster8.4.2025 07:00:37 CEST | Pressemeddelelse
Mere gods per lastbil er en god forretning for både den enkelte vognmand, klimaet og samfundet. Derfor bliver det fremover tilladt at køre med endnu mere gods på 7-akslede lastbiler.
Modulvogntog med aerodynamiske førerhuse tillades på danske veje7.4.2025 11:01:30 CEST | Pressemeddelelse
Mindre vindmodstand på modulvogntog kan reducere energiforbruget med cirka fem procent og dermed reducere udledningen af CO2. Derfor vil op til 30 centimeter længere førerhuse blive tilladt i forsøgsordningen med modulvogntog.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum