Cyklister: Så mange bruger mobilen i kryds
Trafikkryds er det sted, hvor der sker flest alvorlige cyklistulykker, men alligevel bruger for mange cyklister mobilen netop der. Særligt de unge har mobilen i hånden, mens de cykler her.

Der er stadig alt for mange cyklister, som bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i trafikken, og krydsulykker er den ulykkestype, hvor det oftest går galt. Uopmærksomhed og manglende orientering er de hyppigste årsager til, at ulykkerne sker, så der er et stort potentiale for at reducere antallet af ulykker, hvis alle kigger sig lidt bedre for.
Selvom det er cyklisterne, der typisk kommer værst til skade, hvis de bliver involveret i en ulykke med en anden trafikant, er der for mange cyklister, som svarer, at de er cyklet igennem et kryds, imens de brugte håndholdt mobil.
15 procent af cyklisterne svarer nemlig i en undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført i 2023, at de indenfor det seneste år har cyklet gennem et kryds, mens de brugte deres håndholdte mobil. Det er en stigning på 6 procentpoint fra 2020, hvor det var 9 procent af cyklisterne, der svarede ja til spørgsmålet.
Særligt blandt de yngre cyklister er problemet udtalt. Hele 30 procent af de unge i aldersgruppen 18-30 år svarer, at de har cyklet igennem et kryds mens de brugte håndholdt mobil.
- Det er afgørende, at mobilen bliver i lommen eller tasken, når man cykler i trafikken, og særligt i kryds er det enormt farlig at have fokus på skærmen. Vi opfordrer både cyklister og bilister om at bruge et øjeblik mere på at se sig for i kryds, fordi mange alvorlige cyklistulykker på den måde kan undgås, siger Mathias Hjorth Frederiksen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Så mange kommer til skade i kryds
Når opfordringen til at bruge et øjeblik mere på at orientere sig kommer i forbindelse med kryds, er det ikke uden grund. I byzoner er det hele 7 ud af 10 dræbte eller alvorligt tilskadekomne cyklister, som kommer til skade i kryds. Det viser de politiregistrerede ulykker, som opgøres af Vejdirektoratet.
I byzoner blev i alt 2.430 cyklister dræbt eller kom alvorligt til skade fra 2019 til 2023, og ud af dem var det altså 1.702, som kom til skade i en krydssituation. 23 procent af krydsulykkerne i byzone skete i Københavns Politikreds, mens 14 procent skete i Østjyllands Politikreds.
- Særligt i de store byer, hvor der er mange cyklister, bør kryds være noget, som både cyklister og bilister holder ekstra øje med. Det er klart, at når der er flere cyklister, vil der også være flere ulykker med cyklister, men små forbedringer i adfærden vil kunne spare mange ulykker, og her er et godt sted at starte, at vi alle sammen bruger et øjeblik mere på at se os for, siger Mathias Hjorth Frederiksen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Fakta om Brug 2 sek. mere-kampagnen
I øjeblikket gennemfører Rådet for Sikker Trafik og 58 kommuner kampagnen "Brug 2 sek. mere", der har opfordrer cyklister og bilister til at holde bedre øje med hinanden i kryds. Kampagnen kan ses i gadebilledet på vejkantplakater og i nogle kommuner også som skrift på vejbanen.
Se mere hos Rådet for Sikker Trafik.
Fakta
Antal dræbte eller alvorligt tilskadekomne cyklister fra 2019-2023. Kilde: Vejdirektoratet
I byzone
- I alt: 2.430
- I krydsulykker: 1.702
- Andel i krydsulykker: 70 procent
I landzone
- I alt: 464
- I krydsulykker: 235
- Andel i krydsulykker: 51 procent
Spørgeundersøgelse fra 2023 blandt 1.051cyklister foretaget af Epinion for Rådet for Sikker Trafik.
Spørgsmål: Har du – indenfor det seneste år – cyklet gennem et kryds, hvor du brugte din håndholdte mobil (f.eks. kiggede, skrev, talte håndholdt, tog billeder/video)?
- Ja: 15 procent
- Nej: 85 procent
Kontakt:
Mathias Hjorth Frederiksen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik: 2991 5311
Jeppe Gudmandsen, pressekonsulent i Rådet for Sikker Trafik: 2811 5863
Rådet for Sikker Trafik er en privat organisation, der arbejder for at øge trafiksikkerheden. Medlemmerne af Rådet er dels offentlige myndigheder og dels private organisationer.
Rådet for Sikker Trafiks arbejde omfatter bl.a. kampagner, undervisningsmaterialer og rådgivning. Administrerende direktør for Rådet for Sikker Trafik er Jakob Bøving Arendt.
Se mere på www.sikkertrafik.dk

Følg pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik
Sommeren er højsæson for spiritusulykker3.7.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
3 ud af 10 alvorlige spritulykker sker i sommermånederne juni, juli og august. Lad bilen stå, hvis du skal nyde alkohol, særligt hvis du er ny bag rattet.
17-årige bilister må snart køre uden ledsager. Forældre opfordres til stadig at køre med25.6.2025 06:29:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra på tirsdag bliver det lovligt for 17-årige at køre bil i dagtimerne uden at have en erfaren bilist ved deres side. Men forældrene kan stadig spille en stor rolle for, at deres 17-årige søn eller datter får en sikker start som bilist, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.
Snart træder lavere promillegrænse for nye bilister i kraft17.6.2025 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. juli træder ny lovgivning i kraft, som betyder, at nye bilister reelt ikke kan drikke alkohol og køre bil. Ny kampagne fra Rådet for Sikker Trafik skal oplyse de nye bilister om regelændringen.
Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt2.6.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når håndværkere, pakketransporter og andre erhvervsdrivende i varebiler kører på landevejen, er tempoet oftere for højt end det er i personbiler. Den travle adfærd kan også aflæses i ulykkesstatistikken, hvor varebiler er overrepræsenterede.
Undersøgelse: For mange unge dropper sikkerhedsselen – det koster liv (regionale tal)27.5.2025 07:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Generelt er danskerne gode til at bruge sikkerhedsselen. Men der er stadig mange unge, der dropper selen eller kører flere i bilen, end der er seler til. For at ændre det sender Rådet for Sikker Trafik og GF Fonden trafikskadede og pårørende til trafikdræbte ud på skolerne. Det har en effekt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum