Danmarks Lærerforening

DLF om Trivselskommissionen: Helt rigtigt at styrke den almene folkeskole

Del

Trivselskommissionen lægger op til at styrke den almene folkeskole, så flere elever kan trives bedre. Det er den helt rigtige vej at gå, mener formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen.

Flere midler til et stærkere almenområde, smartphonefrie skoler og justering af prøvetrykket i folkeskolen. Det er et par af de 35 anbefalinger, som Trivselskommissionen er kommet med for at understøtte børn og unges trivsel.


Formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, hilser Trivselskommissionens anbefalinger velkomne, og hæfter sig særligt ved anbefalingen om at styrke den lokale, almene folkeskole, så skolerne kan skabe bedre trivsel for flere.

”Vi står med en ganske alvorlig udfordring med inklusion og stigende mistrivsel i folkeskolen, og konsekvenserne er ganske store. Vi ser mere støj og uro, flere børn i skolevægring, flere voldelige episoder og flere, der ikke får den rette hjælp og støtte. Det skal vi tage alvorligt, og jeg glæder mig derfor over, at Trivselskommissionen peger på en styrket almen folkeskole som en del af løsningen,” siger han.


DLF-formanden er derudover glad for kommissionens anbefalinger om ændret karakterskala og færre prøver i folkeskolen:


”Der har længe været et alt for stort fokus på målbare færdigheder, prøver og eksaminer i folkeskolen, der har lagt et usundt pres på eleverne. Derfor er jeg glad for, at Trivselskommissionen anbefaler en anden vej, hvor børn og unge kan få lidt mere ro på, og hvor skolerne kan lægge flere kræfter i at styrke fællesskabet.”


Med afsæt i Trivselskommissionens anbefalinger vil regeringen nu gøre skolerne smartphonefrie. Lærerformand Gordon Ørskov Madsen hilser debatten velkommen, men efterspørger flere nuancer.


”Der er en tendens til, at skærme i skolerne ender med at tage overskrifterne, og jeg deler intentionerne og er fuldkommen enig i, at smartphones har fyldt alt for meget. Men ni ud af 10 skoler har allerede en skærmpolitik. Jeg synes, vi hurtigt forfalder til at tale om forbud eller ikke-forbud, og det er for unuanceret. Jeg vil gerne have lidt flere nuancer på, så vi kan finde den gode model,” siger Gordon Ørskov Madsen:

”Og så er det ganske enkelt ikke nok at tale om skærme og smartphones, hvis vi skal have flere børn og unge til at trives. Der er behov for skoler med større overskud, for faste klasselærere, hurtigere hjælp og støtte og mere tid til at arbejde aktivt med relationer, trivsel og fællesskaber. Skolerne kan spille en kæmpe rolle, men det kræver, at vi har rammerne til at løfte opgaven.”

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye