OK

Skiferie i elbil: Store forskelle i lademuligheder fra nord til syd

Del

Tager du nordpå i din elbil, er der stort set ingen udfordringer, når bilen skal lades. Det modsatte kan være tilfældet sydpå. Især i Italien og dele af Frankrig. Derfor er det en god idé at bruge tid på at undersøge de lokale ladeforhold, inden I tager på vinterferie i elbilen

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Vinterferien nærmer sig, og dermed drager mange danskere på skiferie i egen bil. Og selvom det kræver lidt ekstra forberedelse at komme til din destination, så kan du sagtens tage elbilen på skiferie.

Særligt i de nordiske lande ser det godt ud med lademulighederne. Det gælder både i Norge og Sverige, hvor ladestationerne ligger langs hovedvejene. Også rigtig mange norske hytter har efterhånden fået installeret ladere i stil med dem, man kender fra garager og carporte herhjemme, og på de store udlejningsportaler kan du søge efter hytter og huse med opladningsmuligheder til elbiler.

Anderledes ser det ud i alperne. For selvom der er fine lademuligheder langs med motorvejsnettet på vej til skidestinationen – især i Tyskland og Østrig – så bliver det vanskeligere længere sydpå. I de senere år er ladeinfrastrukturen forbedret i Frankrig og Italien langs med motorvejene, men det kan være en udfordring, når du kører op i bjergene og skal bo i mindre byer.

”Det er en god idé at lade elbilen op inden, du kører op i bjergene af den simple årsag, at lademulighederne fortsat er begrænsede i alperne. Det gælder uanset, om du lejer en hytte eller bor på hotel,” siger Thor Folmann Krarup, e-mobilitetschef i energiselskabet OK.

Spar penge: Hent apps inden I kører

Uanset om du kører nord- eller sydpå, er det en god idé at finde telefonen frem og downloade en række apps fra forskellige ladeselskaber inden skiferien. Når du opretter dig som kunde og bruger de apps, bliver lynladningen ofte billigere, end hvis du betaler med dit kreditkort ved standeren. I nogle tilfælde er det også nødvendigt med en app for overhovedet at kunne lade.

Priserne svinger meget for opladning ude i Europa, især ved lynladning. Her kan det være helt op til ti gange dyrere at betale med kreditkort end at bruge ladeoperatørens app. Du bør desuden tjekke, om du via dit bilmærke har billigere adgang til et europæisk netværk. Det gælder blandt andet for Tesla, VW Elli, Hyundai, BMW og Mercedes.

Uanset hvad giver hjemmesiderne abetterrouteplanner.com, chargefinder.com og plugshare.com med tilhørende apps et godt overblik over lademulighederne på tværs af landegrænserne.

Bjerge, kulde og tagboks koster kilometer

Når du er på farten i en propfyldt, ferieklar elbil skal du forvente et markant forøget energiforbrug, især hvis du kører på motorvej. Det samme gælder, når du kører i bjergområderne i koldt vejr. Hvor rækkevidden normalt er 350-500 km ved danske forhold, kan den meget vel reduceres med 30 procent ved motorvejs- og bjergkørsel, når kulden bider. Kører du med tagboks, koster det også ca. 10 procents rækkevidde.

”Du bør afsætte ekstra tid til køreturen på skiferie, hvis det er i en elbil, især hvis det er sydpå til alperne, hvor en stor del af strækningen foregår på motorvej. I de senere år er antallet af lynladere dog stærkt forøget, og det betyder, at ventetiden i forbindelse med ladepauser bliver reduceret,” siger Thor Folmann Krarup.

Har du mulighed for at lade bilen ved skihytten, kan det stærkt anbefales. Her kan du også sætte bilen til at varme kabine og batteri op, inden du kører afsted. På den måde mindsker du energiforbruget de første kilometer.

Og så er det ellers bare om at komme afsted i elbilen. Ud over opladning af bilen gælder de samme forhold omkring udstyr og kørsel.

”Sørg for at følge de lokale påbud om brug af snekæder eller snesokker til dækkene. Dels på grund af trafiksikkerheden, men også fordi det lokale trafikpoliti ofte udsteder store bøder til bilister, der trodser reglerne. I nogle tilfælde bliver man ganske enkelt bedt om at køre ned ad bjerget og først vende tilbage, når der er kæder på dækkene,” siger Thor Folmann Krarup, der også anbefaler at medbringe et træktov, et par tæpper, en skovl og en lygte i bilen.

Fakta: Vinterferie i elbil

- Forvent at rækkevidden er helt op til 40% kortere ved kørsel i koldt vejr i en fuldt læsset bil med tagboks

- Hent ladeoperatørernes mobilapps inden du kører afsted, så du får billigere lynladning

- Tjek abetterrouteplanner.com og plugshare.com og hent deres tilhørende mobilapps for at få et godt overblik over lademulighederne

- Tilmeld dig de udenlandske ladeoperatører via en app i stedet for at betale med kreditkortet

- Lad bilen op ved skihytten hvis muligt, og varm batteri og kabine op, inden du kører afsted

- Vær opmærksom på, at strømforbruget er højere ved kørsel i koldt vejr, især i bjergene og på motorvejen

Nøgleord

Kontakter

Kristoffer WeibelKommunikationskonsulent

krwe@ok.dk
  • OK er et bredt funderet energiselskab for private og erhverv. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper.
  • OK er desuden en af de største elleverandører i Danmark
  • OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab og tæller udover moderselskabet OK datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Energiteknik.
  • OK omfatter mere end 685 tankstationer, mere end 230 vaskehaller samt mere end 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.

Følg pressemeddelelser fra OK

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra OK

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye