If leverer stærke årsresultater og styrker sin centrale rolle i håndtering af samfundsmæssige risici
If leverer stærke finansielle resultater trods en stigning i store skader i 2024. Kundeloyaliteten forbliver høj med 89 % fastholdelse hos Privatkunderne. Samtidig skaber integrationen med Topdanmark nye muligheder for at styrke Ifs førerposition i Norden og tilbyde konkurrencedygtige produkter på det danske marked.

Kommentar fra Ifs koncernchef Morten Thorsrud:
I 2024 fortsatte If med at hjælpe sine kunder i stort omfang. Året lagde ud med en særlig hård vinter med mange vejrrelaterede skader, herunder stormen Ingunn, efterfulgt af et højere antal store skader i Norden end normalt. I kraft af Ifs størrelse, diversificerede portefølje og underwriting-disciplin er vi godt rustet til at håndtere og mindske et stadigt skiftende risikolandskab for vores 3,9 millioner kunder på tværs af Norden og Baltikum.
Økonomiske tab forbundet med naturkatastrofer er steget markant over de seneste to årtier. Forsikringsselskaber spiller en væsentlig rolle i den økonomiske genopretning, en rolle, der forventes at blive endnu mere central i fremtiden. Det er en videnskabelig kendsgerning, at klimaforandringer vil øge risikoen for ekstreme vejrhændelser fremover.
Som den førende aktør på det nordiske marked kan If udnytte sin størrelse og dybe ekspertise til at håndtere og minimere store skader og risici. Vi har dyb viden og en stærk markedsposition inden for alle kundesegmenter og produktkategorier. Vores rolle i at fremme skadesforebyggelse bliver stadig vigtigere i den nuværende situation. If arbejder derfor aktivt med at øge bevidstheden om risici forbundet med ekstreme vejrhændelser samt forebyggelse af helbredsrelaterede problemer.
Fortsat vækst og høj kundeloyalitet
I 2024 håndterede If over 2 millioner skader i alt. Antallet af skader på ejendomme og motorkøretøjer forblev relativt stabilt sammenlignet med sidste år, mens antallet af skader på personforsikringer steg, en tendens, vi har set over de seneste år. Året var også præget af flere store skader, herunder Børsen-branden i København.
Flere og flere kunder anmelder deres skader digitalt, og 85 % af vores kunder vurderer vores service inden for den højeste kategori på skalaen, efter deres skade er blevet behandlet. Vi fortsætter med at levere på vores kundeløfte: "If hjælper meget", hvilket resulterer i skadeudbetalinger på i gennemsnit 115 millioner SEK om dagen.
2024 var også et år med fortsat stærk toplinjevækst. Vores største forretningsområde, Privat, voksede med 6,5 %, drevet af høj vækst i personforsikring (11 %) og ejendomsforsikring (6 %), mens nybilsalget forblev svagt. Kundeloyaliteten i Privat var fortsat høj med en fastholdelsesrate på 89 %. Forretningsområderne Erhverv og Industri rapporterer vækstrater på henholdsvis 5,6 % og 9,5 %. Vores baltiske aktiviteter voksede med 4,8 % i 2024.
Forberedelserne til integrationen af Topdanmark i If har været et hovedfokusområde i fjerde kvartal. Når fusionen er gennemført i midten af 2025, vil vi byde over 2.000 medarbejdere fra Topdanmark velkommen i If, øge vores skala og styrke vores førende position på det nordiske marked. Vores markedsandel i Danmark vil stige fra 5,5 % til 20,4 %.
At kombinere to virksomheder med stærke resultater og engagerede medarbejdere skaber lovende muligheder for at hjælpe vores kunder endnu bedre i fremtiden.
Topdanmark med rekordhøj vækst
Topdanmark leverer en rekordhøj organisk vækst for fjerde kvartal på 11 %. Den organiske vækst for hele 2024 er 8 %.
Det centrale forsikringstekniske nøgletal, combined ratio, der angiver forholdet mellem udgifter og indtægter, ender på 84,1 i fjerde kvartal og 84,2 for hele året 2024.
Topdanmark leverer et flot resultat for 2024, der understreger, at selskabet fortsætter den positive udvikling med en fornuftig kerneforretning og stigende kundetilfredshed. Det er rigtig godt gået af Topdanmarks medarbejdere og et vigtigt bidrag til at skabe de bedste forudsætninger for fremtiden. Arbejdet med at integrere Topdanmark i If er godt i gang, og sammen kommer vi til at stærkt på det danske forsikringsmarked med attraktive produkter og konkurrencedygtige priser.
Topdanmark har i 2024 hjulpet kunder med 430.000 skader og samlet haft udgifter til erstatninger og udbedringer af skader for 7,2 mia. danske kroner.
FINANSIELLE NØGLETAL
Bemærk: Tallene vedrører kun If (eksklusive Topdanmark)
Koncernresultat for If Q4 og 2024 ( (MSEK)
- Samlet præmietilvækst 6,7 % (eksklusive valutaeffekter) for hele 2024 sammenlignet med sidste år. For Q4: 8,0 %.
- Bruttopræmieindtægter Q4: 14.459 MSEK (12.547)
- Forsikringsservice-resultat Q4: 2.849 MSEK (2.455)
- Netto finansielt resultat Q4: 30 MSEK (1.887)
- Resultat før skat Q4: 1.803 MSEK (4.229)
- Combined ratio Q4: 81,6 (83,1) og for hele året: 83,1 (83,1)
Det danske resultat (MSEK)
- Præmieindtægter i Q4: 1 325 MSEK (1 146)
- Forsikringsservice-resultat Q4: 68 MSEK (37)
- Combined ratio for Q4: 95,5 (97,3)
Nøgleord
Kontakter
Koncernchef Morten Thorsrud kan kontaktes via pressechef i If, Birgitte Ringbæk
Birgitte RingbækHead of PressIf Forsikring
Tlf:+45 6120 5009birgitte.ringbaek@if.dkLinks
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Mange danskere arbejder, selvom de er syge: Kan bidrage til usund kultur16.6.2025 06:29:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver anden dansker fortsætter med at arbejde, selvom de føler sig syge. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport gennemført blandt 1.065 danskere af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. “Man bør ikke arbejde, når man er syg. Arbejde under sygdom kan både have konsekvenser for den enkelte og arbejdspladsen, og derfor er det et problem, at så mange danskere arbejder trods sygdom,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg hos If. 51 procent af de adspurgte danskere svarer i undersøgelsen, at de arbejder, selvom de er syge. 24 procent tilkendegiver, at de møder fysisk op på arbejdspladsen under sygdom, mens 12 procent arbejder hjemmefra. 15 procent svarer, at det varierer, om de møder ind på arbejdspladsen eller arbejder hjemmefra under sygdom. Kun 39 procent vælger at lade arbejdet ligge, når de er syge, mens ti procent ikke svarer på, om de fortsætter med at arbejde under sygdom. "Man risikerer at smitte sine kolleger, hvis man tager på arbejde, når man
Danskere stresser i stilhed: Husker dårligere og sover ringere15.5.2025 13:09:15 CEST | Pressemeddelelse
Selvom Danmark er det land i Norden, hvor færrest oplever hyppig stress, viser en ny, omfattende rapport fra Nordens største forsikringsselskab, If, at mange danskere lever med skjulte symptomer på mental belastning.
Syv ud af ti danskere oplever negativ stress – disse aldersgrupper stikker ud6.5.2025 06:35:00 CEST | Pressemeddelelse
En stor del af danskerne døjer med negativ stress. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport, som Verian har foretaget for If, Nordens største forsikringsselskab.
Virksomheder udpeger cyberangreb som største trussel – men halvdelen har ikke styrket sikkerheden30.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens danske virksomheder ser cyberangreb som den største trussel, har overraskende mange ikke styrket IT-sikkerheden.
If oplever boom i udvidet vanddækning8.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Frygt for oversvømmelser: Forsikringsselskabet If har oplevet en stigning på 60 procent blandt kunder, der over de senere år har tilkøbt dækning af udvidet vandskade. De stigende antal hændelser med omfattende vandskader efter ekstrem nedbør har gjort klimaforandringerne mere konkrete for boligejerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum