Emirates bliver verdens første Autism Certified Airline™
Emirates bliver verdens første Autism Certified Airline™, som en del af deres indsats for at gøre rejser mere tilgængelige og behagelige for alle – også for passagerer med autisme eller sensoriske behov. Fra specialtræning af over 30.000 medarbejdere til nye standarder og services planlagt for 2025, sætter Emirates nye standarder for en mere inkluderende rejseoplevelse.

Som en del af Emirates’ arbejde for at gøre rejser mere inkluderende og tilgængelige for alle bliver luftfartsselskabet nu verdens første Autism Certified Airline™. For mange mennesker med autisme kan rejser være en udfordring eller noget, man helst undgår på grund af de mange sensoriske stimuli, der ofte er forbundet med det.
En undersøgelse på AutismTravel.com viste, at 78 % af familierne er tøvende med at rejse eller besøge nye steder, og at 94 % af de adspurgte ville tage på flere ferier, hvis de kunne komme til steder, hvor personalet er trænet i og certificeret til at håndtere autisme.
Om et par måneder, når over 30.000 Emirates-medarbejdere har gennemført den første træning, vil luftfartsselskabet modtage Autism Certified Airline™-certificeringen fra International Board of Credentialing and Continuing Education Standards (IBCCES). Det betyder, at Emirates kan tilbyde en endnu bedre rejseoplevelse for passagerer med autisme eller sensoriske behov.
Senere på året planlægger Emirates også at introducere nye standarder og services, der skal gøre rejser lettere og mere behagelige for personer med autisme samt deres familier og ledsagere.
Hvad er Autism Certified Airline™-certificeringen?
For at blive certificeret som Autism Certified Airline™ har Emirates samarbejdet med IBCCES – en førende organisation inden for træning og certificering af autisme og neurodiversitet.
IBCCES har undersøgt mere end 14.000 mennesker med forskellige former for særlige behov, herunder mennesker med autisme eller sensoriske behov samt deres familier og ledsagere. Undersøgelsen blev kombineret med interviews, en brancheundersøgelse fra International Air Transport Association (IATA) og feedback fra 1.200 brancheprofessionelle, hvilket hjalp med at udvikle nye standarder for både passagerer og luftfartspersonale. Udover den indsamlede feedback, gennemførte IBCCES’ eksperter også flere audits på Emirates’ flyvninger både på lange og korte ruter.
Samarbejdet mellem Emirates og IBCCES har resulteret i en ny plan for at betjene passagerer med særlige behov, der dækker hele rejsen – fra service på jorden til service ombord på flyet. Emirates er de første til at implementere disse nye standarder i luftfartsindustrien.
Den grundige certificeringsproces sikrer, at mindst 80 % af de medarbejdere som har kundekontakt gennemfører den specialiserede træning, og at der løbende arbejdes med videreuddannelse og forbedringe
Mere end 30.000 Emirates medarbejdere gennemfører specialiseret træning
Som en del af certificeringen vil Emirates’ personale med kundekontakt få ekstra træning i autisme og sensoriske behov, så de bedre kan forstå og hjælpe. Træningen giver personalet indsigt i autismespektret, de udfordringer mennesker med autisme kan opleve, og hvordan de bedst muligt kan hjælpe passagerne ud fra deres individuelle behov. Træningen dækker også potentielle stimuli og triggere, som personalet skal være opmærksom på. Den nye træning bygger videre på den introduktion og træning til autisme og usynlige behov, som 23.000 medarbejdere gennemførte tilbage i 2023.
Nye standarder og services for passagerer med autisme og sensoriske behov
I løbet af 2025 og fremover vil Emirates lancere nye standarder og services for passagerer med autisme og sensoriske behov, der skal gøre rejser både mere behagelige og tilgængelige. Et af de nye tiltag er ‘sensoriske guider’ – digitale hjælpemidler, udviklet i samarbejde med IBCCES. Det giver passagererne mulighed for at få indsigt i de forskellige miljøer, de vil møde under rejsen, og hjælper dem med at vælge de muligheder, der bedst passer til deres behov og præferencer. De sensoriske guides er blevet udviklet gennem en grundig gennemgang, hvor der blandt andet blev målt på faktorer som lydniveau, belysning samt syns- og lugtesans.
I løbet af 2025 vil Emirates også introducere sensoriske produkter tilpasset neurodiversitet, som fidget-legetøj og andre hjælpemidler, der kan hjælpe med at forbedre fokus, reducere selvstimulerende adfærd og mindske stress ombord på Emirates' flyvninger.
Et samarbejde mellem Emirates, Dubai’s lufthavne og Dubai Tourism
I april 2024 blev Emirates certificeret som Certified Autism Center™ for alle sine fire check-in faciliteter i Dubai, herunder hub’en i Terminal 3 i Dubai International Airport (DXB). Men for at gøre rejsen endnu mere tilgængelig vil Emirates’ nye træningsprogram samt de nye standarder og procedurer, der rulles gradvist ud i 2025 og frem, hjælpe neurodiverse passagerer med at flyve mere komfortabelt. Disse initiativer støtter Department of Economy and Tourism’s (DET) mål om, at Dubai skal blive den første Certified Autism Destination™ (CAD) i den østlige halvdel af verden.
Om IBCCES
IBCCES er førende inden for træning og certificering med fokus på autisme og neurodiversitet. De tilbyder certificeringer, der hjælper professionelle med at skabe mere inkluderende oplevelser. Deres programmer er anerkendt verden over som den højeste standard inden for træning og certificering på områder som autisme og andre kognitive udfordringer.
IBCCES samarbejder med byer, destinationer og organisationer om initiativer som Certified Autism Destination™ (CAD)-programmet. Målet er at sikre, at autistiske og sensorisk sensitive gæster føler sig trygge og velkomne. At blive en Certified Autism Destination™ (CAD) betyder, at man skal gennemføre træning og certificering i autisme og sensorisk følsomhed, udviklet og leveret af IBCCES.
IBCCES har også skabt AutismTravel.com, en gratis online platform for familier, hvor man kan finde certificerede destinationer, få adgang til ressourcer og netværke med andre familier.
Læs mere om, hvordan man rejser med Emirates, hvis man har særlige behov her.

Om Emirates
Emirates flyver alle ugens dage mellem Københavns Lufthavn og Emirates' hub i Dubai, UAE, og fra 1. januar 2025 er Emirates' ikoniske A380'er fly tilbage på ruten igen.
Emirates opererer verdens største flåde af wide-body jets, Boeing 777 og Airbus A380, og tilbyder rummelige kabiner og ikoniske inflight-funktioner som A380 Shower Spa og Onboard Lounge samt ice inflight underholdningssystem ved alle sæder i hele luftfartsselskabets flåde. ice-systemet har vundet "Best in Sky" awards 16 år i træk.
Emirates har forpligtet sig til at arbejde miljøansvarligt med fokus på tre områder:
At reducere emissioner, forbruge ansvarligt og beskytte vilde dyr og deres levesteder.

Nøgleord
Kontakter
Karsten KeinickeSeniorrådgiverFRIDAY
Tlf:+45 60 830 230emirates@fday.dkFølg pressemeddelelser fra Emirates
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Emirates
Besøg Dubais Aquaventure World med Emirates19.8.2025 14:45:14 CEST | Pressemeddelelse
København, 19. august 2025 – Emirates er igen klar med et spændende tilbud til sine rejsende, der planlægger at besøge Dubai i nærmeste fremtid. Booker man en returrejse med Emirates fra Danmark til Dubai i perioden 18. august til 7. september 2025 og rejser i perioden 25. august – 8. oktober, får man en gratis heldagsbillet til Aquaventure World i Atlantis, The Palm, Dubai. Aquaventure er kendt som en af Dubais mest populære attraktioner med mere end 105 vandrutsjebaner, attraktioner og oplevelser i verdensklasse. Her kan man både få adrenalinen til at pumpe på Raging Rapids eller nyde roen på den en kilometer lange private strand – en verdensberømt destination med noget for enhver smag. Parken huser også verdens største børneområde med 22 hektar fyldt med aktiviteter – blandt andet verdens første børne-rallyracer og en spektakulær tornado-rutsjebane. Læs mere Det med småt For at gøre brug af tilbuddet skal rejsende booke en returrejse med Emirates til Dubai via emirates.com, Emirates
Verdens største luftfartsselskab vokser22.7.2025 13:27:40 CEST | Pressemeddelelse
Emirates Group igangsætter storstilet rekrutteringsindsats for at styrke både udvikling og vækst. Koncernen planlægger at ansætte over 17.300 fagfolk fordelt på 350 forskellige stillingstyper allerede i år. Luftfartsselskabet er også på udkig efter dansk arbejdskraft. 22. august 2025: Emirates Group har sat gang i en global rekrutteringskampagne som led i næste fase i koncernens markante vækstplaner. I løbet af dette regnskabsår (april 2025-marts 2026) planlægger luftfartskoncernen at ansætte ikke mindre end 17.300 nye medarbejdere – det er lige så mange, som der bor i Svendborg eller nok til at fylde 58 Airbus A350-fly. De kommende stillinger er fordelt på 350 forskellige typer jobs over hele koncernen – fra Emirates, verdens største og mest rentable internationale luftfartsselskab, til dnata, koncernens globale leverandør af services til luftfarts- og rejsebranchen, herunder catering, bagagehåndtering og fragt. Der skal især rekrutteres i stort antal til stillinger som kabinepersonal
Oplev sommeren i Dubai med Emirates og gå på opdagelse i en by fuld af både kølige indendørs aktiviteter og masser af sol og varme21.7.2025 14:33:15 CEST | Pressemeddelelse
Dubai byder på masser af kølige indendørsoplevelser kombineret med sol og varme for hele familien og er en oplagt sommerferiedestination. Med Emirates får de rejsende eksklusive fordele og en infrastruktur i verdensklasse til byen, der er bygget til varme sommerdage.
Emirates' rejsende er glade for chokolade4.7.2025 13:55:50 CEST | Pressemeddelelse
I anledning af Den Internationale Chokoladedag den 7. juli har luftfartsselskabet Emirates undersøgt passagerernes begejstring for kvalitetschokolade - som viser sig at være stor. Det seneste år har passagererne indtaget 60 millioner stykker gourmetchokolade på tværs af alle Emirates’ kabineklasser. Det svarer til 2 millioner flere stykker sammenlignet med året før.
Kom i god tid: Emirates giver 5 gode råd til passagerer i den travle sommerperiode1.7.2025 13:57:45 CEST | Pressemeddelelse
Luftfartsselskabet Emirates gør sig klar til en travl periode med rekordmange rejsende fra Københavns Lufthavn og giver passagererne 5 gode råd til, hvordan man kan gøre rejsen så nem og smidig som mulig i den travle sommerperiode - blandt andet med check-in hjemmefra gennem Emirates-appen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum