Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop
Flere unge bør have et fritidsjob.
Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel.
Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler.
Status er:
Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob.
- 66 % af deltagerne får øget selvtillid
- 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab
- 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv
- 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer
”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelses- og beskæftigelsesrettede indsatser reduceres. Men måske aller vigtigst bidrager Coop Crew til, at unge, der mistrives, kommer i trivsel – at de får større selvtillid og tro på egne evner og fremtid,” siger programleder i Coop Crew Hanne Kirk, som også er et af de 11 medlemmer af Trivselskommissionen.
Coop er gået ind i projektet både for at hjælpe unge sårbare til at stå bedre rustet på jobmarkedet og også for at finde fremtidens medarbejdere til koncernens ca. 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount.
”Coop Crew er et projekt der fylder os med stolthed. For vi har kunnet se så mange eksempler på unge, der har fået en markant bedre hverdag. De er blevet en del af det fællesskab, der er i butikkerne, de har fået mere selvtillid og de har lært noget, der sætter dem bedre i stand til at få et godt job som voksne,” siger HR-direktør Lotte Hjortlund Andersen, Coop.
Coop Crew går i korte træk ud på at hjælpe udsatte unge med at få et fritidsjob. Fremgangsmåden er, at unge i hold af op til 16 deltagere starter i et forløb på seks moduler á 4 timer over seks ugers varighed i en lokal Coop-butik.
Træningsforløbet indeholder generel teori og information om arbejdet i virksomheden. Som en del af træningsforløbet vil de unge også lære at lave et CV og få indsigt i, hvordan en jobsamtale håndteres, samt blive orienteret om karrieremuligheder. Modellen adskiller sig ved at være holdbaseret hvilket gør indsatsen tilgængelig for flere unge samtidig med, at det styrker trivslen og fællesskabsfølelsen hos de deltagende.
Coop Crew er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond.
Yderligere information:
Programleder Hanne Kirk, Coop Crew, 21 47 11 49
HR-direktør Lotte Hjortlund Andersen, 2913 5762
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum