Stadig flere danskere klager over forsinkede fly
Antallet af danskere der klager over flyselskaber ligger normalt på et relativt højt niveau, men det seneste år er der alligevel sket en markant stigning i antallet af klager over forsinkede fly. Det viser en ny oversigt, som Trafikstyrelsen har udleveret til Gouda og Gjensidige.

Der er få ting, der kan ødelægge en ferie som et fly, der er enten aflyst eller forsinket.
Men det er desværre fortsat et stort problem, der påvirker mange danskeres rejser årligt. En opgørelse fra Trafikstyrelsen, som Gouda Rejseforsikring og Gjensidige har fået udleveret, viser nemlig, at de hver dag håndterer fem klager fra flypassagerer der rejser ud af danske lufthavne, og i 2024 løb det op i samlet set 1.931 klager.
Her er det særligt forsinkede fly, der fylder i klagerne.
Hvor andelen af klager over forsinkede fly fra danske lufthavne lå på 35 procent af det samlede antal klager i 2022, så var det tal steget til 58 procent sidste år.
Netop forsinkede fly er noget, der kan give store udfordringer på rejsen, hvor man risikerer at miste flyforbindelser eller ankommet langt senere til destinationen, og derfor er det naturligt, at det fylder så meget i klagerne, lyder det fra Louise Hertzum Andersen, der er fagchef i Gouda Rejseforsikring.
"Selv mindre forsinkelser kan have store konsekvenser, og derfor er det vigtigt, at man som forbruger undersøger, hvordan man er sikret af flyselskabet, der er ansvarlig for transporten og som et vigtigt supplement til det af sin rejseforsikring. Ofte handler det ikke alene om at blive kompenseret for at komme sent frem til destinationen, men også om eventuelle ekstraudgifter til at indhente rejseruten, hvis man skulle videre med fly eller anden transport til slutdestinationen. Har man købt en pakkerejse, kan man også være sikret fra rejsebureauets side” siger hun.
Hos Trafikstyrelsen modtager man hvert år omkring 2000 klager fra flypassagerer, der har oplevet forsinkelser, aflysninger eller er blevet afvist ved boarding.
Men ifølge kontorchef Line Elikofer kunne antallet sagtens have været højere:
”Rigtig mange af de sager, de private flykompensationsfirmaer håndterer, havner ved domstolene. Det tyder på, at en del flypassagerer stadig ikke ved, at man nemt og gratis kan klage direkte til Trafikstyrelsen. Derfor arbejder vi også for at tydeliggøre, at man sagtens selv kan stå for klagen, og at det ikke behøver at koste noget, hvis man bare henvender sig til os.”
Få råd og vejledning hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst
Man har som passager gode muligheder for at få hjælp, hvis ens fly bliver forsinket eller aflyst. Hos Forbruger Europa kan man blive klogere på sine rettigheder som passager: https://www.forbrugereuropa.dk/rejser-og-transport/flyrejser/
Årsag |
2022 |
2023 |
2024 |
Aflysning |
46% |
43% |
33% |
Forsinkelse |
35% |
47% |
58% |
Covid-19 (aflysning) |
13% |
2% |
0,5% |
Boardingafvisning |
5% |
7% |
7% |
Nedgradering |
1% |
1% |
1% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Danskerne glemmer at søge erstatningsferie11.9.2025 07:38:00 CEST | Pressemeddelelse
Efteråret er højsæson for sygdom, og det kan koste dyrebare feriedage. Alligevel glemmer langt de fleste danskere at søge erstatningsferie, når de bliver syge under ferien. Det viser en ny undersøgelse.
Håndhygiejnen halter: 6 ud af 10 oplever at andre springer håndvasken over9.9.2025 07:37:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom langt de fleste danskere siger, at de altid vasker hænder efter toiletbesøg, tyder virkeligheden på noget andet. 6 ud af 10 oplever nemlig, at andre ikke vasker hænder efter en tur på toilettet. Til gengæld svarer 9 ud af 10 at de altid vasker hænder efter toilettet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Farlig tendens: Stor stigning i sigtelser for besiddelse af lattergas3.9.2025 07:46:00 CEST | Pressemeddelelse
De seneste to år er der sket en voldsom stigning i antallet sigtelser for besiddelse af lattergas. Det viser nye tal, som Rigspolitiet har udleveret til Gjensidige. Den store udbredelse af lattergas kan få store konsekvenser både i trafikken og for ens egen sundhed, lyder advarslen fra to eksperter.
Gjensidige bliver ny forsikringspartner for TEKNIQ1.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Gjensidige og TEKNIQ indgår et strategisk samarbejde om at tilbyde forsikringer til erhvervsorganisationens medlemmer.
Risiko for ulykker: Manglende afstand får bilister til at bremse28.8.2025 07:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Manglende afstand i trafikken er hvert år årsag til voldsomme ulykker, men alligevel siger knapt hver anden bilist, at de dagligt oplever folk der kører for tæt på dem. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum