Bonzer

Ny statistik: Her melder flest sig ud af folkekirken

Del

Ny undersøgelse fra Lavendla viser, i hvilke danske kommuner flest melder sig ud af folkekirken i forhold til indbyggertallet. Tallene afslører store forskelle i danskernes tilknytning til folkekirken, ligesom særligt én aldersgruppe skiller sig ud, når det kommer til udmeldelser af folkekirken.

Stadigt færre danskere er medlem af den danske folkekirke, og i løbet af de sidste femten år er medlemstallet faldet med 237.421 personer. Udviklingen skal ses i lyset af, at befolkningstallet i samme periode er steget med næsten en halv million mennesker.

Men der er stor forskel på, hvor i landet tilknytningen til folkekirken er stærkest, og hvor den er svagest. Det illustrerer en ny undersøgelse lavet af Lavendla, som kaster lys på, hvor i Danmark flest melder sig ud af den danske folkekirke.

Se danmarkskortet her:

For at se dette indhold fra datawrapper.dwcdn.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Flest udmeldelser i de større byer

Det er især i de større byer, at mange danskere melder sig ud af folkekirken. København topper således listen med 39,3 udmeldelser pr. 10.000 indbyggere, tæt fulgt af Aalborg (35,4), Aarhus (33,5) og Frederiksberg (32,7).

Det overrasker mig ikke, at det er i de større byer, vi ser flest udmeldelser. Tilknytningen er mindre her end på landet, og mange kan nok ikke se sig selv i den traditionelle folkekirke og den måde, den fungerer på i dag,” siger Henriette Rendbæk, grundlægger af Lavendla i Danmark.

Størst tilknytning til folkekirken i Jylland

I den modsatte ende af skalaen tegnes et mere blandet billede. Her findes nemlig en blanding af vestegnskommuner som Ishøj (8,5), Brøndby (9,5) og Vallensbæk (12,4), samt mindre kommuner i provinsen som Læsø (11,4), Langeland (12,2) og Ringkøbing-Skjern (12,6).

Det kan virke overraskende, at disse vestegnskommuner ligger med så lave udmeldelses-tal, men det skal ses i lyset af,  at der i disse kommuner i forvejen er en lav tilslutning til folkekirken. Både Ishøj, Brøndby og Vallensbæk er således blandt de kommuner, hvor færrest i kommunen er medlem af folkekirken.

Særligt de unge vælger folkekirken fra

Kigger man på, hvem der melder sig ud af folkekirken, er der særligt én aldersgruppe, der skiller sig ud: de 25-34 årige. I 2023 stod de for en tredjedel af alle udmeldelser fra folkekirken.

For at se dette indhold fra datawrapper.dwcdn.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Det er tydeligt, at der er brug for fornyelse, hvis man skal have de unge med. De kan simpelthen ikke se sig selv i den meget traditionelle folkekirke og den måde, den fungerer på i dag,” siger Henriette Rendbæk.

Folkekirken skal forny sig for at fastholde relevansen

Tallene peger på et klart behov for fornyelse, hvis folkekirken skal forblive relevant, mener Henriette Rendbæk.

Jeg oplever faktisk, at mange søger et fællesskab, men at folkekirken måske ikke giver dem det, de har behov for. Traditionerne og ritualerne er stadig vigtige, men der er brug for mere fleksibilitet og oplevelsen af glæde og positivitet – for eksempel i valg af musik og sang," siger Henriette Rendbæk

Ifølge hende er det en udvikling, der næppe stopper, hvis ikke der sker forandringer. 

"Jeg tænker helt sikkert, at det er noget, der vil fortsætte, hvis ikke folkekirken fornyer sig. Vi ser det også omkring begravelser, hvor flere og flere vælger en borgerlig højtidelighed eller ingen højtidelighed, selvom de er medlemmer af folkekirken," siger Henriette Rendbæk.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er lavet på baggrund af en optælling af antallet af udmeldelser fra kommunernes forskellige sogn i hele 2023. I de tilfælde, hvor et sogn hører til flere kommuner, er det samlede antal udmeldelser i sognet fordelt ligeligt ud på de givne kommuner. 

Optællingen er sammenholdt med indbyggertallet i kommunen for at give et nuanceret billede af de demografiske forskelle mellem kommunerne. Kigger man på Københavns Kommuner, hvor der bor 659.350 mennesker, har der været 2.592 udmeldelser i 2023. Det giver samlet set 39,3 udmeldelser per. 10.000 indbyggere.

Embed-kode til interaktivt kort: <iframe title="Antal udmeldelser fra Folkekirken per 10.000 indbyggere" aria-label="Map" id="datawrapper-chart-T4tfo" src="https://datawrapper.dwcdn.net/T4tfo/2/" scrolling="no" frameborder="0" style="width: 0; min-width: 100% !important; border: none;" height="756" data-external="1"></iframe><script type="text/javascript">!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();
</script>

Embed-kode til tabel: <iframe title="Udmeldelser af folkekirken fordelt på alder" aria-label="Column Chart" id="datawrapper-chart-UyxLM" src="https://datawrapper.dwcdn.net/UyxLM/3/" scrolling="no" frameborder="0" style="width: 0; min-width: 100% !important; border: none;" height="490" data-external="1"></iframe><script type="text/javascript">!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();
</script>

Kommune Udmeldelser per 10.000 indbyggere
København 39,3
Aalborg 35,4
Aarhus 33,5
Frederiksberg 32,7
Samsø 32,5
Jammerbugt 28,5
Silkeborg 28,3
Lejre 27,6
Bornholm 27,5
Solrød 27,3
Stevns 26,6
Fredericia 25,9
Rebild 25,7
Odense 25,7
Roskilde 25,0
Holbæk 24,7
Skanderborg 24,5
Middelfart 24,0
Fanø 23,8
Frederikssund 23,5
Lyngby-Taarbæk 23,2
Hillerød 23,2
Allerød 23,1
Køge 23,1
Vejle 23,0
Lemvig 23,0
Hørsholm 23,0
Svendborg 22,9
Thisted 22,8
Kolding 22,8
Lolland 22,7
Haderslev 22,4
Faaborg-Midtfyn 22,2
Næstved 22,1
Ballerup 22,1
Herning 21,8
Gladsaxe 21,7
Hvidovre 21,6
Syddjurs 21,6
Assens 21,5
Egedal 21,3
Horsens 21,1
Herlev 21,1
Holstebro 21,0
Varde 21,0
Aabenraa 20,8
Randers 20,6
Rødovre 20,3
Gribskov 20,3
Furesø 20,2
Brønderslev 20,2
Sorø 20,2
Vordingborg 20,1
Kalundborg 19,8
Favrskov 19,5
Norddjurs 19,3
Nyborg 19,3
Guldborgsund 18,9
Ringsted 18,8
Mariagerfjord 18,8
Slagelse 18,8
Rudersdal 18,7
Hedensted 18,4
Albertslund 18,4
Frederikshavn 18,2
Faxe 18,1
Hjørring 18,1
Skive 17,9
Glostrup 17,8
Odder 17,6
Viborg 17,5
Gentofte 17,5
Fredensborg 17,4
Esbjerg 17,3
Morsø 17,2
Helsingør 17,1
Struer 17,0
Ærø 16,8
Greve 16,7
Tønder 16,6
Ikast-Brande 16,6
Halsnæs 16,5
Tårnby 16,4
Sønderborg 16,3
Vejen 16,1
Odsherred 15,6
Nordfyns 15,3
Høje-Taastrup 15,3
Billund 15,1
Kerteminde 15,1
Vesthimmerlands 13,1
Ringkøbing-Skjern 12,6
Vallensbæk 12,4
Dragør 12,4
Langeland 12,2
Læsø 11,4
Brøndby 9,5
Ishøj 8,5

Kontakter

Lavendla Begravelse

Lavendla Begravelse i Danmark er startet med et ønske om at gøre en forskel og skabe en anderledes virksomhed med fokus på de pårørende og den personlige afsked.

Siden Lavendlas start i 2014 har vi stræbt efter at gøre det svære lettere for pårørende. Lavendlas engagerede begravelsesrådgivere giver støtte, råd og praktisk hjælp gennem hele processen lige fra første samtale og til begravelsen eller bisættelsen er afholdt.

Følg pressemeddelelser fra Bonzer

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bonzer

Bonzer and PL & Partners Enter Strategic Partnership: Specialized Expertise with Full-Service Benefits17.3.2025 09:44:04 CET | Pressemeddelelse

Copenhagen, March 2025: Bonzer and PL & Partners are launching a strategic partnership that effectively solves a classic challenge for businesses: the choice between specialized agencies that work in isolation or full-service agencies with broad, but not always deep, expertise. With this collaboration, the two agencies are combining their specialized skills in SEO and performance marketing with a holistic approach, offering clients the best of both worlds. The agencies will continue to operate in their core areas, but will work together as a unified, integrated team around the client. A key benefit of the alliance is that clients will now only need to deal with one coordinated point of contact. Through joint status meetings and direct communication on platforms like Slack, overhead is minimized, ensuring a more efficient workflow. Clients will no longer face the frustration of juggling multiple specialized agencies, while also avoiding the typical compromise with full-service agencies

Bonzer og PL & Partners indgår strategisk samarbejde: Specialiseret ekspertise med fullservice-fordele17.3.2025 09:34:30 CET | Pressemeddelelse

København, marts 2025: Bonzer og PL & Partners lancerer et strategisk samarbejde, der effektivt løser en klassisk udfordring for virksomheder: valget mellem specialiserede bureauer, der arbejder isoleret, eller full-service-bureauer med bred, men ikke altid dyb, ekspertise. Med samarbejdet forener de to bureauer derfor deres specialiserede kompetencer inden for SEO og performance-marketing med en helhedsorienteret tilgang, hvor kunder får det bedste fra begge verdener. Bureauerne opererer fortsat hver især inden for sine kerneområder, men agerer samlet som ét integreret team omkring kunden. En konkret fordel ved alliancen er, at kunderne nu kun skal forholde sig til ét koordineret kontaktpunkt. Gennem fælles statusmøder og direkte kommunikation i systemer som Slack, minimeres overhead og sikres en mere effektiv arbejdsgang. Kunderne slipper dermed for frustrationer med at skulle jonglere flere specialiserede bureauer, samtidig med at de undgår det typiske kompromis ved full-service-bur

Joe & The Juice vælger Bonzer som global SEO-partner for at styrke international tilstedeværelse10.3.2025 12:34:28 CET | Pressemeddelelse

Den verdenskendte juice- og kaffekæde Joe & The Juice har i dag offentliggjort deres valg af det danske SEO-bureau Bonzer som deres globale SEO-partner. Samarbejdet har til formål at øge kendskabet til kædens signature-produkter og styrke den lokale synlighed i de byer, hvor Joe & The Juice er repræsenteret.​ Partnerskabet markerer således endnu et strategisk skridt i Joe & The Juice's fortsatte internationale ekspansion og digitale tilstedeværelse. "Vi er begejstrede for at samarbejde med Bonzer som vores globale SEO-partner. Deres ekspertise inden for søgemaskineoptimering vil være afgørende for at styrke vores digitale tilstedeværelse og nå ud til endnu flere kunder verden over. Vi ser frem til at se de resultater, dette samarbejde vil bringe", siger Miguel Martin, Digital Marketing Director for Joe & The Juice.​ Bonzer har allerede sat præg på partnerskabet ved at understøtte lanceringen af den nye premium sandwich 'The Steak' gennem målrettet, optimeret indhold, der danner grundla

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye