Stadig flere danskere klager over forsinkede fly
Antallet af danskere der klager over flyselskaber ligger normalt på et relativt højt niveau, men det seneste år er der alligevel sket en markant stigning i antallet af klager over forsinkede fly. Det viser en ny oversigt, som Trafikstyrelsen har udleveret til Gouda og Gjensidige.

Der er få ting, der kan ødelægge en ferie som et fly, der er enten aflyst eller forsinket.
Men det er desværre fortsat et stort problem, der påvirker mange danskeres rejser årligt. En opgørelse fra Trafikstyrelsen, som Gouda Rejseforsikring og Gjensidige har fået udleveret, viser nemlig, at de hver dag håndterer fem klager fra flypassagerer der rejser ud af danske lufthavne, og i 2024 løb det op i samlet set 1.931 klager.
Her er det særligt forsinkede fly, der fylder i klagerne.
Hvor andelen af klager over forsinkede fly fra danske lufthavne lå på 35 procent af det samlede antal klager i 2022, så var det tal steget til 58 procent sidste år.
Netop forsinkede fly er noget, der kan give store udfordringer på rejsen, hvor man risikerer at miste flyforbindelser eller ankommet langt senere til destinationen, og derfor er det naturligt, at det fylder så meget i klagerne, lyder det fra Louise Hertzum Andersen, der er fagchef i Gouda Rejseforsikring.
"Selv mindre forsinkelser kan have store konsekvenser, og derfor er det vigtigt, at man som forbruger undersøger, hvordan man er sikret af flyselskabet, der er ansvarlig for transporten og som et vigtigt supplement til det af sin rejseforsikring. Ofte handler det ikke alene om at blive kompenseret for at komme sent frem til destinationen, men også om eventuelle ekstraudgifter til at indhente rejseruten, hvis man skulle videre med fly eller anden transport til slutdestinationen. Har man købt en pakkerejse, kan man også være sikret fra rejsebureauets side” siger hun.
Hos Trafikstyrelsen modtager man hvert år omkring 2000 klager fra flypassagerer, der har oplevet forsinkelser, aflysninger eller er blevet afvist ved boarding.
Men ifølge kontorchef Line Elikofer kunne antallet sagtens have været højere:
”Rigtig mange af de sager, de private flykompensationsfirmaer håndterer, havner ved domstolene. Det tyder på, at en del flypassagerer stadig ikke ved, at man nemt og gratis kan klage direkte til Trafikstyrelsen. Derfor arbejder vi også for at tydeliggøre, at man sagtens selv kan stå for klagen, og at det ikke behøver at koste noget, hvis man bare henvender sig til os.”
Få råd og vejledning hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst
Man har som passager gode muligheder for at få hjælp, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst. Hos Forbruger Europa kan man blive klogere på sine rettigheder som passager: https://www.forbrugereuropa.dk/rejser-og-transport/flyrejser/
Årsag |
2022 |
2023 |
2024 |
Aflysning |
46% |
43% |
33% |
Forsinkelse |
35% |
47% |
58% |
Covid-19 (aflysning) |
13% |
2% |
0,5% |
Boardingafvisning |
5% |
7% |
7% |
Nedgradering |
1% |
1% |
1% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Charterferien fylder 75 og er stadig lige så populær15.7.2025 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
I år er det 75 år siden, at de første danskere satte sig i en charterbus mod sydens sol. Selvom der er sket meget med charterferien gennem de 75 år, er ferieformen stadig blandt danskernes fortrukne i dag.
Ny undersøgelse: Så mange danskere tisser i poolen12.7.2025 07:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis du er en af de tusindvis af danskere, der bruger din sommerferie på at flyde rundt i en pool for at blive afkølet, så bør du måske overveje at tage nogle forholdsregler. Flere end hver sjette dansker erkender nemlig, at de tisser i poolen. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Næsten dagligt er der optræk til en ulykke ved overskæringer på jernbanen9.7.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
De seneste to år er der registreret over 700 forløbere til ulykker ved overskæringer på jernbanenettet, hvor der har været ved at ske en kollision eller påkørsel. Det viser nye tal, som Trafikstyrelsen har udleveret til Gjensidige.
Bank og forsikringsselskab advarer mod dette på udlandsferien8.7.2025 14:31:07 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Sparekassen Kronjylland og Gjensidige, viser, at næsten hver tredje dansker foretrækker at betale med kontanter, når de er på ferie i udlandet. Det kan være en dårlig idé, advarer Sparekassen Kronjylland og Gjensidige.
Mange danskere kender ikke anbefalingerne: Betalinger i udlandet kan give ekstraregning6.7.2025 07:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver anden dansker kender ikke deres banks anbefalinger for betaling med kort i udlandet, og det kan føre til en ærgerlig ekstraregning på ferien, lyder advarslen fra Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum