BESTSELLER lancerer designkonkurrence for internationale talenter
I 2025 fejrer den danske modevirksomhed 50-års jubilæum. Det markeres blandt andet med en designkonkurrence, hvor internationale designstuderende og talenter inviteres til at skabe en særkollektion, som fortolker design gennem de seneste fem årtier.

Siden 1975, hvor BESTSELLER blev grundlagt, har tøj og mode været et kalejdoskop af forandring, en konstant udvikling af stil, tendenser og selvudtryk. Nye måder at gå klædt på er kommet til, imens trends og looks er genopstået igen og igen. Alt det ønsker modevirksomheden nu at kaste et kreativt blik på i en designkonkurrence, som ser tilbage på moden gennem de seneste 50 år.
”Siden vores begyndelse har nærhed været en vigtig del af BESTSELLERs fundament. Vi har altid været drevet af en stærk tro på vigtigheden af nærhed til vores kunder, kolleger, partnere og ikke mindste produktet, som vi ønsker at hylde med denne konkurrence. Vi glæder os til at se, hvordan designtalenter lader sig inspirere af vores kreative arv og giver den nyt liv i nutidens og fremtidens mode,” siger Louise Sylvest, CPO og Head of BESTSELLER Identity.
En bro mellem dengang og nu
Designkonkurrencen faciliteres af modebrandet SELECTED, som skaber moderne tøj til både mænd og kvinder. Brandet ønsker at se besvarelser, som dels matcher SELECTEDs fokus på kvalitet og skandinavisk design, men som også tager stilling til principper som holdbarhed og bæredygtighed.
”Vi er spændte på at se forskellige fortolkninger på specifikke karakteristika fra de seneste 50 års modebillede, genopfundet med et nutidigt perspektiv. Vi håber, at kollektionerne vil fortælle en historie, der bygger bro mellem dengang og nu, og på den måde skaber forbindelser på tværs af tid. Hvordan hylder man modens arv, mens man samtidig definerer morgendagens design? Det glæder vi os til at modtage talenternes svar på,” siger Magnus Löppe, Design Lead i SELECTED.
International talentudvikling
Hovedpræmien er en gevinst på 5.000 euro, mens anden- og tredjepladsen præmieres med henholdsvis 3.000 og 2.000 euro. Finalisterne vil derudover blive inviteret på to besøg i Danmark. Første gang for at møde SELECTEDs designteam og opleve alt det, der udgør en global modevirksomhed. Anden gang for at præsentere deres design foran fageksperter og medlemmer af BESTSELLERs direktion. Konkurrencen er åben for designtalenter fra hele verden.
”BESTSELLERs historie, som begyndte med en enkelt tøjbutik på den jyske vestkyst og nu tæller 24.000 kolleger over hele verden, er en fin påmindelse om, at alt er muligt med passion og det rette produkt. Med denne konkurrence håber vi at kunne åbne døre for den næste generation af kreative talenter og give dem muligheden for at tage et af deres første skridt i modebranchen," siger Louise Sylvest.
Hvem kan deltage i konkurrencen ’5 decades of design’?
- Nyuddannede og studerende på sidste år (BA eller MA)
- Uafhængige designere, der har haft egen virksomhed i højst to år
- Personer med en professionel eller personlig relation til BESTSELLER kan ikke tilmelde sig konkurrencen
- Deadline for at uploade et projekt er den 20. marts 2025
- Læs mere på www.selected.com/en-dk/designcompetition.html
Nøgleord
Kontakter
Lise BlomSenior Communication Specialist
Tlf:+45 25514368lise.thuesen@bestseller.comBilleder
OM BESTSELLER
- BESTSELLER er en familieejet, dansk modevirksomhed, som blev grundlagt af Holch Povlsen-familien i 1975.
- Igennem 2025 fejrer BESTSELLER sit 50-års jubilæum sammen med medarbejdere, kunder og partnere.
- Modevirksomhedens portefølje tæller mere end 20 mærker, herunder JACK & JONES, ONLY, VERO MODA, SELECTED og NAME IT.
- Produkterne sælges i cirka 75 lande i Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika, Oceanien og Mellemøsten, samt globalt gennem online platforme.
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER markerer 50 år med solidt resultat10.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens modebranchen fortsat oplever svære betingelser, har BESTSELLER i det seneste regnskabsår 2024-2025 formået at levere et resultat, der peger fremad og skaber forudsætninger for at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling. Det sker i året, hvor BESTSELLER også fejrer sit 50-års jubilæum.
BESTSELLERs svar på anklager om børnearbejde24.9.2025 07:50:00 CEST | Pressemeddelelse
I TV 2-programmet ’Bestseller på vrangen’ udgivet den 24. september 2025 fremgår det, at der skulle være mindreårige, som arbejder i BESTSELLERs forsyningskæde – og at børnearbejde er et forhold, som vi ser igennem fingre med. Vi tager skarpt afstand fra disse påstande, og vi mener, at det er kritisabelt, at TV 2 tillader så grove anklager på sendefladen, uden at disse er dokumenteret. TV 2 har modtaget flere beviser for, at de pågældende beskrivelser i udsendelsen ikke kan være korrekte. Alligevel har TV 2 ikke ønsket at ændre udsendelsens indhold. Det mener vi er uacceptabelt både over for seerne, for de berørte virksomheder i Bangladesh og for BESTSELLER. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningsli
BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’17.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner. Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.
ONLY lancerer målrettet t-shirt-program af genanvendt tekstil10.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som endnu et led i at integrere tekstil-til-tekstil genanvendt polyester i sin leverandørkæde har et af BESTSELLERs største brands omdannet et program af basistoppe til genanvendt polyester fra tekstilaffald. De første styles er allerede i butikkerne.
Tysk teknologi får støtte fra BESTSELLER til at avancere genanvendelse af polyester20.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Investeringen fra BESTSELLER følger en omfattende bevilling fra EU, som sikrer, at tyske matterr nu er et stort skridt nærmere deres kommende fabrik, der skal skalere genanvendelsesmulighederne for polyester. Det strategiske partnerskab med matterr sker som led i BESTSELLERs løbende investeringer i udviklingen af fremtidens materialer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum