Boligkontoret Danmark giver medarbejdere mulighed for øget fleksibilitet med forlængede weekender
Medarbejdere i Boligkontoret Danmark får nu mulighed for at tage op til 10 fredagsfridage om året. Tiltaget skal understøtte en bedre balance mellem arbejde og privatliv – en prioritet, der vinder stadig større indpas på det danske arbejdsmarked.

”Fleksibilitet og en sund balance mellem arbejdsliv og privatliv er blevet en central valuta på arbejdsmarkedet,” lyder det fra Boligkontoret Danmarks administrerende direktør, Lars Lehmann.
Derfor har organisationens godt 220 medarbejdere nu fået mulighed for op til 10 fredagsfridage om året – et initiativ, der skaber værdi for både den enkelte, arbejdspladsen og i sidste ende medlemmerne.
Efter et år med trivselstiltaget ’Arbejdsdag i balance’, med blandt andet fokustid og en ændret e-mail- og mødekultur, tager Boligkontoret Danmark, der administrerer almene boligselskaber over hele landet, nu næste skridt: En fleksibel ordning, hvor medarbejderne kan vælge at forlænge weekenden op til 10 gange om året.
"Fleksibilitet og det at kunne opretholde en god og sund balance mellem arbejdsliv og privatliv er et vigtigt parameter for flere og flere på arbejdsmarkedet. Det ser vi også afspejlet i den netop indgåede overenskomst på industriens område, hvor work-life-balance var et centralt tema i forhandlingerne," siger Lars Lehmann.
Medarbejderne i Boligkontoret Danmark har kunnet vælge mellem tre modeller, hvor fredagsfridagene finansieres via et løntilbagehold.
Mere end 70 % af de administrative medarbejdere og ledere har valgt at benytte en af modellerne med fredagsfri.
Gevinst her og nu og i fremtiden
”Vi har formået at udvikle vores kultur og måde at arbejde på, så vi i dag bruger den tid og de medarbejderressourcer, vi har til rådighed, på en klogere og mere hensigtsmæssig måde. Eksempelvis har vi indført seks timers fokus- og fordybelsestid om ugen, hvor alle ansatte sidder uforstyrret med deres opgaver. Udover at tiltagene har øget medarbejdertilfredsheden og forbedret produktiviteten, har det bragt os hertil, hvor vi har kunnet tilbyde såvel medarbejdere som ledere at vælge mere frihed til, hvis det passer ind i deres familie- og livssituation,” siger Lars Lehmann.
Samtidig handler tiltaget om at sikre energi, engagement og arbejdsglæde både nu og i fremtiden:
"En forlænget weekend flere gange om året giver medarbejderne tid til restitution, og det øger overskuddet på arbejdet. Det er ikke kun en gevinst i dag, men også en investering i fremtidens arbejdsstyrke. Vi ved, at den nye generation af medarbejdere lægger stor vægt på fleksibilitet og muligheden for at balancere et godt og spændende arbejdsliv med et tilsvarende familie- og fritidsliv," siger Lars Lehmann.
Om ’Arbejdsdag i balance’-tiltagene:
De første ’Arbejdsdag i balance’-tiltag, som har gjort det muligt nu at tilbyde medarbejdere og ledere ekstra, delvist selvbetalt frihed, er:
- Fokustid i 6 timer ugentligt (ved brug af den såkaldte Pomodoro-teknik)
- Interne møder afholdes ikke mellem kl. 9 og 12 (mandag, tirsdag, torsdag og fredag)
- Interne e-mails fremsendes ikke mellem kl. 19 og 7 i hverdagene samt i weekenden fra fredag kl. 16 til mandag morgen kl. 7
Som en positiv konsekvens af de indførte tiltag har medarbejdere og ledere i Boligkontoret Danmark senest fået mulighed for at vælge mellem de tre nedenstående fleksible og frivillige modeller:
- 10 fredagsfridage årligt – 6 synkrone fridage finansieret via løntilbagehold, 4 dækket af Boligkontoret Danmark.
- 6 fredagsfridage årligt – 4 fridage finansieret via løntilbagehold, 2 dækket af Boligkontoret Danmark.
- Ingen fredagsfridage – medarbejderen fortsætter som hidtil med lønregulering efter overenskomst.
Nøgleord
Kontakter
Lars LehmannAdm. direktørBoligkontoret Danmark
Tlf:23 45 19 95lale@bdk.dkBilleder
Om Boligkontoret Danmark
Boligkontoret Danmark er en foreningsbaseret og profitfri organisation, der leverer serviceydelser til mere end 35.000 almene lejeboliger landet over for både kommuner og boligselskaber, mens der ydes IT-drift for boligselskaber med yderligere ca. 35.000 boliger.
Følg pressemeddelelser fra Boligkontoret Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Boligkontoret Danmark
Dagmar Kollegiet bød på kunst og julestemning13.12.2024 09:56:47 CET | Pressemeddelelse
Den 10. december åbnede Dagmar Kollegiet i Ribe dørene for en festlig dag med kunst, hygge og fokus på det lokale. Kollegiets bestyrelse arbejder på at udvikle kollegiet, både når det gælder de fysiske rammer og det sociale liv på kollegiet.
Presseinvitation: Kom med til fernisering og fremvisning af ungdomsboligerne på Dagmar Kollegiet og mød lokale virksomheder6.12.2024 07:00:00 CET | Presseinvitation
Tirsdag den 10. december lukker Dagmar Kollegiet dørene op for kreativiteten, når elever fra Ribe Katedralskole udstiller deres kunstværker. Pressen og andre interesserede inviteres med.
Boligkontoret Danmark gør trivselsprojekt permanent18.11.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter knap et års forsøgsperiode er erfaringerne med fokustid og ændrede retningslinjer for mail- og mødekultur så positive, at tiltagene nu gøres permanente. ”Tallene taler deres tydelige sprog,” siger adm. direktør Lars Lehmann.
Boligkontoret Danmark vinder udbud i Rudersdal Kommune12.11.2024 10:10:20 CET | Pressemeddelelse
Den landsdækkende boligadministration Boligkontoret Danmark har gennem de seneste mange år administreret Rudersdal Kommunes 539 ældre- og plejeboliger. Det samarbejde fortsætter i minimum de næste tre år, da Boligkontoret Danmark netop har genvundet det kommunale udbud.
Ny chef for Driftssekretariatet i Boligkontoret Danmark: Brobygning mellem byg og drift11.9.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mikkel Ventzel Madsen bliver ny chef for Driftssekretariatet i Boligkontoret Danmark. Han kommer med mange års almen erfaring, senest 12 år i fsb. Et stort fokus i den nye stilling bliver på den digitale brobygning mellem byg og drift.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum