Stadig flere danskere klager over forsinkede fly
Antallet af danskere der klager over flyselskaber ligger normalt på et relativt højt niveau, men det seneste år er der alligevel sket en markant stigning i antallet af klager over forsinkede fly. Det viser en ny oversigt, som Trafikstyrelsen har udleveret til Gouda og Gjensidige.

Der er få ting, der kan ødelægge en ferie som et fly, der er enten aflyst eller forsinket.
Men det er desværre fortsat et stort problem, der påvirker mange danskeres rejser årligt. En opgørelse fra Trafikstyrelsen, som Gouda Rejseforsikring og Gjensidige har fået udleveret, viser nemlig, at de hver dag håndterer fem klager fra flypassagerer der rejser ud af danske lufthavne, og i 2024 løb det op i samlet set 1.931 klager.
Her er det særligt forsinkede fly, der fylder i klagerne.
Hvor andelen af klager over forsinkede fly fra danske lufthavne lå på 35 procent af det samlede antal klager i 2022, så var det tal steget til 58 procent sidste år.
Netop forsinkede fly er noget, der kan give store udfordringer på rejsen, hvor man risikerer at miste flyforbindelser eller ankommet langt senere til destinationen, og derfor er det naturligt, at det fylder så meget i klagerne, lyder det fra Louise Hertzum Andersen, der er fagchef i Gouda Rejseforsikring.
"Selv mindre forsinkelser kan have store konsekvenser, og derfor er det vigtigt, at man som forbruger undersøger, hvordan man er sikret af flyselskabet, der er ansvarlig for transporten og som et vigtigt supplement til det af sin rejseforsikring. Ofte handler det ikke alene om at blive kompenseret for at komme sent frem til destinationen, men også om eventuelle ekstraudgifter til at indhente rejseruten, hvis man skulle videre med fly eller anden transport til slutdestinationen. Har man købt en pakkerejse, kan man også være sikret fra rejsebureauets side” siger hun.
Hos Trafikstyrelsen modtager man hvert år omkring 2000 klager fra flypassagerer, der har oplevet forsinkelser, aflysninger eller er blevet afvist ved boarding.
Men ifølge kontorchef Line Elikofer kunne antallet sagtens have været højere:
”Rigtig mange af de sager, de private flykompensationsfirmaer håndterer, havner ved domstolene. Det tyder på, at en del flypassagerer stadig ikke ved, at man nemt og gratis kan klage direkte til Trafikstyrelsen. Derfor arbejder vi også for at tydeliggøre, at man sagtens selv kan stå for klagen, og at det ikke behøver at koste noget, hvis man bare henvender sig til os.”
Få råd og vejledning hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst
Man har som passager gode muligheder for at få hjælp, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst. Hos Forbruger Europa kan man blive klogere på sine rettigheder som passager: https://www.forbrugereuropa.dk/rejser-og-transport/flyrejser/
Årsag |
2022 |
2023 |
2024 |
Aflysning |
46% |
43% |
33% |
Forsinkelse |
35% |
47% |
58% |
Covid-19 (aflysning) |
13% |
2% |
0,5% |
Boardingafvisning |
5% |
7% |
7% |
Nedgradering |
1% |
1% |
1% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange danskere bekymrede for el-ladcykler8.5.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
El-ladcykler fylder stadig mere på cykelstierne herhjemme, men selvom de generelt set bliver opfattet positivt, så er mange danskere bekymrede for, at der ofte bliver kørt hasarderet på dem, og at de er til fare for trafiksikkerheden. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
Til fare for medtrafikanter: Så mange biler kører rundt med glasskader i forruden6.5.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver femte danske bilist har indenfor de seneste to år kørt rundt med en glasskade i bilen i længere end en uge. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Flere vil rejse i Europa: Global usikkerhed påvirker danskernes ferieplaner1.5.2025 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Global usikkerhed er blevet en del af danskernes hverdag, og det får en betydning, når ferieglade danskere om kort tid rejser ud i verden på sommerferie. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring viser, at hver anden dansker ændrer rejsemønster på grund af den geopolitiske situation.
Skjulte farer i din hudpleje: Så mange danskere undlader at tjekke ingredienslisten23.4.2025 07:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Hudirritation, allergiske reaktioner og hormonforstyrrelser. Det er nogle af de risici, du løber, hvis du ikke tjekker ingredienslisten på dine hudplejeprodukter. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige viser at 4 ud af 10 ikke undersøger indholdet af deres hudplejeprodukter inden brug.
Det flyder med skrald i vejkanten: Fire ud af ti danskere har set bilister smide affald ud af vinduet17.4.2025 07:39:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år ender tonsvis af affald i vejkanten, fordi bilister ikke gider bruge en skraldespand. Problemet er så omfattende, at fire ud af ti danskere det sidste år har oplevet bilister, der smider skrald ud af bilvinduet. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum