Coop Danmark A/S

Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop

Del

Flere unge bør have et fritidsjob.

Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel.

Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler.

Status er:

Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob.

  • 66 % af deltagerne får øget selvtillid
  • 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab
  • 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv
  • 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer

”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelses- og beskæftigelsesrettede indsatser reduceres. Men måske aller vigtigst bidrager Coop Crew til, at unge, der mistrives, kommer i trivsel – at de får større selvtillid og tro på egne evner og fremtid,” siger programleder i Coop Crew Hanne Kirk, som også er et af de 11 medlemmer af Trivselskommissionen.

Coop er gået ind i projektet både for at hjælpe unge sårbare til at stå bedre rustet på jobmarkedet og også for at finde fremtidens medarbejdere til koncernens ca. 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount.

”Coop Crew er et projekt der fylder os med stolthed. For vi har kunnet se så mange eksempler på unge, der har fået en markant bedre hverdag. De er blevet en del af det fællesskab, der er i butikkerne, de har fået mere selvtillid og de har lært noget, der sætter dem bedre i stand til at få et godt job som voksne,” siger HR-direktør Lotte Hjortlund Andersen, Coop.

Coop Crew går i korte træk ud på at hjælpe udsatte unge med at få et fritidsjob. Fremgangsmåden er, at unge i hold af op til 16 deltagere starter i et forløb på seks moduler á 4 timer over seks ugers varighed i en lokal Coop-butik.

Træningsforløbet indeholder generel teori og information om arbejdet i virksomheden. Som en del af træningsforløbet vil de unge også lære at lave et CV og få indsigt i, hvordan en jobsamtale håndteres, samt blive orienteret om karrieremuligheder. Modellen adskiller sig ved at være holdbaseret hvilket gør indsatsen tilgængelig for flere unge samtidig med, at det styrker trivslen og fællesskabsfølelsen hos de deltagende.

Coop Crew er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond.

Yderligere information:

Programleder Hanne Kirk, Coop Crew, 21 47 11 49

HR-direktør Lotte Hjortlund Andersen, 2913 5762

www.coopcrew.dk

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.

Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye