Eksportfremme er til stor hjælp for danske virksomheder
Det øger danske virksomheders afsætning på internationale markeder betydeligt, når de støttes af eksportrådgivere. Det viser en ny undersøgelse, som forskere fra Københavns Universitet står bag.

Hvordan påvirker det danske virksomheders eksport, når handelsrådgivere hjælper til? Og påvirker eksportfremme de danske virksomhedernes prissætning, omkostninger og avance? Det giver en ny undersøgelse, som udnytter et kvasi-naturligt eksperiment, vigtige svar på.
Forskerne bag studiet har analyseret data om virksomheder, der i årene 2002-2015 modtog hjælp fra handelsrådgivere placeret på ambassader og konsulater i udlandet.
”Det er rådgivere, som tilbyder skræddersyede tjenester, der skal hjælpe virksomhederne med at overvinde ikke-toldmæssige handelsbarrierer,” fortæller Magnus Buus, adjunkt ved Økonomisk Institut.
Efterspørgslen stiger
Resultaterne viser, at eksportfremme fra The Trade Council under Udenrigsministeriet har øget virksomheders eksportvolumen med cirka 10% årligt over en toårig periode.
”Det er en betydelig stigning, der understøtter teorien om, at virksomheder vokser på eksportmarkeder ved at øge efterspørgslen efter deres produkter,” konstaterer Magnus Buus.
Interessant nok kan forskerne se, at eksportfremme ikke har haft nogen nævneværdig effekt på priser, kvalitet, markups eller marginale omkostninger.
”Det indikerer, at støtten primært hjælper virksomheder med at udvide deres markedsandel uden at ændre deres produktionsomkostninger eller prisstrategier,” vurderer Magnus Buus.
Kan påvirke fremtidens handelspolitik
Undersøgelsen, som er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Review of Economics and Statistics, bidrager med værdifuld viden om mekanismerne bag eksportfremme og dens effekt på virksomheders præstationer. Den viden kan bruges ved udformningen af fremtidige eksportstøtteprogrammer, mener forskerne.
”Vi viser, at støtteprogrammer kan være effektive til at øge eksporten – og dermed virksomheders indtjening – uden at det nødvendigvis kræver ændringer i produktkvalitet eller produktionsomkostninger, siger Magnus Buus og uddyber:
”Det kan især være relevant viden for politikere og beslutningstagere, der ønsker at fremme eksport og økonomisk vækst gennem målrettet hjælp til virksomheder,” slutter han.
Magnus Buus har udarbejdet studiet sammen med Jakob Roland Munch (Københavns Universitet), Joel Rodrigue (Vanderbilt University) og Georg Schaur (University of Tennessee).
Kontakter
Magnus Tolum BuusAdjunktØkonomisk Institut
Tlf:35 33 06 38mb@econ.ku.dkSimon Knokgaard HalskovPresse- og kommunikationsrådgiverKøbenhavns Universitet
Tlf:93 56 53 29sih@samf.ku.dkOm Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet har forskningsmiljøer inden for antropologi, psykologi, statskundskab, sociologi og økonomi.
Fakultetets forskning er førende inden for en lang række sociale, økonomiske og politiske områder. Læs mere om fakultetet samt dets institutter og centre.
Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Amerikanere foretrækker et mere mangfoldigt samfund22.7.2025 21:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt studie udfordrer forestillingen om, at amerikanere frygter etnisk og religiøs udskiftning. Tværtimod ønsker flertallet et mere mangfoldigt USA.
Vejrværter værdilader vejrudsigten9.7.2025 09:21:41 CEST | Pressemeddelelse
Tv-meteorologer er ikke neutrale, når de præsenterer vejrudsigten, viser ny forskning fra Københavns Universitet. Sol og varme omtales som ’godt’, mens ’dårligt vejr’ dækker over regn og lavere temperaturer.
Nye tal: Danskerne bakker op om klimapolistiske tiltag3.7.2025 11:17:17 CEST | Pressemeddelelse
En ny survey-undersøgelse fra dataobservatoriet ClimAct viser stor opbakning til en lang række klimapolitiske tiltag blandt adspurgte danskere.
Når politikere får magt, bliver deres sprog knudret26.6.2025 20:45:04 CEST | Pressemeddelelse
Ny forskning viser, at politikere taler mindre forståeligt, når de kommer i regering – og det kan koste dem vælgere.
Skærmtid: Passiv og ensom brug gør os mest utilfredse25.6.2025 20:51:31 CEST | Pressemeddelelse
Hvad ligger der bag vores utilfredshed med vores skærmforbrug – og hvorfor fører utilfredsheden sjældent til handling? Det kaster en ny dansk undersøgelse lys over.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum