YouGov

Best Brands 2025: Danskerne hylder danske brands

Del

YouGovs seneste Best Brands 2025-undersøgelse viser klare indikationer på, at danskerne er vilde med danske brands.

Kreditering: Rema 1000

Danskerne har talt, og årets Best Brands 2025-rangliste fra YouGov afslører nogle markante tendenser. Traditionelle danske favoritter som Matas og MobilePay fastholder en stærk position hos danskerne.

Ranglisten er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex score, som er gennemsnittet af seks forskellige imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.

Klar overvægt af danske brands på top-10

Når man ser ned over listen med de bedst opfattede brands blandt danskerne, viser der sig et klart mønster: Otte ud af de ti brands på top-10-listen er danske brands. Det drejer sig om Matas, MobilePay, Lurpak, LEGO, DRTV, Sygeforsikringen ”Danmark”, Arla og DR. De to øvrige brands på top-ti-listen er også nordiske: På førstepladsen har vi norske Rema 1000 og på 6. pladsen finder man IKEA. Derefter finder man brands som Nike på 11. pladsen, Volkswagen på 14. pladsen og Adidas på 15. pladsen.

Rangering

Brand

Score

1

Rema 1000

47,2

2

Matas

41,1

3

MobilePay

39,6

4

Lurpak

38,5

5

LEGO

35,8

6

IKEA

35,5

7

DRTV

35

8

Sygeforsikringen ”Danmark”

34,6

9

DR

34,5

10

Arla

32,9

Det er ifølge analytiker hos YouGov, Elin Scotford, en klar indikation af, hvad danskerne belønner brands for: ”Listen over de bedst opfattede brands giver et klart billede af, at danskerne belønner brands, der er i tråd med både deres egne værdier og som også udgør en vigtig og central rolle i danskernes hverdag.”

Blandt ”højdespringerne”, altså de brands, der har rykket sig mest og positivt i danskernes brandopfattelse, dominerer energisektoren. Her finder man på førstepladsen Andel Energi, efterfulgt af OK og Clever. 

Højdespringerne top-5:

Rangering

Brand

Forandring i score

1

Andel Energi

5,9

2

OK

4,6

3

Clever

4,2

4

SAS

3,7

5

Harald Nyborg

2,6

Om undersøgelsen

Rankingen er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex score, som er gennemsnittet af seks forskellige imageparametre: Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.

I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 450 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Data er fra 1. januar 2024 til 31. december 2024.

Oversigten over højdespringerne viser de brands, der har haft de største stigninger i Index-score i 2024 sammenlignet med 2023.

Nøgleord

Kontakter

Links

Om YouGov

YouGov er en international koncern med hovedkontor i London og 1.800 ansatte fordelt på 37 kontorer rundt om i verden. Missionen er at tilbyde indsigt i, hvad verden mener. Alle produkter og tjenester er baseret på en detaljeret forståelse af virksomhedens 26 millioner registrerede individer for at kunne levere detaljerede forbrugerindsigter. Inden for dagligvarehandlen foretager YouGovs eksperter (tidligere GfK Consumer Panel Services) dybdeanalyser af de data, som paneldeltagerne registrerer i forbindelse med deres indkøb. Det betyder, at analyserne af indkøbsadfærd, tendenser og udvikling i den danske dagligvarehandel løbende er opdaterede.

Følg pressemeddelelser fra YouGov

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye