
Analyse af de mest og mindst anerkendte virksomheder i Norden – Temu og Shein i bunden
Temu og Shein er blandt de mindst anerkendte virksomheder i alle nordiske lande, viser Reputation&Trust-undersøgelsen, der er gennemført i Sverige, Norge, Finland og Danmark. IKEA er en evig favorit blandt nordiske forbrugere.

Listen over virksomheder med godt omdømme forenes af verdens største møbelforhandler IKEA, som er på listen over anerkendte virksomheder i alle lande undtagen Finland – selvom virksomheden senest optrådte på Finlands mest anerkendte virksomhedsliste i 2023.

"I toppen af omdømmerangeringen finder vi traditionelle virksomheder, en form for nationalskatte, som LEGO i Danmark, IKEA i Sverige og KONE i Finland. Nordiske alkoholmonopoler som Systembolaget, Vinmonopolet og Alko nyder også borgernes tillid ifølge vores undersøgelse," udtaler Riku Ruokolahti, der er udviklingsdirektør hos Reputation and Trust Analytics'.
Temu og Shein i bunden i alle nordiske lande
E-handelsplatformene Shein og Temu ligger i bunden af listen over virksomheder, der opererer i de nordiske lande. Begge kinesiskejede virksomheder blev vurderet meget lavt med hensyn til omdømme.

"Temu og Shein ligger også i bunden af listen i Tysklands Reputation&Trust-undersøgelse. Antallet af e-handelsleverancer fra lande uden for EU er vokset voldsomt på kort tid. Temu er stormet ind på de nordiske markeder og er en ny aktør på listen i alle undersøgte lande. Der er ingen garantier for etik, ansvar, sikkerhed og kvalitet på produkter, der er tilgængelige fra ultrabillige netbutikker. Lokale forhandlere, der følger lokale regler, er forståeligt nok forvirrede over situationen," siger Ruokolahti.
Importen af billige e-handelsprodukter til EU-området er accelereret dramatisk i de seneste år, og i 2024 ankom pakker til EU-zonen med en gennemsnitlig rate på 12 millioner pr. dag. EU-Kommissionen reagerer og strammer toldkontrollen af billige leverancer fra lande uden for EU.
Sådan gennemførte vi undersøgelsen
Formålet med Reputation&Trust-undersøgelserne var at analysere omdømmet for virksomheder, der opererer i de nordiske lande, blandt indbyggerne i disse lande. Dataindsamlingen for undersøgelserne blev gennemført gennem et elektronisk spørgeskema 1.-29. juli 2024 i Norge og Danmark og fra 1. juli til 5. august 2024 i Sverige og 3. juni til 8. juli 2024 i Finland.
Organisationerne blev evalueret ved hjælp af Reputation and Trust Analytics' Reputation&Trust-analysemodel, hvor organisationens omdømmescore sammensættes som et gennemsnit af otte forskellige dimensioner. Disse områder er virksomhedsledelse, finansielle resultater, lederskab, innovation, dialog, produkter og tjenester, arbejdsplads og ansvarlighed. Undersøgelsen brugte en fem-points evalueringsskala (1-5).

Nøgleord
Kontakter
Alexander WidénSenior AdvisorReputation and Trust Analytics
Tlf:+46 (0) 70 471 23 32alexander.widen@reputationandtrust.comRiku RuokolahtiUdviklingsdirektørReputation and Trust Analytics
Tlf:+358 400 512 200riku.ruokolahti@reputationandtrust.comBilleder




Følg pressemeddelelser fra Reputation and Trust Analytics
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.