Molslinjen A/S

Kendt sejlplan kan bevares

Del

Bornholmslinjen har meddelt Transportministeriet, at den nuværende kendte sejlplan kan bevares. Det er resultatet af mødet mellem rederiet og Trafikkontaktrådet for Bornholm i sidste uge.

Bornholmslinjen accepterer sidste uges høringssvar i Trafikkontaktrådet for Bornholm. Derfor skal der nu findes andre løsninger på de problemer som færgerne står overfor.
Bornholmslinjen accepterer sidste uges høringssvar i Trafikkontaktrådet for Bornholm. Derfor skal der nu findes andre løsninger på de problemer som færgerne står overfor.

Bornholmslinjen har meddelt Transportministeriet, at rederiet accepterer sidste uges høringssvar i Trafikkontaktrådet for Bornholm, som ikke ønskede en sejlplan med overfarter med forlænget sejltid.

”Vi havde ønsket os en lidt længere overfart på grund af de helt åbenlyse forandringer, der er sket for vores færger omkring ombygningen af Rønne Havn samt de nye krav fra myndighederne, som den ændrede sejlrute har udløst. Men det giver ingen mening for os at indføre en sejlplan, som Bornholm ikke ønsker”, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejlplanen, og det har resulteret i et øget pres på færgens motorer og et øget forbrug af brændstof på hver dobbelttur på små 10 procent.

”Problemerne med et kraftigt øget olieforbrug og et stort pres på vores maskineri forsvinder jo ikke. Længere sejltid var vores veldokumenterede og bedste bud på en løsning, så nu går vi i tænkeboks sammen med Transportministeriet for at finde en anden vej rundt om de problemer, som vi er nødt til at adressere og få kompensation for", siger Kristian Durhuus.

Udover de allerede dokumenterede og påviste forhold har Molslinjen desuden igangsat uvildige simuleringer af ind- og udsejlingsforholdene ved Rønne havn i sin fremtidige ombyggede form med henblik på at fastslå, om der vil komme sikkerhedsmæssige udfordringer i forhold til besejlingskontraktens krav om sejlads op til 16 m/s for hurtigfærgerne og op til 23 m/s for de konventionelle færger.

Kontakter

Om Molslinjen

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 18 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 19 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.

Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.

I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen, herunder også Bornholm Expressen i samarbejde med Vikingbus. Busserne kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.

Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere.

Mere info: www.molslinjen.dk

Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye