MyHeritage introducerer Forhistorisk oprindelse: Avanceret DNA-analyse, der sporer oprindelsen 10.000 år tilbage
Sammenlign dit DNA med mere end 150 gamle civilisationer og adskillige prøver fra arkæologiske udgravninger.
MyHeritage, den førende globale platform for familiehistorie og DNA-test, annoncerede i dag udgivelsen af Forhistorisk oprindelse, et stort nyt produkt, der supplerer virksomhedens DNA-etnicitetsrapporter. Forhistorisk oprindelse går længere tilbage i tiden, takket være den seneste udvikling inden for arkæogenetik, og giver MyHeritage’s DNA-kunder mulighed for at spore deres oprindelse op til 10.000 år tilbage i tiden og opdage de gamle folkeslag, som de nedstammer fra, såsom kejserlige romere, nordiske vikinger, fønikere og gamle egyptere. MyHeritage er nu den eneste større slægtsforskningstjeneste, der tilbyder en så detaljeret analyse af gammel DNA-etnicitet.
Der er multimedier i denne pressemeddelelse. Se hele meddelelsen her: https://www.businesswire.com/news/home/20250218828531/da/

Ancient Origins. Trace your origins back 10,000 years. (Photo: Business Wire)
Det nye produkt Forhistorisk oprindelse er resultatet af et nyt partnerskab mellem MyHeritage og Illustrative DNA, en nystartet virksomhed, der er på forkant med analyse af gammel etnicitet. Forhistorisk oprindelse supplerer MyHeritage DNA's Etnicitetsskøn, som giver en procentvis opdeling af en persons moderne etniske oprindelse et par hundrede år tilbage i tiden. Forhistorisk oprindelse sammenligner en persons DNA med gamle DNA-prøver og folkegrupper fra den neolitiske periode til den sene middelalder, hvilket giver større dybde i forståelsen af ens etniske sammensætning.
“DNA-test er en hurtigt voksende kilde til fascination for millioner af mennesker verden over”, siger Gilad Japhet, grundlægger og administrerende direktør for MyHeritage. ” Forhistorisk oprindelse er et must-have for alle, der er intellektuelt nysgerrige om at vide mere om deres dybe historiske rødder. Forhistorisk oprindelse udgør en vigtig del af ens bredere familiehistorie og er en velkommen tilføjelse til MyHeritage. Vi har udnyttet vores ekspertise inden for generativ AI til at tilføje en unik innovation til Forhistorisk oprindelse: AI-avatarer, der repræsenterer mange af de gamle folkegrupper. AI-avatarerne fortæller historien om deres civilisation i animerede videoer, der er sjove og engagerende, for at fremme en dybere forståelse af hver gruppes kulturarv.”
“Vi er begejstrede for at indlede dette nye partnerskab med MyHeritage,” siger Esad Zahid Özcan og Samet Mermer, der er medstiftere af Illustrative DNA. “Vi har længe beundret MyHeritages arbejde som førende inden for DNA-hjemmetest. Illustrative DNA forbedrer sig hurtigt baseret på fremskridt inden for videnskabelig forskning og opdagelsen af nye DNA-prøver i udgravningssteder verden over. Vi er begejstrede for, at resultatet af vores indsats nu vil blive tilgængelige for millioner af MyHeritage-brugere med blot nogle få klik.”
Avancerede DNA-ekstraktionsteknikker gør det muligt for forskere at analysere menneskeprøver, der er udgravet fra arkæologiske steder rundt om i verden, datere dem og identificere DNA-segmenter og genetiske markører, der er tusindvis af år gamle eller ældre. Ved hjælp af stedet, tidsperioden og yderligere arkæologiske beviser kan forskerne forbinde prøverne med gamle civilisationer. Mange af disse fund bliver offentliggjort i videnskabelige artikler, og prøverne bliver gjort offentligt tilgængelige. Forhistorisk oprindelse sammenligner en brugers DNA med disse gamle folkegrupper og prøver, baseret på videnskabelige forskningsartikler. Resultaterne præsenteres i omfattende rapporter, som er både informative og visuelt tiltalende. De omfatter gamle befolkningsgrupper, som nu er uddøde, eller som med tiden er smeltet sammen med andre befolkningsgrupper, f.eks. kanaanæere, skythere, visigotere, etruskere og mange andre. Civilisationen ved Den Gule Flod, de gamle egyptere, de gamle grækere, kelterne, de gamle bantuer, centralamerikanerne og ashkenazi-jøderne i middelalderen er blandt de mange gamle folkeslag, der er repræsenteret i produktet Forhistorisk oprindelse.
Rapporter fra Forhistorisk oprindelse omfatter en procentvis opdeling af de gamle folkegrupper, som du nedstammer fra i forskellige historiske epoker. En opdeling af, hvor meget af dit DNA der kan spores tilbage til befolkninger af jægere og samlere og tidlige landmænd, avancerede rapporter, der angiver en eller flere gamle folkegrupper, som er tættest på dig genetisk. Principal Component Analysis (PCA)-kort, der visualiserer din genetiske nærhed til gamle folkeslag og meget mere. Et leksikon over gamle grupper og prøver er inkluderet som reference.
Forhistorisk oprindelse er tilgængelig for alle med DNA-resultater på MyHeritage, med forbehold for udtrykkeligt samtykke. Dette inkluderer alle MyHeritage DNA-kunder, der testede med MyHeritage, og alle dem, der testede deres DNA med en anden tjeneste og uploadede deres DNA-datafil til MyHeritage. Det er en premium-funktion, og der kræves et MyHeritage Komplet- eller Omni-abonnement for at modtage rapporterne, som omfatter periodiske opdateringer, efterhånden som ny forskning dukker op, og nye prøver føjes til databasen. Mange MyHeritage-brugere er allerede berettiget til at modtage Forhistorisk oprindelse-produktet uden ekstra omkostninger takket være deres eksisterende abonnement. Forhistorisk oprindelse er tilgængelig på desktop og mobilweb; understøttelse af MyHeritage-mobilappen vil snart blive tilføjet.
Få mere at vide om Forhistorisk oprindelse på MyHeritage-blog gen.
Om MyHeritage
MyHeritage er den førende globale platform for familiehistorie. MyHeritage beriger livet for mennesker over hele verden ved at gøre det muligt for dem at finde ud af mere om sig selv, og hvor de hører til. Med en række intuitive produkter, milliarder af historiske optegnelser, en overkommelig DNA-test til hjemmebrug og fotoværktøjer, der er drevet af kunstig intelligens skaber MyHeritage en meningsfuld oplevelse. MyHeritage-platformen bruges af millioner af mennesker over hele verden, som værdsætter og fejrer deres arv. MyHeritage tilbyder fuld kontrol over privatlivets fred og er tilgængelig på 42 sprog. MyHeritage er hjemsted for en af verdens hurtigst voksende DNA-databaser med 8,8 millioner kunder. Takket være virksomhedens omfattende globale rækkevidde og understøttelse af 42 sprog er MyHeritage den førende forbruger-DNA-test i Europa. www.myheritage.dk
Se kildeudgaven på businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20250218828531/da/

Følg pressemeddelelser fra Business Wire
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Business Wire
The Estée Lauder Companies Makes Strategic Minority Investment in Mexican Luxury Fragrance Brand XINÚ13.11.2025 22:50:00 CET | Press release
The Estée Lauder Companies Inc. (NYSE: EL) today announced a minority investment in XINÚ, a Mexican luxury fragrance brand inspired by the abundance and exoticism of the American continent. This investment marks the first time The Estée Lauder Companies has invested in a Latin American brand, underscoring the company’s commitment to championing local entrepreneurship and innovation. Since its founding in 2017, XINÚ has created a distinctive universe where fragrance, design, and storytelling converge. The brand is celebrated for its sensorial retail spaces, sustainable design ethos, and products that honor heritage while reimagining modern luxury. “Fragrance excellence and craftsmanship are at the heart of The Estée Lauder Companies, and they drive our passion for discovering new voices in beauty,” said Stéphane de La Faverie, President and Chief Executive Officer, The Estée Lauder Companies. “Mexico has become a vibrant hub of fragrance innovation — a place where craftsmanship and cult
Stage Set for World’s Largest Autonomous Race as A2RL Reaches Full Fan Capacity at Yas Marina Circuit13.11.2025 19:02:00 CET | Press release
15 November at Abu Dhabi’s iconic Yas Marina Circuit, in front of a full capacity crowd Eleven global teams compete for $2.25 million prize World first: Six fully autonomous cars racing head-to-head Human vs. AI showdown featuring former F1 driver Daniil Kvyat against TUM Race will be broadcast globally, this Sunday, 16th November at 3pm GST, on the Abu Dhabi Media Network, StarzPlay, Motorsport TV and the official A2RL YouTube Channel The world’s largest autonomous car race will take place in Abu Dhabi on the 15th of November, as 11 teams from across the globe compete at the frontier of robotics, autonomy and AI for a US$2.25 million prize pool. A2RL Season 2 has been 18 months in the making, with the six fastest teams making it through the tough qualification process to the Grand Final. Ticket allocation for the Yas Marina Circuit event has once again reached full capacity of the main grandstand, as motorsport and technology enthusiasts excitedly prepare to witness an AI competition
TRU Simulation announces delivery and acceptance of the Bell 505 Flight Training Device to Royal Jordanian Air Force13.11.2025 16:00:00 CET | Press release
TRU Simulation + Training Inc., a Textron Inc. (NYSE:TXT) company, and an affiliate of Bell Textron Inc. today announced delivery and acceptance of the Bell 505 Flight Training Device (FTD) to the Royal Jordanian Air Force (RJAF). The purchase agreement with the RJAF includes aircraft delivery complete with a flight training device and a comprehensive computer-based training package to support basic and advanced rotorcraft flight training at the King Hussein Air College in Mafraq, Jordan. This milestone follows the recent delivery of 10 Bell 505 helicopters to the RJAF. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20251113604706/en/ TRU Simulation + Training announced delivery and acceptance of the Bell 505 Flight Training Device (FTD) to the Royal Jordanian Air Force (RJAF). “The Bell 505 Flight Training Device provides the Royal Jordanian Air Force a highly advanced training solution that enhances pilot readiness through r
TOURISE Destination Initiative Calls for Global Action for Urban Tourism Safety Through AI13.11.2025 15:42:00 CET | Press release
Launched today at the TOURISE Summit, the TOURISE Destination Initiative (TDI) brings together global leaders from government, international organizations, academia, and the private sector, to transform destinations into living laboratories for tourism innovation. Guided by its Declaration of Principles, TDI champions safety, environmental stewardship, cultural preservation, and community-centered development through responsible technology and multi-sector collaboration. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20251113796086/en/ His Excellency Ahmed Al Khateeb, Saudi Arabia's Minister of Tourism and Chairman of TOURISE, launches the TOURISE Destination Initiative, a global coalition to shape the future of tourism through a destination-centric approach, with co-chairs H.R.H. Prince Turki bin Talal bin Abdulaziz Al Saud, Governor of Aseer Province, and Luigi Brugnaro, Mayor of Venice. They are joined with the TDI founding
Twilio’s Latest Report Highlights Conversational AI’s Rapid Adoption, Challenges, and Perception Gaps13.11.2025 15:00:00 CET | Press release
Survey data shows a 31-point satisfaction gap between business leaders’ beliefs and consumers’ experiences with conversational AIWithin the next year, 59% of organizations expect to fully replace the conversational AI solution they have in place todayMore than 70% of consumers claim they can identify an AI agent, but 90% failed to do so correctly Twilio (NYSE: TWLO), the customer engagement platform that drives real-time, personalized experiences for today’s leading brands, today released its Inside the Conversational AI Revolution report.1 Based on a global survey of 457 business leaders and 4,800 consumers across 15 countries, the report unearths major trends related to conversational AI’s adoption, perceptions, and expectations, including a finding that 99% of organizations anticipate their conversational AI strategy will change in the next 12 months. “Businesses that want to successfully deploy conversational AI for customer service, sales, and marketing need to prioritize customer
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum