Patientklagesystemet får større fokus på læring

Del

Alle klager til Styrelsen for Patientklager begynder nu som en klage over forløbet. Det betyder et større fokus på fælles læring.

Patientklagesystemet er pr. 1. januar 2025 blevet ændret, så alle styrelsessager nu som udgangspunkt oprettes som forløbsklager. Det er således det samlede behandlingsforløb, der klages over, som bliver vurderet.

Tidligere kunne patienten vælge, om klagen skulle oprettes som en forløbsklage eller som en disciplinærnævnsklage, hvor de enkelte involverede sundhedspersoners ansvar blev vurderet.

Ændringen i patientklagesystemet vurderes af bl.a. Lægeforeningen til at give et større fokus på læring i stedet for straf, og det kan i sidste ende hjælpe vores arbejde med faglige fravalg - Vælg Klogt-insatsen - og med forenkelt dokumentation på vej.

Samtidig får patienterne adgang til et mere enkelt klagesystem, der er nemmere at finde rundt i.

Klager der bliver til disciplinærsager

En klage over den sundhedsfaglige behandling kan dog i følgende tilfælde behandles af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn som en klage over navngivne sundhedspersoner:

  • Hvis Styrelsen for Patientklager (STPK) har udtalt kritik af behandlingsstedets sundhedsfaglige virksomhed, får klager efterfølgende mulighed for at vælge, om sagen også skal behandles og afgøres i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
  • Hvis STPK vurderer, at klagen indeholder skærpende omstændigheder. Herved forstås klager, der ved en indledningsvis screening, foretaget i STPK, rejser begrundet mistanke om aktuel overhængende fare eller alvorligere fare for patientsikkerheden, og hvor det indhentede journalmateriale underbygger denne mistanke. 

Eksempler: Sager, hvor sundhedspersonen har været impliceret i en hændelse, som giver mistanke om manglende kompetencer og/eller groft fejlskøn. Det kan for eksempel også være sager, hvor patienten uventet er afgået ved døden. STPK beder efterfølgende klager om at vælge, om klagen skal behandles som en styrelsessag eller en disciplinærnævnssag.

Hvis klager vælger, at sagen skal behandles som en disciplinærnævnssag, hvor eventuel kritik rettes mod enkelte sundhedspersoner, er det først efterfølgende, at de indklagede sundhedspersoner af STPK i e-Boks oplyses om, at de er part i en disciplinærnævnssag.

Du kan læse mere om ovenstående ændring på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside: https://www.stpk.dk/nyheder/et-mere-enkelt-patientklagesystem/ 

Kontakter

Regionshospitalet Horsens

Regionshospitalet Horsens er et af fem akuthospitaler i Region Midtjylland og områdehospital for ca. 233.000 indbyggere i Horsens, Hedensted, Skanderborg og Odder. Hospitalet varetager akut og planlagt behandling samt uddannelse, udvikling og forskning og omfatter desuden Skanderborg Sundhedshus og Livsstilscenter Brædstrup.

Regionshospitalet Horsens har hvad der svarer til 1.628 fuldtidsstillinger.

Følg pressemeddelelser fra Regionshospitalet Horsens

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Regionshospitalet Horsens

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye