Ekspert i unges digitale dannelse: Gaming og skærmtid fylder for lidt i inklusionssnakken

Del

De danske skoler og kommuner kommer ikke i mål med KL’s inklusionsambitioner, hvis de ikke tager børns skærmbrug alvorligt. Det siger David Madsen, der er psykolog og ekspert i unges digitale dannelse og sundhed. Han mener, at KL glemmer det perspektiv i den erklæring, som de netop har vedtaget på deres Børn & Unge Topmøde.

David Madsen (tv.), her sammen med Marie Brixtofte og Imran Rashid, synes, man skal tage børns skærmbrug alvorligt, hvis man skal i mål med KL’s inklusionsambitioner.
David Madsen (tv.), her sammen med Marie Brixtofte og Imran Rashid, synes, man skal tage børns skærmbrug alvorligt, hvis man skal i mål med KL’s inklusionsambitioner.

Han hylder KL’s ambition om, at flere børn skal inkluderes i den almindelige folkeskole, men han savner et vigtigt perspektiv. Han mener nemlig, at man er nødt til at forholde sig til børns brug af skærme, gaming og sociale medier, hvis man for alvor skal i mål med ambitionen.

Den kontante melding kommer fra David Madsen, der er psykolog, ekspert i unges digitale dannelse og sundhed og sammen med Imran Rashid og Marie Brixtofte er tilknyttet Danmarks første uddannelse som certificeret vejleder i digital sundhed, der udbydes af Seminarer.dk.

”Jeg er stor fan af inklusion og KL’s erklæring, men jeg ville ønske, at der var et langt større fokus på børns brug af skærme. Helt kort lykkes vi nemlig ikke med de store ambitioner, hvis ikke vi får reduceret børnenes digitale liv,” siger David Madsen og uddyber:

”Vi har børn, der sidder hjemme, skolevægrer og bliver mere og mere indrulleret i en digital undgåelsesadfærd med endeløse runder i Fortnite og doomscrolling på SoMe, hvilket i sidste ende gør det sværere og sværere at komme ud i en verden med fysiske relationer. Vi har digital mobning, som foregår i fritiden, men tages med ind i skoledagen. Vi har børn, der udsættes for grænseoverskridende indhold, der medvirker til eller forstærker symptomer på stress, angst og depression. Og skoler og kommuner kunne sagtens udgøre løsningen, men det kræver, at de tager det ansvar og arbejder systematisk med det.”

Han oplever en begyndende bevægelse hos mange forældre, der ønsker at udskyde den digitale debut for deres børn, men desværre har det en bagside, som kan være mere skadelig end det digitale liv.

”Måden, digitale medier anvendes på hos børn, er meget, meget skadelig for deres oplevelse af at føle samhørighed og indgå i forpligtende fællesskaber, men virkeligheden er, at man risikerer at blive ekskluderet i sin klasse, hvis man ikke er en del af det digitale liv, og den pris kan føles uendelig høj for børnene. Børn adskiller nemlig ikke det at blive ekskluderet fra den digitale landsby fra det at blive ekskluderet fra den fysiske landsby. Derfor bør skolerne og kommunerne påtage sig det sociale ansvar og blive ambassadører for et børneliv med langt større fokus på at etablere et sundt analogt alternativ med leg, fysisk samvær, naturoplevelser og andre helende dimensioner,” siger David Madsen.

Han mener, at vi både som forældre og samfund ubevidst har svigtet børnene og tilladt en industri at ødelægge deres barndom. Derfor skal vi også stå sammen om at ændre det.

”Vi har uden at vide det svigtet en hel generation. Vi har tilladt en industri at tage vores børns barndom for i sidste ende at profitmaksimere. Vi har tilladt vores børn at blive en del af den industri i en alt for tidlig alder. Det skal vi erkende og beklage, og så skal vi til gengæld acceptere og sige højt, at vi nu er klar til at investere i at give vores børn det liv, de fortjener,” siger David Madsen.

Konsekvenserne er nemlig enorme, hvis ikke vi gør det. Stress, isolation, depression, mistrivsel, mobning, manglende sociale færdigheder og problemer med hukommelse, koncentration og indlæring. Derfor kalder David Madsen også situationen ’fucking alvorlig’ og anbefaler, at hver enkelt skole tager stilling og sætter sig for bordenden.

”Lige nu drukner skolerne i anbefalinger, men den her udfordring er langt mere kompleks, end at den kan løses med anbefalinger. Mit bedste råd er, at skolerne får noget kvalificeret uddannelse, klæder deres fagpersonale ordentligt på og reflekterer over, hvad det er for et skoleliv, de ønsker at tilbyde. De er nødt til at tage stilling, og så skal de sætte sig for bordenden, invitere forældre og fritidsklubber ind til bordet, så der bliver bygget bro mellem børnenes skoletid, fritid og privatliv, for det hele hænger sammen,” siger David Madsen og tilføjer:

”Vi har alle et ansvar, men det er børnene, der betaler prisen. De er ved at miste evnen til at lege og til at være i et fysisk, socialt fællesskab, men vi kan stadig rette op på vores svigt. Men det skal ske nu.”

For yderligere oplysninger, kontakt:
David Madsen, Cand.psych.aut., T 31497075, M
david@dabeco.dk

Faktaboks:
Seminarer.dk, der tilbyder efter- og videreuddannelse, udbyder nu Danmarks første uddannelse som certificeret vejleder i digital sundhed. Tre af Danmarks førende eksperter på området, Imran Rashid, Marie Brixtofte og David Madsen, giver viden og redskaber, der bl.a. gør kursisterne i stand til at forstå digitale teknologiers biologiske, psykologiske og relationelle påvirkning, hjælpe børn og unge med at skabe hensigtsmæssige skærmvaner og vejlede i hensigtsmæssig brug af digitale teknologier på tværs af børn og unges livsarenaer.

Billeder

David Madsen (tv.), her sammen med Marie Brixtofte og Imran Rashid, synes, man skal tage børns skærmbrug alvorligt, hvis man skal i mål med KL’s inklusionsambitioner.
David Madsen (tv.), her sammen med Marie Brixtofte og Imran Rashid, synes, man skal tage børns skærmbrug alvorligt, hvis man skal i mål med KL’s inklusionsambitioner.
Download
David Madsen.
David Madsen.
Download

Følg pressemeddelelser fra Seminarer.dk

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Seminarer.dk

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye