Naturvidenskabernes Hus

Naturfagsmaraton i Holstebro Kommune: Elever stopper tøjspild og bygger satellitter til naturfagskonkurrence

Del

Den 28. januar dyster 575 elever fra Holstebro Kommune om trofæet i Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. I år deltager flere end 22.000 elever i 5. og 6. klasse på landsplan.

Eleverne løste en opgave udviklet i samarbejde med PPG til Naturfagsmaraton 2024.
Eleverne løste en opgave udviklet i samarbejde med PPG til Naturfagsmaraton 2024. Naturvidenskabernes Hus

Den 28. januar mødes 575 elever fra 5. og 6. klasser i Holstebro Kommune til årets Naturfagsmaraton i Mejrup Hallen. Her får eleverne endelig mulighed for at fremvise og demonstrere deres løsninger på fire forskellige opgaver, som de har forberedt hjemme på skolen til den store konkurrencedag. De har blandt andet bygget en model af en satellit og lavet en kampagne for at stoppe tøjspild.

”Med Naturfagsmaraton vil vi øge elevernes faglige motivation og interesse for naturfag og teknologi. De bliver klogere på aktuelle udfordringer og oplever, at de kan gøre noget ved dem. Det er med til at give eleverne håb og handlekraft og en bevidsthed om, at også de kan være med til at bidrage til fremtidens løsninger, når det gælder bæredygtighed og grøn omstilling,” siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus, det nationale center for skolevirksomhedssamarbejde.

Opgaverne er udviklet af Naturvidenskabernes Hus med det formål at tænde gnisten for naturfag og teknologi hos eleverne og styrke deres nysgerrighed og naturfaglige kompetencer. På landsplan deltager flere end 22.000 elever i Naturfagsmaraton fra januar til maj.

Mere end én løsning

Hvert år udvikler Naturvidenskabernes Hus fire nye opgaver med aktuelle udfordringer. Blandt årets opgaver er Stop Tøjspild, som skal gøre eleverne bevidste om tøjforbrug- og produktion, og hvordan det påvirker klima og miljø. Udover at undersøge garderobeskabet skal eleverne også på jagt i køkkenskufferne, når de arbejder med opgaven Frø På Farten. En opgave, der skal gøre eleverne klogere på, hvordan planter formerer sig, og vigtigheden af det miljø, frø spirer og gror i.

”Opgaverne skal bidrage til at stimulere deres opfindsomhed og kompetencer inden for engineering, hvor eleverne arbejder med at løse konkrete udfordringer ved at undersøge, få ideer, planlægge, bygge, afprøve og forbedre. De vil opleve, at der ikke kun findes én rigtig løsning på en udfordring,” siger Maiken Lykke Lolck.

En anden vigtig del af Naturfagsmaraton er, at eleverne også får opgaver baseret på hverdagen i danske virksomheder. I år har GomSpace og TotalEnergies været med til at udvikle hver sin opgave. GomSpace bygger små satellitter, og derfor skal eleverne bygge deres egen model af en satellit. I opgaven med TotalEnergies skal eleverne bygge en bil, der kan lagre energi ved hjælp af en spændt elastik.

”Gennem virksomhedernes engagement og deltagelse får eleverne indblik i nogle problemstillinger, som faktisk betyder noget i en virksomhed. Samtidig er opgaverne meget alsidige, så det bliver tydeligt, at eleverne har forskellige styrker og har brug for hinanden på forskellige områder,” siger Maiken Lykke Lolck.

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, LEO Fondet, Knud Højgaards Fond, Otto Mønsteds Fond, Stibo Fonden og Grundfos.

Medier er velkomne

Interesserede medier er velkomne til at dække konkurrencedagen. Vær dog opmærksom på, at ikke alle lærere og elever har lyst til at blive fotograferet - spørg så vidt muligt om lov inden. Kontakt os gerne, hvis I ønsker interview med Naturvidenskabernes Hus.

Naturfagsmaraton i Holstebro Kommune bliver afholdt den 28. januar 2025 fra kl. 09.00 – 12.30 i Mejrup Hallen. Her deltager følgende skoler:

Den Kristne Friskole i Holstebro

Halgård Skole

Mejrup Skole

Nørre Boulevard Skolen

Rolf Krake Skolen

Tvis Skole

Ulfborg Skole

Vestbyen Friskole

Kontakter

Billeder

Eleverne løste en opgave udviklet i samarbejde med PPG til Naturfagsmaraton 2024.
Eleverne løste en opgave udviklet i samarbejde med PPG til Naturfagsmaraton 2024.
Naturvidenskabernes Hus
Download
Eleverne løste en opgave udviklet i samarbejde med TDC NET i Naturfagsmaraton 2024.
Eleverne løste en opgave udviklet i samarbejde med TDC NET i Naturfagsmaraton 2024.
Naturvidenskabernes Hus
Download
Naturfagsmaraton 2024
Naturfagsmaraton 2024
Naturvidenskabernes Hus
Download
Naturfagsmaraton 2024
Naturfagsmaraton 2024
Naturvidenskabernes Hus
Download
Naturfagsmaraton 2024
Naturfagsmaraton 2024
Naturvidenskabernes Hus
Download

Naturvidenskabernes Hus

Naturvidenskabernes Hus tænder gnisten hos børn og unge for de naturvidenskabelige og tekniske fag.

Vi er en nonprofitorganisation, som i tæt samarbejde med kommuner, virksomheder og undervisere i gymnasiet og grundskolen udvikler undervisningsforløb, så elever på alle niveauer kan lade nysgerrigheden få frit løb og fordybe sig i autentiske virksomhedsudfordringer.

Vi genererer ny viden gennem kortlægning, evaluering og forskning i skolevirksomhedssamarbejde, og vi understøtter skolevirksomhedssamarbejde gennem netværksaktiviteter for kommuner, virksomheder og gymnasier.

Vi gør en forskel for både børn og unge, erhvervsliv og samfund. Vi klæder de unge på til valg af uddannelse og motiverer flere til at vælge de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, der er afgørende for den grønne omstilling og et bæredygtigt samfund.

Læs mere på nvhus.dk

Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

Udvikling af en oplevelsesplatform: Science Day trækker skoleelever til Mjølner Informatics2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltager over hele landet. I det midtjyske er Mjølner Informatics i Aarhus ét af de steder, det sker. Her får 21 elever fra 10. klasse fingrene i grafisk design og softwareudvikling. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye