Bornholmslinjen og Rønne Havn går sammen om færgesimuleringer
Bornholmslinjen og Rønne Havn går nu sammen om at foretage de simuleringer af ind- og udsejlingsforholdene i havnen med rederiets skibe i vejrforhold, som ikke tidligere har været simuleret.

Fredag i sidste uge var Bornholmslinjen, Rønne Havn og Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab (kontoret for ’Sikre Farvande’) samlet til dialogmøde i Rønne. Årsagen var rederiets rapporter om hændelser omkring havnen, som er ved at blive bygget om. Hændelserne blev diskuteret på et møde, hvor parterne efterfølgende alle kunne erklære sig tilfredse med et godt møde, og hvor udfordringer blev vendt i god dialog.
Mødet endte ud i, at Bornholmslinjen og Rønne Havn nu i fællesskab vil gennemføre de færgesimuleringer, som Bornholmslinjen er i gang med forberedelserne til. Det vil være færgesimuleringer med deltagelse af alle rederiets færger i trafikken til og fra Bornholm, som skal simuleres og testes i forhold til de kontraktuelt bestemte vejrminima.
”Vi var enige om, at der har været en række hændelser, som havde haft indflydelse på færgedriften. Disse hændelser er der både løbende og nu taget hånd om, så den slags situationer fremadrettet forsøges elimineret. Vi var også enige om, at der er forhold, som ikke er simuleret, inden anlægsarbejderne begyndte i december 2023 - ligesom de skibe, der blev anvendt i simuleringerne, ikke er de skibe, som nu besejler Rønne Havn. Med det på plads kan vi nu sammen holde fokus på sikker besejling af havnen, mens anlægsarbejderne foregår. Så vi er tilfredse med mødet,” siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Sikre Farvande er glade for, at samarbejdet om at koordinere indsatsen under byggeriet har udviklet sig positivt.
Rønne Havn er også positive efter mødet.
”I Rønne Havn ser vi positivt på dialogmødet, hvor alle parter blev beriget med faktuelle forhold om hinandens observationer og processer i relation til anlægsarbejdet. Vi ser også positivt på Molslinjens behov for at gennemføre besejlingssimuleringer med de færger, der besejler Rønne Havn, hvilket er helt naturligt. Vi er meget tilfredse med, at også myndighederne kvitterer for, at de ser et konstruktivt samarbejde parterne imellem, og at de er tilfredse med den måde, anlægsarbejdet er koordineret med havnens brugere,” siger Thomas Bay Jensen, COO på Rønne Havn A/S.
Bornholmslinjen og Rønne Havn har ikke yderligere kommentarer.
Kontakter
Jesper MaackPR & Communication Manager
Tlf:+4520196215jma@molslinjen.dkJesper JürgensenHead of Communications & Public Affairs
Tlf:+45 30 65 29 50jj@portofroenne.comOm Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 18 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 10 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.
Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.
I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen, herunder også Bornholm Expressen i samarbejde med Vikingbus. Busserne kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere.
Mere info: www.molslinjen.dk
Rønne Havn A/S
Rønne Havn A/S drifter Bornholms forsyningshavn og Danmarks østligst beliggende erhvervshavn.
Rønne Havn er i gang med en større fremtidssikring, der understøtter alle havnens forretningsområder og skaber en langsigtet funktionsopdeling af havnens aktiviteter.
Havnen fungerer som en vækstmotor for Bornholm og Østersøens centrum for grøn energi, primært gennem udskibning af vindmøllekomponenter i Østersøen.
Mere info: www.roennehavn.dk
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Molslinjen bestiller tredje elektriske mega-katamaran hos Incat5.12.2025 08:59:59 CET | Pressemeddelelse
Molslinjen har nu bestilt den tredje batteridrevne katamaran til operationen på Kattegat. Rederiet har allerede bestilt de første to færger hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske rederi, som skal bygge den tredje færge, som tilsammen bliver verdens største elektrificeringsprojekt til søs.
Tyrfing ramt af vejr-udfordringer25.11.2025 13:00:20 CET | Pressemeddelelse
Besætningen på Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing, må erkende, at turen hjemover blev længere end forventet. De drilske vejr-systemer i Biscayen tvang færgen til at søge ly flere steder, og det forsinker nu planen for idriftsættelse på Samsø.
Pressinbjudan: Hamlet konverteras till batteridrift20.11.2025 15:12:03 CET | Presseinvitation
Få en unik inblick i ombyggnaden av färjan Hamlet till batteridrift.
Presseinvitation: Hamlet konverteres til batteridrift20.11.2025 15:12:03 CET | Presseinvitation
Få et unikt indblik i Hamlets ombygning til batteridrift.
Öresundslinjen vill skapa grön korridor17.11.2025 09:01:50 CET | Pressemeddelelse
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grön sjöfartskorridor mellan Sverige och Danmark. Färjan Hamlet har nu gått på varvsuppehåll i Landskrona, där den traditionella dieseldriften läggs om till moderna batterier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
