Lovforslaget om tunnel under Marselis Boulevard i høring
Det blev med Infrastrukturplan 2035 i 2021 aftalt at der skal laves en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, der kan lede trafikken under byen frem for igennem. Forligskredsen bag aftalen er enige om, at lovforslaget for anlægsloven af tunnelen sendes i offentlig høring.
18.000 køretøjer kører på Marselis Boulevard hver dag. Det er særligt trafik til og fra havnen, der belaster vejen, herunder cirka 3000 lastbiler og sættevognstog i døgnet. Med infrastrukturaftalen fra 2021 blev forligskredsen enige om at afsætte penge til en tunnel under Marselis Boulevard, der kan flytte den tunge, gennemkørende trafik under jorden. Siden indgåelsen af aftalen har Vejdirektoratet arbejdet på miljøkonsekvensvurderingen af projektet, der blev færdig i 2024. Miljøkonsekvensvurderingen viste blandt andet, at projektet var dyrere end angivet i den oprindelige aftale, hvilket der er enighed om at finansiere.
Derudover har der været en udfordring med placering af overskudsjord, hvor der nu er enighed om at bruge jorden til at etablere en støjvold ved Stavtrup. Etableringen af støjvolden og støjskærme ved Stavtrup vil betyde, at ca. 860 boliger får reduceret støjen med mere end 3 dB.
På baggrund af miljøkonsekvensvurderingen er forligskredsen nu klar til at sende lovforslaget om anlæg af tunnelen i offentlig høring. Det er planen, at lovforslaget skal behandles i Folketinget i foråret.
Fakta om tunnelen under Marselis Boulevard:
- Tunnelen er cirka 2 kilometer lang og skal forbinde motorvejsnettet med Aarhus Havn
- Tunnelen starter i vest ved Åhavevej og slutter ved Østhavnsvej
- Der skal etableres fire kørebaner med to ensrettede kørebaner i hvert tunnelrør. Tunnelrørene bliver 9 meter brede.
- Hastighedsgrænsen bliver 60 km/t
- Selve anlægsarbejdet udføres ved at grave Marselis Boulevard op, etablere tunnelrørene og derefter etablere Marselis Boulevard igen.
- Miljøkonsekvensvurderingen af anlægsprojektet var i offentlig høring frem til den 9. januar 2025.
Kontaktoplysninger til ordførere:
Socialdemokratiet:
Thomas Jensen, thomas.jensen@ft.dk, 61 62 41 78
Venstre:
Peter Juel-Jensen, peter.juel-jensen@ft.dk, 61 62 46 28
Moderaterne:
Peter Have, peter.have@ft.dk, 33 37 58 29
Socialistisk Folkeparti:
Mads Olsen, mads.olsen@ft.dk, 33 37 44 69
Liberal Alliance:
Jens Meilvang, jens.meilvang@ft.dk, 61 62 49 64
Det Konservative Folkeparti:
Mai Mercado, Mai.mercado@ft.dk, 61 62 50 84
Radikale Venstre:
Stinus Lindgreen, stinus.lindgreen@ft.dk, 61 62 33 37
Dansk Folkeparti:
Nick Zimmermann, nick.zimmermann@ft.dk, 61 62 49 51
Kontakt transportminister Thomas Danielsen via
Transportministeriets pressetelefon: 33 11 00 14
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Millioner til bedre sikkerhed ved perronovergange15.9.2025 07:00:40 CEST | Pressemeddelelse
En samlet forligskreds bakker nu op om at tildele midler til at øge sikkerheden ved perronovergange ved Tjæreborg, Holsted, Vamdrup og Kauslunde stationer. Samtidig gøres den midlertidige perronovergang ved Lindholm permanent.
Nu kommer der nødspor på Vestmotorvejen4.9.2025 07:02:56 CEST | Pressemeddelelse
Som en del af Infrastrukturplan 2035 skal der etableres nødspor på E20 mellem Korsør og Vemmelev. Når vejudvidelsen er færdig, forbedrer projektet trafiksikkerheden og gør strækningen mindre sårbar for hændelser.
Rute 15 mellem Bale og Tåstrup har udsigt til fuld udbygning4.9.2025 07:02:07 CEST | Pressemeddelelse
For at sikre fremkommeligheden på Djursland skal rute 15 udvides til en 2+1 vej mellem Bale og Tåstrup.
Vejforbedring tilpasses ved Thisted4.9.2025 07:01:25 CEST | Pressemeddelelse
Krydsombygning ved Hanstholmvej tilpasses efter Thisted Kommunes ønske for at tage hensyn til et biogasanlæg.
Pulje på 346 millioner til grønne lastbilprojekter åbner1.9.2025 14:03:56 CEST | Pressemeddelelse
Fra onsdag 3. september kan virksomheder søge om støtte til at investere i nulemissionslastbiler og ladeinfrastruktur til tung vejtransport. Årets pulje er rekordstor, og betingelserne for at søge puljemidlerne er tilpasset efter branchens ønsker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum