Naturfagsmaraton: Elever stopper tøjspild og bygger satellitter til landsdækkende naturfagskonkurrence
I dag starter Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Frem til maj bliver Naturfagsmaraton afholdt med deltagelse fra 51 af landets kommuner, hvor flere end 22.000 elever konkurrerer i løsninger på virkelighedens udfordringer.
Elever i 5. og 6. klasse i over halvdelen af landets kommuner skal på jagt efter frø i køkkenskuffen, stoppe tøjspild, forestille sig en dag uden strøm og bygge en model af en satellit, når naturfagskonkurrencen Naturfagsmaraton går i gang ude på landets skoler.
Skoler og idrætshaller landet over vil fra januar til maj summe af liv og fællesskab, når over 22.000 elever mødes til konkurrencedage i dette skoleårs Naturfagsmaraton. Forud for konkurrencen har eleverne arbejdet på at løse naturfaglige opgaver med udgangspunkt i virkelighedens udfordringer.
”Med Naturfagsmaraton vil vi øge elevernes faglige motivation og interesse for naturfag og teknologi. De bliver klogere på aktuelle udfordringer og oplever, at de kan gøre noget ved dem. Det er med til at give eleverne håb og handlekraft og en bevidsthed om, at også de kan være med til at bidrage til fremtidens løsninger, når det gælder bæredygtighed og grøn omstilling,” siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der er det nationale center for skolevirksomhedssamarbejde.
Opgaverne er udviklet af Naturvidenskabernes Hus med det formål at tænde gnisten for naturvidenskab og teknologi hos eleverne og styrke deres nysgerrighed og naturfaglige kompetencer. Eleverne har forud for konkurrencedagen arbejdet med fire opgaver hjemme på skolen og skal i løbet af vinteren og foråret præsentere og dyste i løsningerne med andre lokale skoler til konkurrencedage.
Mere end én løsning
I Naturfagsmaraton får eleverne opgaver baseret på hverdagen i danske virksomheder. I år har GomSpace og TotalEnergies været med til at udvikle hver sin opgave. GomSpace bygger små satellitter, og derfor skal eleverne bygge deres egen model af en satellit. I opgaven med TotalEnergies skal eleverne bygge en bil, der kan lagre energi ved hjælp af en spændt elastik.
”Opgaverne skal bidrage til at stimulere deres opfindsomhed og kompetencer inden for engineering, hvor eleverne arbejder med at løse konkrete udfordringer ved at undersøge, få ideer, planlægge, bygge, afprøve og forbedre. De vil opleve, at der ikke kun findes én rigtig løsning på en udfordring,” siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.
Blandt årets fire opgaver er også Stop Tøjspild, som skal gøre eleverne bevidste om tøjforbrug og -produktion, og hvordan det påvirker klima og miljø. Udover at undersøge garderobeskabet skal eleverne også på jagt i køkkenskufferne, når de arbejder med opgaven Frø På Farten. En opgave, der skal gøre eleverne klogere på, hvordan planter formerer sig, og vigtigheden af det miljø, frø spirer og gror i.
Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, LEO Fondet, Knud Højgaards Fond, Otto Mønsteds Fond, Stibo Fonden, Grundfos og ESERO Danmark.
Medier er velkomne
Interesserede medier er velkomne til at dække konkurrencedagene i Naturfagsmaraton. Vær dog opmærksom på, at ikke alle lærere og elever har lyst til at blive fotograferet - spørg så vidt muligt om lov inden. I er velkomne til at kontakte os, hvis I ønsker et interview med Naturvidenskabernes Hus.
Naturfagsmaraton finder sted kl. 09.00 – 12.30 følgende dage og steder: https://nvhus.dk/det-sker/?search=&filter-tilbud=naturfagsmaraton&filter-malgruppe=skole&filter-landsdel=#nvh-filter
Kontakter
Rikke MayKommunikationschef
Rikke er kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus
Billeder
Naturvidenskabernes Hus
Naturvidenskabernes Hus tænder gnisten hos børn og unge for de naturvidenskabelige og tekniske fag.
Vi er en nonprofitorganisation, som i tæt samarbejde med kommuner, virksomheder og undervisere i gymnasiet og grundskolen udvikler undervisningsforløb, så elever på alle niveauer kan lade nysgerrigheden få frit løb og fordybe sig i autentiske virksomhedsudfordringer.
Vi genererer ny viden gennem kortlægning, evaluering og forskning i skolevirksomhedssamarbejde, og vi understøtter skolevirksomhedssamarbejde gennem netværksaktiviteter for kommuner, virksomheder og gymnasier.
Vi gør en forskel for både børn og unge, erhvervsliv og samfund. Vi klæder de unge på til valg af uddannelse og motiverer flere til at vælge de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, der er afgørende for den grønne omstilling og et bæredygtigt samfund.
Læs mere på nvhus.dk
Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Naturfagsmaraton i Viborg Kommune: Elever stopper tøjspild og bygger satellitter til naturfagskonkurrence20.1.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 21. og 23. januar dyster 600 elever fra Viborg Kommune om trofæet i Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. I år deltager flere end 22.000 elever i 5. og 6. klasse på landsplan.
Udvikling af en oplevelsesplatform: Science Day trækker skoleelever til Mjølner Informatics2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltager over hele landet. I det midtjyske er Mjølner Informatics i Aarhus ét af de steder, det sker. Her får 21 elever fra 10. klasse fingrene i grafisk design og softwareudvikling. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.
Diversitet, unge, naturvidenskab og teknologi: I dag afholdes Science Day over hele landet2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år. Derfor er der op mod 4000 børn og unge, der i dag møder rollemodeller på arbejdspladser rundt omkring i Danmark. Hos TDC NET står ikke færre end tre af slagsen klar til at tage imod dagens unge gæster.
Spor en ondsindet aktør på nettet, cybersikkerhed og hvad du selv kan gøre: Science Day trækker skoleelever til IT-virksomheden Solar2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltager over hele landet. I det sønderjyske er IT-virksomheden Solar i Vejen ét af de steder, det sker. Her kommer 20 skoleelever til at arbejde med sikkerhed på nettet og sporing af ondsindede aktører. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.
Uklar æblejuice, alkoholfri øl og membranteknologi: Science Day trækker skoleelever til Alfa Laval i Nakskov2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltager over hele landet. I Region Sjælland er Alfa Laval i Nakskov ét af de steder, det sker. Her skal 24 skoleelever på opdagelse i membranteknologi, der også handler om uklar æblejuice og øl uden alkohol. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum