FodboldtrøjeFredag vil slå indsamlingsrekord til fordel for kræftramte børn
I dag trækker danskere over hele landet i fodboldtrøjen for at støtte børn med kræft. FodboldtrøjeFredag, arrangeret af Danske Spil og Børnecancerfonden, er vokset markant de seneste år, og ambitionen i år er at slå sidste års indsamlingsrekord på over 8 millioner kroner.

Den årlige indsamlingsdag samler hele Danmark, både fodboldfans, klubber, virksomheder og foreninger, og opbakningen er eksploderet. Antallet af deltagende virksomheder er næsten seksdoblet på tre år, og det indsamlede beløb er steget fra 1,5 til over 8 millioner kroner.
"FodboldtrøjeFredag handler om at forene glæden ved fodbold med en vigtig sag. Vi er stolte af at støtte og sammen med Børnecancerfonden invitere danskerne til en stor folkefest. Det har vi gjort de sidste mange år, siden FodboldtrøjeFredag gik fra at være et internt arrangement hos Danske Spil til at være den nationale begivenhed, det er i dag. Vi kan allerede mærke endnu større interesse i år end tidligere, og der er allerede dobbelt så mange unikke indsamlinger i gang, end der var sidste år. Vi håber meget, at FodboldtrøjeFredag i år er med til at samle endnu flere penge ind til en vigtig sag,” siger Nikolas Lyhne-Knudsen, adm. direktør i Danske Spil.
Det er syvende år i træk, at Børnecancerfonden og Danske Spil samler ind til kræftramte børn. Sidste år nåede indsamlingen op over 8 millioner kroner, og målet i år er at overgå dette og engagere flere virksomheder end nogensinde før.
I år har professionelle fodboldspillere fra flere af Danske Spils samarbejdsklubber besøgt børn på kræftafdelinger flere steder i landet for at give børnene en unik oplevelse og sætte yderligere fokus på indsamlingen og den gode sag. Fx har Danske Spils samarbejdsklubber AGF og Randers FC besøgt indlagte børn på Skejby Sygehus og spillere fra Brøndby IF har været på Rigshospitalets kræftafdeling, ligesom børn har besøgt Brøndby stadion og mødt flere af spillerne.
Taknemmelig for opbakningen
Danske Spil og Børnecancerfonden arbejder tæt sammen for at udbrede kendskabet til dagen, som er blevet en fast tradition på mange arbejdspladser. Danskernes deltagelse antager mange former – nogle nøjes med at tage deres yndlingstrøje på, mens andre afholder events med fodboldquizzer, bordfodbold og fælles frokost på arbejdspladsen.
Alle donationer går ubeskåret til Børnecancerfonden, som gennem støtte, forskning og oplysning gør en mærkbar forskel for kræftramte børn og deres familier.
"Vi er dybt taknemmelige for den massive interesse, som hele landet viser ved at trække trøjen over hovedet for børn med kræft, og for et godt samarbejde med Danske Spil gennem 7 år. FodboldtrøjeFredag sikrer ikke bare livsvigtig støtte, men skaber også opmærksomhed om børn med kræft – i år med særligt fokus på dem, der rammes af hjernetumorer, hvor både dødeligheden og kompleksiteten desværre er højere. Som en lille, privat fond har vi brug for støtte udefra, og FodboldtrøjeFredag er en uvurderlig hjælp til forskning, oplysning og støtte til familierne. Vi håber, at endnu flere i år vil tage del i fællesskabet og bidrage til at gøre en reel forskel," siger Marianne Benzon Nielsen, direktør i Børnecancerfonden.
Hvad er FodboldtrøjeFredag? FodboldtrøjeFredag er Danske Spils og Børnecancerfondens årlige indsamling til fordel for Børnecancerfonden, som altid ligger den første fredag i marts, og som sætter fokus på børn med kræft.
Danske Spil er initiativtager til projektet og har udviklet FodboldtrøjeFredag til fordel for og sammen med Børnecancerfonden. Når du trækker i trøjen på FodboldtrøjeFredag, er du med til at sætte fokus på og din støtte til kræftramte børn og deres familier gennem den måske sværeste tid i deres liv.
Læs mere om FodboldtrøjeFredag: https://fodboldtroejefredag.dk/.
Sådan deltager du
Du kan gøre tre ting for at være en del af #FodboldtrøjeFredag:
- Donér et valgfrit beløb til Børnecancerfonden via MobilePay 201717
- Deltag og træk i en fodboldtrøje d. 7. marts
- Del et billede på sociale medier med #FodboldtrøjeFredag.
Fakta
Indsamlede midler
2022: 1,5 mio. kr.
2023: 4 mio. kr.
2024: 8,1 mio. kr.
Deltagende virksomheder
2022: 88
2023: 233
2024: 513
Pressekontakt
Mikkel Svane: 2121 3342
Nicolai Eisenreich: ne@boernecancerfonden.dk.
Redaktionelle muligheder
Der er mulighed for interview med Marianne Benzon Nielsen og Nikolas Lyhne-Knudsen, ligesom der er gode interview- og billedmuligheder i:
- Kick off hos Danske Spil den 7. januar og hele dagen derefter. Her er alle medarbejdere fra Børnecancerfonden og Danske Spil til stede for at fejre dagen med sang, fodboldtrøjer og stadionplatte, ligesom der er besøg fra to Brøndby-spillere. Her er det naturligvis muligt at interviewe de involverede hos Børnecancerfonden og Danske Spil. Om eftermiddagen vil der foreligge et midlertidigt resultat af indsamlingen
- Kontakt til forskere med indsigt i kræft hos børn og forskningen på området, bl.a. med fokus på problemstillingen omkring hjernetumorer hos børn
- Kontakt til lokale virksomheder, som deltager i FodboldtrøjeFredag. Langt over 500 virksomheder over hele landet fejrer fællesskabet og samler ind ved hjælp af utallige arrangementer og initiativer
- Kontakt til andre grupper af danskere, som støtter indsamlingen.
Billeder

Følg pressemeddelelser fra Danske Spil A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Spil A/S
Heldig dansker vinder 10,8 millioner kroner i Eurojackpot - her er kuponen købt22.11.2025 08:45:00 CET | Pressemeddelelse
Fredagens trækning i Eurojackpot har sendt en vild gevinst på 10,8 millioner kroner til en heldig dansker, som var en blandt tre andenpræmievindere. Den vindende kupon er købt i SuperBrugsen i Fredericia.
Danske Spil om Vild med dans: ”Det kan både blive en dreng og en pige”21.11.2025 09:05:00 CET | Pressemeddelelse
Fire dansere kæmper om tre finalepladser i Vild med dans – hos Danske Spil er de ikke helt sikre på, hvem af de tilbageværende, der trækker Sorteper: ”Pilen peger på Julie, men…”
Quick jul: ”Det var den 22. december, og vi manglede kun ét juletræ…”19.11.2025 08:50:00 CET | Pressemeddelelse
Nu kan du igen købe skrabekalendere fra Quick i kiosken. Sidste år gik førstepræmien til et yngre forældrepar fra Lolland – læs deres historie her.
Dagen før valget: Danske Spils kunder tror på nye borgmestre17.11.2025 20:15:00 CET | Pressemeddelelse
Man kan oddse på kommunalvalget på Oddset hos Danske Spil - og nu har Danske Spil kigget nærmere på kundernes indskud for at tage temperaturen på stemningen her lige før valget.
Masser af millionærer – her landede Danske Spils gevinster i weekenden17.11.2025 10:49:41 CET | Pressemeddelelse
Der var godt gang i Danske Spils kasseapparat i weekenden: 9 heldige danskere fra Sydsjælland til Vestjylland blev lotteri-millionærer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum