CompanYoung

Kender du kostpyramiden? Nu kommer trivselspyramiden

Del

I dag bliver Danmarks hidtil største analyse af trivsel og tilknytning blandt erhvervsskoleelever præsenteret. Analysen baserer sig på knap 30.000 besvarelser fra danske EUD-elever, giver et indblik i den nuværende trivselssituation og kortlægger vejen til bedre trivsel på erhvervsskolerne – blandt andet via trivselspyramiden.  

Danmarks hidtil største analyse af trivsel blandt erhvervsskoleelever præsenterer trivselspyramiden, en ny model for forbedret elevtrivsel.
Danmarks hidtil største analyse af trivsel blandt erhvervsskoleelever præsenterer trivselspyramiden, en ny model for forbedret elevtrivsel.

Siden januar 2023 har CompanYoung i samarbejde med 11 erhvervsskoler i ‘Projekt Fastholdelse gennem Social Bæredygtighed på EUD’ (PSB) indsamlet 29.000 besvarelser samt 63.000 kommentarer vedrørende EUD-elevers trivsel og tilknytning. 

Besvarelserne er indsamlet 3-5 gange i løbet af henholdsvis GF1 og GF2, og indsigterne giver blandt andet et detaljeret indblik i elevernes trivsel, deres glæde ved skolegangen samt undervisningsmiljøet og klassedynamikkernes tilstand.

På baggrund af denne nye indsigt i den aktuelle trivselssituation har flere nye perspektiver således set dagens lys, og ikke mindst er trivselspyramiden kommet til verden.

Lad os præsentere trivselspyramiden 
Trivselspyramiden skal forstås som en klassisk behovspyramide som eksempelvis kostpyramiden. Elementerne i bunden er grundlæggende behov, som skal være opfyldt, før eleven kan bevæge sig op på det næste niveau.

Trivselspyramiden er udviklet af CompanYoung på baggrund af mere end 20.000 kommentarer, som vedrører elevernes generelle trivsel og glæde ved skolegangen. 

“Analysen giver først og fremmest et indblik i elevernes umiddelbare oplevelse af at gå på EUD. Den bekræfter, at dynamikken i klasserummet er mest afgørende for elevernes generelle trivsel og samtidig det mest effektive sted at sætte ind, hvis trivslen skal forbedres. Samtidig slår analysen også fast med syvtommersøm, at en stor andel af eleverne oplever engagerede undervisere og en rummelig kultur med let adgang til hjælp og støtte,” udtaler Nikolaj Schlüter, Director i CompanYoung.

Hvad viser analysen? 
Analysen tegner overordnet set et positivt billede af trivselssituationen på erhvervsskolerne. Den viser, at 42 % af eleverne er grundlæggende begejstrede, 40 % er tilfredse og nævner enkelte forbedringspunkter, mens 18 % er skeptiske og giver udtryk for, at de ikke trives. 

Blandt de skeptiske elever er de hyppigst nævnte udfordringer ‘mangel på respekt mellem underviser og elev’, ‘uro i klassen’ og ‘mangel på kommunikation om skemaændringer’. De tilfredse elever ønsker derimod ‘alternative opbygninger af det faglige indhold’, ‘bedre undervisningsfaciliteter’ og ‘mere individuel feedback’, hvis de skal trives endnu bedre. De elever, der trives bedst, fremhæver ‘en rummelig kultur med plads til forskellighed’ og ‘højt fagligt engagement blandt underviserne’ som årsager til, at de trives. 

“Resultaterne taler for sig selv, og jeg er stolt af det stærke samarbejde mellem projektets 11 skoler. Sammen har vi ikke bare indsamlet data; vi har skabt fælles viden om og grundlag for bedre trivsel og øget tilknytning til erhvervsskolerne i fremtiden,” udtaler Michael Thomas Jacobsen, Udviklings- og Uddannelseschef hos Tradium.

Om projektet

  • Analysen er et resultat af et samarbejde mellem Region Midtjylland, Tradium og konsulenthuset CompanYoung.
  • Projektet er finansieret af EU via Region Midtjyllands Uddannelsespulje.
  • Denne analyse er blot første del af én samlet rapport; I starten af 2026 udkommer anden del af rapporten med opdaterede indsigter fra rapportens første del samt nye indsigter i kompetencebehov til undervisere og effekten af udvalgte trivselsfremmende aktiviteter.
  • Besvarelserne er indsamlet som såkaldte ‘mikromålinger’ via værktøjet StudentPulse. 
  • Rapporten kan downloades her.

Nøgleord

Kontakter

Om CompanYoung:

I CompanYoung arbejder vi hver dag mod ét mål; at gøre det til en god oplevelse at tage en uddannelse og starte en karriere. Dét er vores passion, vores drivkraft og vores formål. 

Uddannelse handler nemlig ikke kun om at opnå faglig viden og få nye færdigheder, men også om at skabe et fundament, der kan motivere og inspirere unge til at stræbe efter deres drømme, træffe informerede beslutninger og bane vejen for deres egen succes. 

https://companyoung.com/

Følg pressemeddelelser fra CompanYoung

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra CompanYoung

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye