Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop
Flere unge bør have et fritidsjob.
Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel.
Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler.
Status er:
Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob.
- 66 % af deltagerne får øget selvtillid
- 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab
- 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv
- 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer
”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelses- og beskæftigelsesrettede indsatser reduceres. Men måske aller vigtigst bidrager Coop Crew til, at unge, der mistrives, kommer i trivsel – at de får større selvtillid og tro på egne evner og fremtid,” siger programleder i Coop Crew Hanne Kirk, som også er et af de 11 medlemmer af Trivselskommissionen.
Coop er gået ind i projektet både for at hjælpe unge sårbare til at stå bedre rustet på jobmarkedet og også for at finde fremtidens medarbejdere til koncernens ca. 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount.
”Coop Crew er et projekt der fylder os med stolthed. For vi har kunnet se så mange eksempler på unge, der har fået en markant bedre hverdag. De er blevet en del af det fællesskab, der er i butikkerne, de har fået mere selvtillid og de har lært noget, der sætter dem bedre i stand til at få et godt job som voksne,” siger HR-direktør Lotte Hjortlund Andersen, Coop.
Coop Crew går i korte træk ud på at hjælpe udsatte unge med at få et fritidsjob. Fremgangsmåden er, at unge i hold af op til 16 deltagere starter i et forløb på seks moduler á 4 timer over seks ugers varighed i en lokal Coop-butik.
Træningsforløbet indeholder generel teori og information om arbejdet i virksomheden. Som en del af træningsforløbet vil de unge også lære at lave et CV og få indsigt i, hvordan en jobsamtale håndteres, samt blive orienteret om karrieremuligheder. Modellen adskiller sig ved at være holdbaseret hvilket gør indsatsen tilgængelig for flere unge samtidig med, at det styrker trivslen og fællesskabsfølelsen hos de deltagende.
Coop Crew er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond.
Yderligere information:
Programleder Hanne Kirk, Coop Crew, 21 47 11 49
HR-direktør Lotte Hjortlund Andersen, 2913 5762
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop ansætter ny direktør for Supply Chain, Logistik & Teknologi20.2.2025 15:00:00 CET | Pressemeddelelse
Som ny direktør for Supply Chain, Logistik & Teknologi har Coop ansat Martin Seier, 48 år. Han kommer fra en stilling som direktør hos en af Coops største leverandører, Carlsberg, hvor han er direktør for Supply Chain Operations i Carlsberg Western Europe og tidligere som en del af ledelsen i Carlsberg Danmark Han bliver en del af Coops topledelse, Coop Ledelses Team (CLT). Martin Seier har dyb erfaring inden for supply chain i dansk dagligvarehandel. Før han kom til Carlsberg, havde han en ni år lang karriere hos Lantmännen Unibake, hvor han var direktør Planning & Strategy og Operations Director i Schulstad, Danmark og Tyskland. Og før da var han knap 5 år i Cloetta som lean manager for henholdsvis Danmark og Europa. ”Jeg ser meget frem til samarbejdet, både fagligt og personligt, hvor Martin vil fortsætte den stærke udvikling, der er lige nu i Supply Chain, Logistik og Teknologi sammen med de respektive og velfungerende teams. ” siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen, Coop. Martin
Kvickly/SuperBrugsen begynder at bruge AI-modeller i tilbudsaviser20.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
I den kommende uges tilbudsavis fra Kvickly/SuperBrugsen vil der for første gang vises modeller skabt ved hjælp af kunstig intelligens (AI). Der vises også fotograferede modeller i samme tilbudsavis. ”Ved hjælp af AI får vi nu mulighed for at præsentere flere varer med modeller. For kunderne vil det betyde mere inspirerende tilbudsaviser. For os giver det en større fleksibilitet og nye kreative muligheder. Foreløbig er det en test, men vi forventer, at det vil brede sig. Derfor er det afgørende for os, at vi er åbne og transparente omkring brugen,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. I tilbudsavisen vil der fremgå, at der er ”billeder, der kan være AI-genereret.” Bag udviklingen af AI-modellerne står reklamebureauet Republica, der forventer, at brugen vil brede sig. ”Vi har allerede set nogle af verdens største mode-firmaer anvende AI i deres markedsføring. AI giver os mulighed for endnu mere fleksibilitet, og imødekommer vores kunders behov for at reagere hurtigt og effekt
Ny Head of Private Brands i Coop Danmark7.2.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Elias Billum Have er ansat som Head of Private Brands i Coop Danmark fra 1. marts.
Ny lukkelov kan koste over 30 lokalsamfund deres sidste butik7.2.2025 07:10:00 CET | Pressemeddelelse
Det kan få store konsekvenser for både butikkerne og de butiksansatte i mindre byer, hvis et forslag til en ny lukkelov bliver vedtaget i Folketinget. Regeringen vil gerne ændre lukkeloven, så butikkerne i byer med under 15.000 indbyggere kan holde åbent i de 12,5 helligdage, hvor de ellers i dag skal holde lukket. Det er for at undgå butiksdød i landets små byer ved at sørge for, at besøgende og turister ikke møder lukkede butikker i helligdagene, hvor der er flest besøg. ”Vi har sympati for hensigten med forslaget, men det kan have ret store og alvorlige konsekvenser for mange lokalsamfund, hvis man også tillader de store supermarkeder at holde åbent i helligdagene,” siger direktør for Coops kæde af lokale nærbutikker, Brugsen, Torben B. Andersen. ”Alene i vores kæde har vi op imod 30 butikker, der er byens sidste butik og som bliver alvorligt ramt, hvis store butikker i en radius af blot 5 km. får lov til at holde åbent de ekstra dage. Dertil kommer butikker fra andre aktører. Derfo
Kvickly og SuperBrugsen udvider åbningstiden med over 50.000 timer27.1.2025 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Der bliver bedre tid til at handle i Kvickly og SuperBrugsen. Fra 1. februar bliver den samlede årlige åbningstid i de to kæder nemlig øget med over 50.000 timer. Det sker ved, at butikker over hele Danmark allerede åbner kl. 7 alle dage, hvor det i dag typisk er kl. 8 eller 9. Og de lukker tidligst klokken 20 i hverdagene og tidligst kl. 19 i weekenderne. Her har især butikkerne uden for de største byer lukket 1-2 timer tidligere. ”Kvickly og SuperBrugsen henvender sig ikke mindst til børnefamilier. De har behov for størst mulig fleksibilitet i en travl hverdag. Med de nye, udvidede åbningstider håber vi at gøre indkøbene lidt nemmere for dem – og alle vores øvrige kunder,” siger kædedirektør for Kvickly og SuperBrugsen, Rikke Krause. Der vil være lokale forskelle, så man anbefales at tjekke sin lokale butiks nye åbningstider.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum