Jægere skal give gigtramte seniorer mod på mere i naturen
6.3.2025 07:00:00 CET | Gigtforeningen | Pressemeddelelse
Et samarbejde mellem Gigtforeningen, Danmarks Jægerforbund og Syddjurs Kommune vil hjælpe kronisk syge seniorer ud i det fri. Formålet er at udnytte naturens potentiale til at flytte fokus fra smerter til givende fællesskaber og sanselige oplevelser.

”Hjemme i sofaen er det let at mærke dine smerter og måske få lidt ondt af dig selv. Alt ser helt anderledes og meget bedre ud, når først du står i skovbunden."
Sådan siger naturvejleder ved Danmarks Jægerforbund Hother Hennings. Sammen med Gigtforeningen og Syddjurs Kommune står han bag et nyt naturforløb, hvor seniorer med kroniske smerter hen over foråret mødes til naturaktiviteter, guidede ture og fælles oplevelser i naturen.
’Få mod på mere i det fri’, hedder forløbet, der har til formål at forbedre deltagernes sundhed og trivsel gennem nærvær og oplevelser i naturen sammen med andre seniorer, fortæller projektleder i Gigtforeningen Merethe Jelsbak Raundahl.
”Forskningen viser, at kontakten til naturen har positiv betydning for den mentale og fysiske sundhed og livskvalitet. Vi tror på, at vi med aktiviteter og fællesskaber i naturen kan tiltrække og gøre en forskel for nye målgrupper," forklarer hun.
Hver 8. dansker over 60 år er diagnosticeret med en gigtsygdom. Men langt flere har skavanker og kroniske smerter, der kan gøre det svært at være fysisk aktiv. Merethe Jelsbak Raundahl kalder naturforløb for borgere med kronisk sygdom for et felt, der rummer store og hidtil uudnyttede muligheder.
”Naturen har et kæmpe potentiale som sundhedsfremmende arena. Ambitionen er at åbne naturen op for deltagerne, så de mærker dens mange muligheder og positive effekter på egen krop og forhåbentlig får lyst til at komme mere ud i dagligdagen."
Fjerner fokus fra smerterne
En af dem, der glæder sig til at deltage på naturforløbet, er Jørgen Lautrup på 69 år. Han har fibromyalgi og har levet med kroniske smerter i mere end tre årtier og ved om nogen, hvor meget det betyder at komme udenfor, når kroppen værker.
”Frem for at bure sig inde med smerterne og fokusere på dem, er det altid godt at komme ud. Det giver energi, når du oplever naturen. Fuglene der fløjter, duftene og alt det, du ser på din vej. Det fjerner fokus fra alt det, der gør ondt," fortæller han.
Naturforløbet er for alle uanset fysisk formåen, understreger Hother Hennings.
”Vi er på skovtur, ikke på en manddomsprøve. Det væsentlige er, at vi er sammen om at være til stede i nuet. For det er netop det, naturen kan; få os til at sanse og glemme alt andet. Og det er enormt helende."
Fakta
’Få mod på mere i det fri’
Et naturforløb over seks uger tilrettelagt for mennesker med gigt, hvor der er fokus på den lokale natur og kulturhistorie. Forløbet består af guidede gåture, sankning af urter, åndedrætsøvelser og kulturhistoriske fortællinger i et trygt og inkluderende fællesskab og miljø.
Programmet består andet andet af:
- Bålkaffe
- Guidede gåture, hvor alle kan være med
- Sankning af urter og viden om den nære natur
- Kulturhistorien omkring Kalø, Nappedam, Helligkilden og landsbyen Bregnet
- Åndedrætsøvelser, stillegang og refleksion
- Vild mad over bål
Tid: Seks onsdage fra kl. 10.00-12.00 første gang er den 19. marts 2025 og sidste gang den 30. april.
Sted: Ved Jagtens Hus, Molsvej 34, 8410 Rønde.
Du kan tilmelde dig her: https://gigtforeningen.nemtilmeld.dk/617/
Få mod på mere i det fri udbydes i regi af partnerskabsprojektet Sunde Seniorer med gigt – et samarbejde mellem Gigtforeningen, DGI Østjylland samt Randers, Syddjurs, Aarhus, Skanderborg og Odder Kommune. Projektet er støttet af TrygFonden.
Fakta
Gigt
Flere end 700.000 danskere lever med gigt – en sygdom, der kan tage mange former og medføre daglige smerter, nedsat mobilitet og drænende træthed.
Gigt er en af de mest udbredte kroniske sygdomme herhjemme. Gigt dækker over mere end 200 diagnoser, men nogle af de mest udbredte er slidgigt, leddegigt og urinsyregigt.
Nøgleord
Kontakter
Milla Mølgaard, pressermedarbejder for projektetFå hjælp til kontakt til kilder og billeder
Tlf:26 71 95 90journalistmilla@gmail.comBilleder



Links
Om Gigtforeningen
Gigtforeningen er en dansk patientforening med mere end 80.000 medlemmer og støtter. Patientforeningen blev grundlagt i 1936 og har som vision at sikre et bedre liv for de mere end 700.000 mennesker med sygdomme og smerter i led, ryg og muskler.
Følg pressemeddelelser fra Gigtforeningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gigtforeningen
5,1 millioner skal give mennesker med gigt mod på mere bevægelse23.6.2026 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En bevilling på 5,1 mio. kroner fra TrygFonden vil de næste tre år give tusindvis af mennesker med gigt bedre muligheder for at være aktive i naturen og deltage i lokale fællesskaber tæt på deres hverdag.
To læger fra Dansk Gigthospital i spidsen for international forskningskommission2.6.2026 07:43:10 CEST | Pressemeddelelse
Det anerkendte tidsskrift The Lancet har nedsat et ekspertudvalg, der over de næste fem år skal styrke behandling af mennesker med autoimmune sygdomme, der vil stifte familie. Det er første gang, en sådan kommission har danske læger for bordenden.
Gigt koster årligt 33.000 årsværk22.5.2026 11:31:36 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse fra tænketanken Kraka kortlægger hvor mange årsværk, der årligt går tabt til gigtsygdomme i landets kommuner. Forskellene er markante. Ifølge Kraka kunne arbejdsudbuddet årligt øges med 1.600 årsværk ved en målrettet indsats og oveni give samfundet en nettogevinst på 98 mio. kr.
Professor Anders Troelsen modtager Gigtforeningens æresmedalje21.5.2026 15:56:41 CEST | Pressemeddelelse
Overlæge, ortopædkirurg og professor Anders Troelsen modtager anerkendelsen for hans mangeårige og markante bidrag til forskning i og behandling af folkesygdommen slidgigt – og for hans konsekvente fokus på patientperspektivet i både sin forskning og sit kliniske arbejde.
Ung forsker får talentpris for banebrydende forskning i gigtsygdom21.5.2026 15:24:22 CEST | Pressemeddelelse
Forsker på Rigshospitalet Kasper Yde Jensen modtager Gigtforeningens Ung Forskertalentpris for sin forskning i en sjælden gigtsygdom. Han har dokumenteret, at medicinsk behandling ikke kan stå alene, men at tung fysisk træning forbedrer patienters funktionsevne og livskvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum