Coop Danmark A/S

Ny lukkelov kan koste over 30 lokalsamfund deres sidste butik

Del

Det kan få store konsekvenser for både butikkerne og de butiksansatte i mindre byer, hvis et forslag til en ny lukkelov bliver vedtaget i Folketinget.

Regeringen vil gerne ændre lukkeloven, så butikkerne i byer med under 15.000 indbyggere kan holde åbent i de 12,5 helligdage, hvor de ellers i dag skal holde lukket. Det er for at undgå butiksdød i landets små byer ved at sørge for, at besøgende og turister ikke møder lukkede butikker i helligdagene, hvor der er flest besøg.

”Vi har sympati for hensigten med forslaget, men det kan have ret store og alvorlige konsekvenser for mange lokalsamfund, hvis man også tillader de store supermarkeder at holde åbent i helligdagene,” siger direktør for Coops kæde af lokale nærbutikker, Brugsen, Torben B. Andersen.

”Alene i vores kæde har vi op imod 30 butikker, der er byens sidste butik og som bliver alvorligt ramt, hvis store butikker i en radius af blot 5 km. får lov til at holde åbent de ekstra dage. Dertil kommer butikker fra andre aktører. Derfor vil vi advare mod, at man ændrer loven, så de største dagligvarebutikker også får lov at holde åbent. Holder man sig til kun at give udvalgsvarebutikker lov til at holde åbent, opnår man det, der er målet med lovændringen: At gøre byerne mere attraktive for turister,” siger Torben B. Andersen.

Udsigten til en yderligere liberalisering af lukkeloven vækker også bekymring hos HK Handel, der er Danmarks største fagforening for butiksansatte.

”Ændringen af lukkeloven vil ikke alene gå udover lokalsamfundene og de mindre butikker. Det vil også i høj grad får konsekvenser for de ansatte, der vil blive gevaldigt presset, fordi de ikke længere har nogle lukkedage, som de med sikkerhed ved, at de kan holde fri på. De butiksansatte arbejder i forvejen på skæve tidspunkter, og derfor bliver det tæt på umuligt for dem at opretholde en fornuftig balance mellem arbejdsliv og fritid, hvis dette forslag bliver en realitet,” siger Mette Høgh, formand for HK Handel.

Også de selvstændige brugsforeninger er imod en vidtrækkende liberalisering.

”Vi driver både store butikker i Kvickly og SuperBrugsen, som ville have fordele af flere åbningsdage, og mindre butikker i Brugsen og Dagli´Brugsen, som vil miste omsætning. Men vi advarer alligevel imod, at man tillader flere store butikker at holde åbent i helligdagene ud fra en helhedsbetragtning. Prisen er for høj for de lokalsamfund, der risikerer at miste deres sidste butik,” siger formanden for Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening (BA), Christian Busch.

Mange af de små nærbutikker balancerer med en meget beskeden indtjening. Derfor er det fatalt, hvis de mister op til 7-8 procent af deres årlige omsætning, hvilket vil blive konsekvensen af lovændringen, afhængig af den enkelte butiks placering.

Et konkret eksempel er Brugsen Askov i Sønderjylland, der er byens eneste dagligvarebutik.

”Hvis de store butikker i nabobyerne får lov til at holde åbent i helligdagene, vil det betyde en voldsom nedgang i vores omsætning de dage. For byen vil en lukning være en katastrofe. Vi har mange seniorer, der vælger at flytte hertil, netop fordi byen dels har nogle gode andelsboliger, dels en god dagligvarebutik, som de kan gå til,” siger uddeler Michael Nørskov, Brugsen Askov.

Lukkeloven blev senest liberaliseret i 2012, hvor konsekvensen var, at de store supermarkeder og discountbutikker måtte holde åbent på alle søndage. Det har medført, at mange mindre byer i dag ikke har nogen dagligvarebutik.

Yderligere information:

Kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen, 2053 5274

Informationsdirektør Jens Juul Nielsen, Coop, 5159 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse

Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse

Coop ansætter ny direktør for Supply Chain, Logistik & Teknologi20.2.2025 15:00:00 CET | Pressemeddelelse

Som ny direktør for Supply Chain, Logistik & Teknologi har Coop ansat Martin Seier, 48 år. Han kommer fra en stilling som direktør hos en af Coops største leverandører, Carlsberg, hvor han er direktør for Supply Chain Operations i Carlsberg Western Europe og tidligere som en del af ledelsen i Carlsberg Danmark Han bliver en del af Coops topledelse, Coop Ledelses Team (CLT). Martin Seier har dyb erfaring inden for supply chain i dansk dagligvarehandel. Før han kom til Carlsberg, havde han en ni år lang karriere hos Lantmännen Unibake, hvor han var direktør Planning & Strategy og Operations Director i Schulstad, Danmark og Tyskland. Og før da var han knap 5 år i Cloetta som lean manager for henholdsvis Danmark og Europa. ”Jeg ser meget frem til samarbejdet, både fagligt og personligt, hvor Martin vil fortsætte den stærke udvikling, der er lige nu i Supply Chain, Logistik og Teknologi sammen med de respektive og velfungerende teams. ” siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen, Coop. Martin

Kvickly/SuperBrugsen begynder at bruge AI-modeller i tilbudsaviser20.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

I den kommende uges tilbudsavis fra Kvickly/SuperBrugsen vil der for første gang vises modeller skabt ved hjælp af kunstig intelligens (AI). Der vises også fotograferede modeller i samme tilbudsavis. ”Ved hjælp af AI får vi nu mulighed for at præsentere flere varer med modeller. For kunderne vil det betyde mere inspirerende tilbudsaviser. For os giver det en større fleksibilitet og nye kreative muligheder. Foreløbig er det en test, men vi forventer, at det vil brede sig. Derfor er det afgørende for os, at vi er åbne og transparente omkring brugen,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. I tilbudsavisen vil der fremgå, at der er ”billeder, der kan være AI-genereret.” Bag udviklingen af AI-modellerne står reklamebureauet Republica, der forventer, at brugen vil brede sig. ”Vi har allerede set nogle af verdens største mode-firmaer anvende AI i deres markedsføring. AI giver os mulighed for endnu mere fleksibilitet, og imødekommer vores kunders behov for at reagere hurtigt og effekt

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye