I denne landsdel kører danskerne for stærkt – og det koster liv.
Der er stor forskel på, hvor acceptabelt det er at køre for stærkt alt efter, hvor folk bor, viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik. Det afspejler sig tilsyneladende både i, hvor mange som kører for stærkt og i antallet af dræbte i fartulykker.
![](/data/images/public/13562436/14227644/32f7552f-8e02-45cd-a6af-661ac9ca5470-w_720.png)
Når danskerne bliver spurgt om deres holdning til at køre 10 procent for stærkt på landevejen, er der alt efter geografi stor forskel på i hvor høj grad, at bilisterne finder det acceptabelt.
I det jyske er accepten af for høj hastighed nemlig generelt større, end den er på øerne. For eksempel er andelen af midt- og vestjyder, som synes, at det er acceptabelt at køre lidt for stærkt, 43 procent større end blandt bilister fra Midt- og Vestsjælland.
De nyeste tal viser også, at holdningen har betydning for, hvor langt speederen rent faktisk bliver trykket ned mod bilens bundmåtte. I hvert fald svarer de adspurgte bilister, som bor i de egne med størst accept af for høj fart, at de også i højere grad selv kører for stærkt. Tager vi eksemplet fra før, er andelen af midt- og vestjyder, som svarer, at de kører for stærkt, over dobbelt så stor som i Midt- og Vestsjælland.
Der lader altså til at være en ret klar sammenhæng mellem bilisternes holdning til for høj fart og deres adfærd bag rattet. Tallene stammer fra en undersøgelse for Rådet for Sikker Trafik, som 1.527 danske bilister deltog i i 2023.
- Det er afgørende at påvirke bilisternes holdning til at køre for stærkt, fordi det også afspejler sig i den faktiske hastighed på vejene. For høj fart er stadig en afgørende faktor i cirka 4 ud af 10 dødsulykker på de danske veje, så der er god grund til at respektere fartgrænserne, siger Morten Wehner, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Derfor gennemfører Rådet for Sikker Trafik og 78 kommuner i april kampagnen 'Sænk farten - bare lidt'
Fartulykker tegner et tydeligt billede
Når man kigger på fartulykker, er der også en sammenhæng mellem accepten af at køre for stærkt og hvor mange, som bliver dræbt i fartulykker. Når antallet af dræbte i fartulykker gøres op pr. 100.000 indbyggere i en politikreds, dukker der nogle interessante og skræmmende forskelle op.
I to sammenlignelige politikredse, er der forholdsmæssigt tre gange så mange dræbte i ulykker, hvor farten er for høj. I Midt- og Vestjyllands Politikreds er der nemlig 9,64 dræbte i fartulykker pr. 100.000 indbyggere, mens der i Midt- og Vestsjællands Politikreds er 3 dræbte i fartulykker for 100.000 indbyggere.
Der er sandsynligvis flere forklaringer på forskellen, som blandt andet handler om trængsel og den faktiske hastighed på vejene, men det hænger utvivlsomt også sammen med accepten af at køre for stærkt.
- Det er vigtigt at holde fokus på at få hastigheden bragt ned på det tilladte. Det har nemlig enorm betydning for, om ulykkerne opstår, og hvor alvorlige de bliver. Særligt i de områder af Danmark, hvor gennemsnitshastigheden ligger over det tilladte på landevejen, koster det menneskeliv, siger Morten Wehner.
Se kortet over dræbte i fartulykker pr 100.000 indbyggere fordelt på politikredse i perioden 2018-2022
Den største forskel politikredsene imellem er i henholdsvis Københavns og Midt- og Vestjyllands Politikredse. Der bliver dræbt næsten 10 gange så mange i fartulykker pr. 100.000 indbyggere i Midt- og Vestjyllands Politi sammenlignet med Københavns Politi.
![null](https://via.ritzau.dk/data/images/public/13562436/14227644/39084170-df21-4266-b8c9-e3dcd26407d4-w_720.png)
Undersøgelser og regionale talI 2023 spurgte Rådet for Sikker Trafik 1.527 danske bilister om deres holdning og vaner i forhold til at køre for stærkt. Tallene er opgjort på Jylland og øerne. Bilisterne blev blandt andet spurgt om følgende:I hvilken grad synes du, at det er acceptabelt eller uacceptabelt at gøre følgende, når man kører bil:- Overskride hastighedsgrænsen på 80 km/t landeveje med mindst 10 % (dvs. køre minimum 88 km/t).
Sjælland og øerne:
- Acceptabelt eller meget acceptabelt: 20 procent
- Hverken acceptabelt eller uacceptabelt: 28 procent
- Uacceptabelt eller meget uacceptabelt: 50 procent
- Ved ikke: 2 procent
Jylland:
- Acceptabelt eller meget acceptabelt: 24 procent
- Hverken acceptabelt eller uacceptabelt: 30 procent
- Uacceptabelt eller meget uacceptabelt: 45 procent
- Ved ikke: 2 procent
Hvor ofte kører du mere end 10 % hurtigere end de tilladte hastighedsgrænser på 80 km/t landeveje (dvs. at du kører mindst 88 km/t)?
Sjælland og øerne:
- Meget ofte eller ofte: 13 procent
- En gang imellem: 28 procent
- Sjældent: 37 procent
- Aldrig: 20 procent
- Ved ikke: 2 procent
Jylland:
- Meget ofte eller ofte: 21 procent
- En gang imellem: 30 procent
- Sjældent: 31 procent
- Aldrig: 17 procent
- Ved ikke: 1 procent
Kontakt:
Morten Wehner, seniorprojektleder, Rådet for Sikker Trafik: 2331 5125.
Jeppe Gudmandsen, pressekonsulent, Rådet for Sikker Trafik: 2811 5863.
Rådet for Sikker Trafik er en privat organisation, der arbejder for at øge trafiksikkerheden. Medlemmerne af Rådet er dels offentlige myndigheder og dels private organisationer.
Rådet for Sikker Trafiks arbejde omfatter bl.a. kampagner, undervisningsmaterialer og rådgivning. Administrerende direktør for Rådet for Sikker Trafik er Jakob Bøving Arendt.
Se mere på www.sikkertrafik.dk
![Rådet for Sikker Trafik står bag en række landsdækkende kampagner, der skal få trafikanterne til at køre mere sikkert. Adfærden i trafikken er skyld i ni ud af ti alvorlige ulykker.](/data/images/public/13562436/14227644/0eacc322-a9e8-4b67-bb2b-ae6be27bd947-w_780.jpg)
Følg pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik
Gode råd til sikker bilferie: Planlæg pauser og overhold færdselsreglerne i udlandet8.2.2025 07:35:00 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med vinterferien vil tusindvis af danskere i de kommende uger køre på bilferie. Rådet for Sikker Trafik og FDM opfordrer til, at man planlægger turen og husker pauser undervejs, så man ikke kører, mens man er træt og uopmærksom.
Denne risikable fejl begår mange: Glemmer selen i turistbussen7.2.2025 07:04:00 CET | Pressemeddelelse
Det er lovpligtigt at bruge sele i turist- og fjernbusser. Men mange glemmer det, hvilket er risikabelt, advarer Rådet for Sikker Trafik og SOS International i forbindelse med vinterferien.
20.000 forfrosne ambassadører hyldes i uge 5 (klausuleret til 27. januar)23.1.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Trafiksikkerhedens yngste udøvende aktører bliver i ”Den Sureste Uge” hyldet i 82 kommuner landet over. Det er naturligvis skolepatruljen, som får anerkendelse for deres indsats i uge 5, hvor det er koldt, mørkt og vådt at hjælpe skolens børn sikkert i skole.
Spritkørsel: Nej, du kan ikke danse dig ædru!13.12.2024 00:00:00 CET | Pressemeddelelse
Næsten hver 5. voksne dansker tror fejlagtigt, at de selv kan gøre noget for at blive hurtigere ædru. Endnu værre ser det ud blandt de 18-34-årige, viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik, der frygter at misforståelsen kan få nogle til at køre, selv om de stadig har for meget alkohol i blodet.
Landsdækkende undersøgelse: Det går den rigtige vej på skolerne, men alt for langsomt3.12.2024 00:00:00 CET | Pressemeddelelse
Stadig flere skoleelever bliver undervist i færdselssikkerhed og lærer, hvordan de undgår at komme til skade i trafikken, viser en landsdækkende undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik. Men det er langt fra alle skoler, der giver børnene den vigtige og nødvendige undervisning. Fredensborg ligger dog helt i top (se lokale tal for alle kommuner).
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum