If leverer stærke årsresultater og styrker sin centrale rolle i håndtering af samfundsmæssige risici

Del

If leverer stærke finansielle resultater trods en stigning i store skader i 2024. Kundeloyaliteten forbliver høj med 89 % fastholdelse hos Privatkunderne. Samtidig skaber integrationen med Topdanmark nye muligheder for at styrke Ifs førerposition i Norden og tilbyde konkurrencedygtige produkter på det danske marked.

If, med koncernchef Morten Thorsrud i spidsen, leverede solid vækst i 2024, særligt inden for person- og ejendomsforsikring. Et stærkt fokus på kunderne og langsigtet stabilitet bærer frugt.
If, med koncernchef Morten Thorsrud i spidsen, leverede solid vækst i 2024, særligt inden for person- og ejendomsforsikring. Et stærkt fokus på kunderne og langsigtet stabilitet bærer frugt. Foto: Klilian Munch

Kommentar fra Ifs koncernchef Morten Thorsrud:

I 2024 fortsatte If med at hjælpe sine kunder i stort omfang. Året lagde ud med en særlig hård vinter med mange vejrrelaterede skader, herunder stormen Ingunn, efterfulgt af et højere antal store skader i Norden end normalt. I kraft af Ifs størrelse, diversificerede portefølje og underwriting-disciplin er vi godt rustet til at håndtere og mindske et stadigt skiftende risikolandskab for vores 3,9 millioner kunder på tværs af Norden og Baltikum.

Økonomiske tab forbundet med naturkatastrofer er steget markant over de seneste to årtier. Forsikringsselskaber spiller en væsentlig rolle i den økonomiske genopretning, en rolle, der forventes at blive endnu mere central i fremtiden. Det er en videnskabelig kendsgerning, at klimaforandringer vil øge risikoen for ekstreme vejrhændelser fremover.

Som den førende aktør på det nordiske marked kan If udnytte sin størrelse og dybe ekspertise til at håndtere og minimere store skader og risici. Vi har dyb viden og en stærk markedsposition inden for alle kundesegmenter og produktkategorier. Vores rolle i at fremme skadesforebyggelse bliver stadig vigtigere i den nuværende situation. If arbejder derfor aktivt med at øge bevidstheden om risici forbundet med ekstreme vejrhændelser samt forebyggelse af helbredsrelaterede problemer.

Fortsat vækst og høj kundeloyalitet
I 2024 håndterede If over 2 millioner skader i alt. Antallet af skader på ejendomme og motorkøretøjer forblev relativt stabilt sammenlignet med sidste år, mens antallet af skader på personforsikringer steg, en tendens, vi har set over de seneste år. Året var også præget af flere store skader, herunder Børsen-branden i København.

Flere og flere kunder anmelder deres skader digitalt, og 85 % af vores kunder vurderer vores service inden for den højeste kategori på skalaen, efter deres skade er blevet behandlet. Vi fortsætter med at levere på vores kundeløfte: "If hjælper meget", hvilket resulterer i skadeudbetalinger på i gennemsnit 115 millioner SEK om dagen.

2024 var også et år med fortsat stærk toplinjevækst. Vores største forretningsområde, Privat, voksede med 6,5 %, drevet af høj vækst i personforsikring (11 %) og ejendomsforsikring (6 %), mens nybilsalget forblev svagt. Kundeloyaliteten i Privat var fortsat høj med en fastholdelsesrate på 89 %. Forretningsområderne Erhverv og Industri rapporterer vækstrater på henholdsvis 5,6 % og 9,5 %. Vores baltiske aktiviteter voksede med 4,8 % i 2024.

Forberedelserne til integrationen af Topdanmark i If har været et hovedfokusområde i fjerde kvartal. Når fusionen er gennemført i midten af 2025, vil vi byde over 2.000 medarbejdere fra Topdanmark velkommen i If, øge vores skala og styrke vores førende position på det nordiske marked. Vores markedsandel i Danmark vil stige fra 5,5 % til 20,4 %.

At kombinere to virksomheder med stærke resultater og engagerede medarbejdere skaber lovende muligheder for at hjælpe vores kunder endnu bedre i fremtiden.

Topdanmark med rekordhøj vækst
Topdanmark leverer en rekordhøj organisk vækst for fjerde kvartal på 11 %. Den organiske vækst for hele 2024 er 8 %.

Det centrale forsikringstekniske nøgletal, combined ratio, der angiver forholdet mellem udgifter og indtægter, ender på 84,1 i fjerde kvartal og 84,2 for hele året 2024.

Topdanmark leverer et flot resultat for 2024, der understreger, at selskabet fortsætter den positive udvikling med en fornuftig kerneforretning og stigende kundetilfredshed. Det er rigtig godt gået af Topdanmarks medarbejdere og et vigtigt bidrag til at skabe de bedste forudsætninger for fremtiden. Arbejdet med at integrere Topdanmark i If er godt i gang, og sammen kommer vi til at stærkt på det danske forsikringsmarked med attraktive produkter og konkurrencedygtige priser.

Topdanmark har i 2024 hjulpet kunder med 430.000 skader og samlet haft udgifter til erstatninger og udbedringer af skader for 7,2 mia. danske kroner.

FINANSIELLE NØGLETAL
Bemærk: Tallene vedrører kun If (eksklusive Topdanmark)

Koncernresultat for If Q4 og 2024 ( (MSEK)

  • Samlet præmietilvækst 6,7 % (eksklusive valutaeffekter) for hele 2024 sammenlignet med sidste år. For Q4: 8,0 %.
  • Bruttopræmieindtægter Q4: 14.459 MSEK (12.547)
  • Forsikringsservice-resultat Q4: 2.849 MSEK (2.455)
  • Netto finansielt resultat Q4: 30 MSEK (1.887)
  • Resultat før skat Q4: 1.803 MSEK (4.229)
  • Combined ratio Q4: 81,6 (83,1) og for hele året: 83,1 (83,1)

Det danske resultat (MSEK)

  • Præmieindtægter i Q4: 1 325 MSEK (1 146)
  • Forsikringsservice-resultat Q4: 68 MSEK (37)
  • Combined ratio for Q4: 95,5 (97,3)

 

Nøgleord

Kontakter

Koncernchef Morten Thorsrud kan kontaktes via pressechef i If, Birgitte Ringbæk

Links

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse

If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve

Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å

Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse

If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant

If og Topdanmark advarer om kraftig regn og skybrud21.7.2025 08:56:12 CEST | Pressemeddelelse

Et markant vejrskifte er i gang over Danmark. Prognoserne viser, at store mængder nedbør kan ramme i løbet af de kommende døgn, og at den varme og ustabile luft over landet kan føre til kraftige regnskyl og lokale skybrud. På den baggrund har DMI mandag morgen udsendt en varsling om kraftig regn og risiko for skybrud i hele landet – med undtagelse af Bornholm. Forsikringsselskaberne If og Topdanmark opfordrer derfor boligejere til at tage deres forholdsregler. “Det markante vejrskifte rammer, mens mange danskere er bortrejst på ferie. Kraftig regn og skybrud kan føre til skader på kort tid – især hvis ingen er hjemme til at reagere. Derfor er det vigtigt at sikre sin bolig i tide og forebygge eller begrænse skader,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. “Har man værdifulde genstande i kælderen, bør de flyttes op i højden eller til et andet rum. Det er ofte de små forberedelser, der gør den store forskel,” tilføjer Helene Ibsen. Ifølge DMIs varsling kan der lokalt falde over 24 mm regn på

Stor milepæl: Nu er Topdanmark en del af If1.7.2025 07:46:35 CEST | Pressemeddelelse

1. juli markerer en vigtig milepæl: Topdanmark er nu officielt en del af If, Nordens største forsikringsselskab. Med integrationen samles to stærke selskaber i én fælles nordisk struktur. Integrationen betyder ikke noget for kunders forsikringer og dækninger – de vil fortsat have de samme gode dækninger og services. Med integrationen bliver If Danmarks næststørste forsikringsselskab med en markedsandel på cirka 21 procent og en ledende position i flere segmenter – for eksempel inden for sundhedsforsikringer til erhvervskunder. ”Det er en stor milepæl, at integrationen af Topdanmark nu er gennemført. Vi står med et stærkere fundament end nogensinde for at hjælpe vores kunder. Vi ønsker at være til stede, når det virkelig gælder, og tilbyde stabile og pålidelige forsikringer, der skaber reel værdi i hverdagen – for privatpersoner, virksomheder og samfundet som helhed,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Forsikringskoncernen Sampo gennemførte i september 2024 et købstilbud på Topdan

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye