Størstedelen af den nye bogføringslov er trådt i kraft – hvad sker der nu?
Ved årets start er den næstsidste del af den nye bogføringslov blevet aktiveret. Denne lovgivning er en del af en større udrulning, der sigter mod at reducere administrative byrder og øge gennemsigtigheden for at bekæmpe finansiel kriminalitet. Overholdelse af lovgivningen er afgørende for danske virksomheder, men de konstante ændringer kan være udfordrende at navigere. Her giver e-conomic et overblik over, hvordan virksomheder kan sikre compliance.
![Karina Wellendorph, administrerende direktør i e-conomic, markedsledende digital regnskabsplatform med 220.000 erhvervskunder](/data/images/public/13559184/14258982/8df27d3a-1648-488c-8d3d-45d3d628a174-w_720.jpg)
Bogføringsloven blev vedtaget i 2022 og udrullet gradvist. Kravene afhænger af virksomhedens regnskabsperiode, regnskabsklasse og om de anvender et standardiseret eller specialudviklet bogføringssystem. De vigtigste elementer i loven kræver, at virksomheder registrerer transaktioner og bilag digitalt, opbevarer bilag i mindst fem år og har sikkerhedskopier af data. Se figur 1 for oversigt over de vigtigste elementer af bogføringsloven.
![null](https://via.ritzau.dk/data/images/public/13559184/14258982/9c9250cb-5adf-4367-8e67-53cf2764f89e-w_720.png)
Loven har stor betydning for mange virksomheder i Danmark
Karina Wellendorph er administrerende direktør i e-conomic, der repræsenterer +220.000 erhvervskunder i Danmark og bemærker:
"Transitionen har været udfordrende for mange, især SMV’er, som oplever stor indflydelse på den daglige drift. Det er ikke uden omkostninger at implementere nye digitale bogføringsplatforme, og mange har søgt vejledning hos e-conomic for at navigere i de nye krav."
e-fakturering bliver det næste
Inden for Europa har flere lande allerede implementeret lovgivninger, der kræver elektronisk fakturering mellem virksomhederne. For eksempel har Italien og Spanien sat krav om, at B2B-transaktioner skal gennemføres elektronisk. England har også været en frontløber med initiativet "Making Tax Digital", hvor regeringen har prioriteret digital indrapportering.
"Der er en klar international fremdrift mod digitalisering, og det er sandsynligt, at Erhvervsstyrelsen vil tage yderligere skridt i denne retning. Offentlige virksomheder i Danmark skal modtage elektroniske fakturaer, men der er endnu ikke specifik lovgivning for e-fakturering mellem private virksomheder. Dog er det en naturlig udvikling at overveje, i takt med at andre lande har vist vejen,” afslutter Karina Wellendorph.
Ressourcer til at sikre compliance
For virksomheder der stadig er i tilpasningsfasen, er der ressourcer tilgængelige for at sikre overholdelse af lovgivningen:
|
Nøgleord
Kontakter
Katrine ArevadPR ManagerVisma e-conomic
Tlf:+45 5353 4331katrine.arevad@visma.comBilleder
![Oversigt over de vigtigste elementer af bogføringsloven](/data/images/public/13559184/14258982/9c9250cb-5adf-4367-8e67-53cf2764f89e-w_240.png)
Om e-conomic
e-conomic blev grundlagt i 2001 og leverer i dag cloudbaserede regnskabsløsninger til over 220.000 erhvervskunder i alle størrelser, fra alle brancher og med hver deres grad af kompleksitet.
![](/data/images/public/13559184/14258982/7dfea27f-a35b-4bef-9f99-d21cc4a50f45-w_780.jpg)
Følg pressemeddelelser fra e-conomic A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra e-conomic A/S
Navnenyt: Ny CPO hos e-conomic16.7.2024 10:33:28 CEST | Pressemeddelelse
Efter 11 år med forskellige roller i det største danske Visma-selskab, e-conomic, er 37-årige Christian Wook Andersen blevet forfremmet fra Product Director til Chief Product Officer (CPO)
Ny direktør for Visma-selskab: “Her tror også toppen på glade medarbejdere”29.4.2024 06:45:00 CEST | Presseinvitation
Fra 1. maj hedder den administrerende direktør i e-conomic Karina Wellendorph. Dermed bliver hun snart direktør for sit andet store IT-selskab i karrieren. Selskabet, der netop har haft et rekordår med vækst i både kundetilgang, omsætning og medarbejderstab, henter den nye direktør i DataLøn og ProLøn
Rekordår for e-conomic: Vækster kundebasen med 44.000 nye kunder26.3.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med mere end 750 millioner i omsætning cementerer danske e-conomic sin position som førende på markedet for regnskabssystemer. En massiv kundetilgang kombineret med tårnhøje ambitioner har krævet investeringer i både medarbejderstab og produktet, hvilket ikke har været uden udfordringer
e-conomic er godkendt som bogføringssystem af Erhvervsstyrelsen21.12.2023 10:30:00 CET | Pressemeddelelse
Pr. den 20/12 er bogføringssystemet e-conomic blåstemplet som et 'godkendt bogføringssystem' af Erhvervsstyrelsen. Fremover kan man, hvis man er kunde hos e-conomic, være tryg ved, at ens bogføringssystem overholder lovgivningen. Alt, hvad man selv skal gøre, er at sørge for, at ens bilag er digitaliseret, og så tager e-conomic sig af resten.
e-conomic forbereder SMV'erne på den nye bogføringslov8.11.2023 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
e-conomic tager et skridt for at sikre, at danske virksomheder er fuldt forberedte på den kommende bogføringslov, der træder i kraft den 1. juli 2024. Efter måneders ihærdigt udviklingsarbejde og nært samarbejde med nøgleeksperter inden for regnskab og økonomi, præsenterer e-conomic nu en række nye funktioner. Funktionerne er skræddersyet til at opfylde de krav, som den nye bogføringslov stiller og mere til, for at gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum