Stadig flere danskere klager over forsinkede fly
Antallet af danskere der klager over flyselskaber ligger normalt på et relativt højt niveau, men det seneste år er der alligevel sket en markant stigning i antallet af klager over forsinkede fly. Det viser en ny oversigt, som Trafikstyrelsen har udleveret til Gouda og Gjensidige.

Der er få ting, der kan ødelægge en ferie som et fly, der er enten aflyst eller forsinket.
Men det er desværre fortsat et stort problem, der påvirker mange danskeres rejser årligt. En opgørelse fra Trafikstyrelsen, som Gouda Rejseforsikring og Gjensidige har fået udleveret, viser nemlig, at de hver dag håndterer fem klager fra flypassagerer der rejser ud af danske lufthavne, og i 2024 løb det op i samlet set 1.931 klager.
Her er det særligt forsinkede fly, der fylder i klagerne.
Hvor andelen af klager over forsinkede fly fra danske lufthavne lå på 35 procent af det samlede antal klager i 2022, så var det tal steget til 58 procent sidste år.
Netop forsinkede fly er noget, der kan give store udfordringer på rejsen, hvor man risikerer at miste flyforbindelser eller ankommet langt senere til destinationen, og derfor er det naturligt, at det fylder så meget i klagerne, lyder det fra Louise Hertzum Andersen, der er fagchef i Gouda Rejseforsikring.
"Selv mindre forsinkelser kan have store konsekvenser, og derfor er det vigtigt, at man som forbruger undersøger, hvordan man er sikret af flyselskabet, der er ansvarlig for transporten og som et vigtigt supplement til det af sin rejseforsikring. Ofte handler det ikke alene om at blive kompenseret for at komme sent frem til destinationen, men også om eventuelle ekstraudgifter til at indhente rejseruten, hvis man skulle videre med fly eller anden transport til slutdestinationen. Har man købt en pakkerejse, kan man også være sikret fra rejsebureauets side” siger hun.
Hos Trafikstyrelsen modtager man hvert år omkring 2000 klager fra flypassagerer, der har oplevet forsinkelser, aflysninger eller er blevet afvist ved boarding.
Men ifølge kontorchef Line Elikofer kunne antallet sagtens have været højere:
”Rigtig mange af de sager, de private flykompensationsfirmaer håndterer, havner ved domstolene. Det tyder på, at en del flypassagerer stadig ikke ved, at man nemt og gratis kan klage direkte til Trafikstyrelsen. Derfor arbejder vi også for at tydeliggøre, at man sagtens selv kan stå for klagen, og at det ikke behøver at koste noget, hvis man bare henvender sig til os.”
Få råd og vejledning hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst
Man har som passager gode muligheder for at få hjælp, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst. Hos Forbruger Europa kan man blive klogere på sine rettigheder som passager: https://www.forbrugereuropa.dk/rejser-og-transport/flyrejser/
Årsag |
2022 |
2023 |
2024 |
Aflysning |
46% |
43% |
33% |
Forsinkelse |
35% |
47% |
58% |
Covid-19 (aflysning) |
13% |
2% |
0,5% |
Boardingafvisning |
5% |
7% |
7% |
Nedgradering |
1% |
1% |
1% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Risiko for hudkræft: Så unge er danskerne, når de tager sol første gang.19.3.2025 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse viser, at danskerne er meget unge, når de første gang besøger et solarie. Det er stik imod Sundhedsstyrelsens nyeste anbefalinger.
Hver femte dansker er generet af støj fra motorcykler16.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er forår og sol over landet, og for landets mange motorcyklister er det en tiltrængt mulighed for igen at komme ud og køre på vejene. Men hver femte dansker mener, at støjen fra motorcykler er et problem, og 40 procent oplever at blive generet af støjen i hjemmet. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
Drikker af bakteriebombe: Hver anden dansker vasker ikke drikkedunken11.3.2025 07:34:00 CET | Pressemeddelelse
Du kender det nok selv. Du bruger din drikkedunk på arbejde eller til sport, men glemmer den ofte på bordet eller i tasken, når du vasker op. En undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige viser, at over hver anden dansker vasker sin drikkedunk ugentligt eller sjældnere end ugentligt. Det er ikke ofte nok, hvis du vil undgå uønskede bakterier, fortæller fagchef for sundhed i Gjensidige, Mette Glad.
Ny undersøgelse: To ud af tre boligejere tøver med at benytte sig af det nye håndværkerfradrag6.3.2025 07:42:00 CET | Pressemeddelelse
Den 1. januar 2025 blev håndværkerfradraget genindført for at gøre det mere attraktivt for boligejere at klimasikre deres hjem og investere i grønne forbedringer. Nye tal viser dog, at flertallet enten tøver eller slet ikke har planer om at bruge det.
Danskere køber fortsat store mængder ulovlig medicin i udlandet4.3.2025 07:43:00 CET | Pressemeddelelse
Alene sidste år blev der beslaglagt næsten 280.000 stykker ulovlige lægemidler, der var på vej ind i landet, selvom det kan være forbundet med stor risiko for den enkelte køber. Det viser tal, som Toldstyrelsen har udleveret til Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum