Folkehøjskolernes Forening i Danmark

Trivselskommissionen: Flere unge bør prioritere et højskoleophold

Del

I dag har Trivselskommissionen offentliggjort sine anbefalinger til, hvordan børn og unges trivsel kan fremmes. En af dem lyder at styrke mulighederne for, at flere unge tager på højskole.

Trivselskommissionen mener, at flere unge bør prioritere et højskoleophold, ”da det for mange unge kan være med til at udvikle deres sociale og personlige egenskaber, være horisontudvidende og give dem en oplevelse af at indgå i et fællesskab.” Arkivfoto.
Trivselskommissionen mener, at flere unge bør prioritere et højskoleophold, ”da det for mange unge kan være med til at udvikle deres sociale og personlige egenskaber, være horisontudvidende og give dem en oplevelse af at indgå i et fællesskab.” Arkivfoto. Ulrik Jantzen/Folkehøjskolernes Forening

Livsoplysning, karakterdannelse og fællesskaber. De ord er i fokus i en ny rapport, som i dag blev fremlagt af Trivselskommissionen.

Kommissionen blev nedsat i 2023 til at komme med anbefalinger, der understøtter børn og unges trivsel og arbejdet har resulteret i 35 konkrete anbefalinger.

En af dem handler om højskole. Her anbefales det at ”styrke mulighederne for, at flere unge tager et højskoleophold”, og kommissionen mener, at flere unge bør prioritere et højskoleophold, ”da det for mange unge kan være med til at udvikle deres sociale og personlige egenskaber, være horisontudvidende og give dem en oplevelse af at indgå i et fællesskab.”

Anbefalingen understreger den betydning, et højskoleophold kan have for mange unges liv, siger Folkehøjskolernes Forenings formand, Lisbeth Trinskjær, som roser kommissionen for at have blik for den brede ungegruppe.

”Det er befriende, at kommissionen tør insistere på at starte med at rette blikket på alle børn og unge i stedet for kun at dykke ned i specifikke grupper. For trivselsudfordringen blandt børn og unge angår os alle. Derudover er det dejligt, at kommissionen også ser højskolerne som nogle, der kan styrke trivsel” siger hun og fortsætter:

”På højskolerne arbejder vi med unges myndiggørelse og mod. Her lærer man at kunne begribe sig selv i verden – uden at psykologien har hovedrollen – og at blive en del af, bidrage til og tage ansvar for fællesskabet. Det er et arbejde, som mange flere unge kan have gavn af. For i de meningsfulde fællesskaber finder de et sted at høre til, og de lærer at tåle uenighed og konflikt,” siger hun.

9 ud af 10 unge: Højskole styrker trivsel
Det er ikke kun Trivselskommissionen, der vurderer, at højskole kan have betydning for børn og unges trivsel.

I en undersøgelse, som Folkehøjskolernes Forening lavede sidste år blandt knap 800 daværende højskoleelever fra forskellige højskoler, svarede 9 ud af 10, at de mente, at et højskoleophold styrker mental sundhed og øger trivsel.

98 procent var enige i, at ophold på en højskole styrker personlige og sociale kompetencer, og cirka 80 procent mente, at de bidrager til integration og inklusion.

Det er dog også vigtigt, at kendskabet til højskole udbredes til flere end i dag, lyder det fra Trivselskommissionen. Og det er Lisbeth Trinskjær enig i.

”Højskole er for alle, men det er ikke alle, der finder vej til højskolerne. På højskolerne og i Folkehøjskolernes Forening arbejder vi allerede for, at endnu flere finder vej til og får mulighed for at komme på højskole. Vi ser gerne på, hvordan dette arbejde kan styrkes,” siger hun.

Fokus på dannelse og civilsamfund
Generelt fylder civilsamfundet meget i Trivselskommissionens nye rapport. Ifølge Rasmus Meyer, der er formand for Trivselskommissionen og forstander på Krogerup Højskole, er kommissionens ambition at formulere et dansk svar på trivselsudfordringerne med udgangspunkt i pædagogik, dannelse, civilsamfund, livsoplysning, karakterdannelse og fællesskaber. Her skal både børn og unge, forældre, pædagoger, lærere, trænere og frivillige i civilsamfundet blive en del af løsningen.

Denne opfordring er blevet modtaget positivt hos politikerne, heriblandt økonomiminister Stephanie Lose:

”Jeg synes, at anbefalingerne understreger en vigtig pointe: At trivselsudfordringerne skal løses i et fællesskab mellem børnene og de unge selv, forældre og familier, civilsamfund og forenings- og fritidsliv, institutioner, skoler og erhvervsliv. Jeg er sikker på, at mange gode kræfter kan og vil bidrage til og tage ansvar for at give et solidt dansk svar på opgaven."

Trivselskommissionens anbefalinger om højskole

Anbefaling 13:
Styrke mulighederne for, at flere unge tager et højskoleophold:

  • Flere unge bør prioritere et højskoleophold
  • Højskoler bør udbyde flere stipendier til et højskoleophold
  • Flere fripladser på højskoler og mulighed for fritagelse for egenbetalingskravet
  • Mindske kulturelle barrierer for et højskoleophold

Trivselskommissionen har i alt udarbejdet 35 anbefalinger, der samlet vil bidrage til, at børn og unge fremadrettet får bedre forudsætninger for at trives og leve gode børne- og ungeliv. De kan alle læses her.

Trivselskommissionens arbejde

Trivselskommissionen blev nedsat i august 2023 af regeringen og har haft til opgave at komme med anbefalinger, der understøtter børn og unges trivsel, myndiggørelse og livsmod. 

Kommissionen har igangsat et omfattende vidensarbejde baseret på eksisterende forskning og undersøgelser, eksterne undersøgelser og inddragende aktiviteter, som kommissionen har iværksat, samt inputs fra forskere, fagpersoner og en lang række interessenter. 

Trivselskommissionens medlemmer er:

  • Rasmus Meyer (formand), forstander, Krogerup Højskole
  • Andreas Rasch Christensen, forskningschef, VIA University College 
  • Christine Ravn Lund, forkvinde, Dansk Ungdoms Fællesråd
  • Hanne Kirk, programleder, COOP Crew
  • Karin Ingemann, udviklingschef, Danmarks Idrætsforbund
  • Khalil Abdeddaim, playmaker (frivillig træner), GAME
  • Lene Tanggaard, rektor, Designskolen Kolding, professor, Aalborg Universitet
  • Marie Holt Hermansen, forhenværende formand, Danske Skoleelever
  • Mie Oehlenschläger, uafhængig tech- og policyrådgiver
  • Simon Calmar Andersen, chef, TrygFondens Børneforskningscenter, professor i statskundskab, Aarhus Universitet 
  • Vibeke Jenny Koushede, dekan, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet. 

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Trivselskommissionen mener, at flere unge bør prioritere et højskoleophold, ”da det for mange unge kan være med til at udvikle deres sociale og personlige egenskaber, være horisontudvidende og give dem en oplevelse af at indgå i et fællesskab.” Arkivfoto.
Trivselskommissionen mener, at flere unge bør prioritere et højskoleophold, ”da det for mange unge kan være med til at udvikle deres sociale og personlige egenskaber, være horisontudvidende og give dem en oplevelse af at indgå i et fællesskab.” Arkivfoto.
Ulrik Jantzen/Folkehøjskolernes Forening
Download

Om foreningen

Folkehøjskolernes Forening i Danmark – også kaldet Højskolerne – har til formål at arbejde for folkehøjskolens idé og skabe gode og frie vilkår for skoleformens udvikling.

Foreningen er en medlems- og interesseorganisation for Danmarks omkring 75 folkehøjskoler.

Følg pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye