Sejltider for hurtigfærger bør ændres
Udbygningen af Rønne Havn har sendt de bornholmske hurtigfærger ud på så stor en omvej, at sejltiderne må ændres. Det mener Bornholmslinjen, som netop har sendt et forslag i høring, hvor færgerne ankommer ti minutter senere end i dag. Afgangstidspunkter bevares til gengæld.

Der er smidt sten i vejen for Bornholmslinjens hurtigfærger. Udbygningen af Rønne Havn har resulteret i en helt ny rute for færgerne, som bruger længere tid både på selve sejlturen og på mere komplicerede manøvrer i havnen.
Havnens ændrede udsende har betydet, at det har været nødvendigt for rederiet at lave helt nye bølgemålinger og miljøundersøgelser, så Kystdirektoratet og Søfartsstyrelsen kunne godkende den nye rute. Godkendelsen dikterer, at færgerne skal slå ned i hastighed otte kilometer tidligere end før havneudbygningen.
”Ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejltiderne på 80 minutter, og det har resulteret i et øget forbrug af brændstof på hver tur på små 10 procent. Det er ikke holdbart set i forhold til klima, og det er en meget stor ekstra udgift for rederiet”, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Længere sejltid og mere komplicerede manøvrer betyder altså et kraftigt forøget olieforbrug, som rederiet har fået valideret hos det danske, maritime konsulenthus OSK. Beregningerne er præsenteret for Transportministeriet, som har tilsluttet sig analysen og konsekvenserne, som nu er sendt i høring hos Trafikkontaktrådet for Bornholm.
Forsøget på at fastholde de kendte afgangstider betyder, at det skal forsøges at gøre opholdene i havnene Rønne og Ystad kortere. Færgerne skal fremover vendes på 30 minutter i stedet for de nuværende 40 minutter. Øvelsen med kortere havneophold og længere sejltid giver tilsammen en lille besparelse på olieforbruget set i forhold til før havneudvidelsen.
”Men vi ved, at vi på de fleste af de store rejsedage vil få brug for at indhente tid, så vores håb er her, at vi i det mindste rammer status quo på olieforbrug i forhold til før havnen lagde hindringer i vejen for os”, Siger Kristian Durhuus.
Afgangstiderne, som har været der i næsten 15 år vil der altså ikke blive ændret på, men færgerne vil komme ti minutter senere frem i Rønne og Ystad. De mulige nye tider er forsøgt koordineret med Ystad Havn og en række andre interessenter omkring ruten.
”Vi læner os en anelse ud ad vinduet her, for i højsæsonerne kan vi få problemer med en havnetid på 30 minutter – særligt i Ystad, hvor vejen ud af havnen er en smule kringlet – men også i Rønne, hvor det ofte kan knibe med at få tømt færgerne hurtigt nok. Men vi giver det chancen for at bevare de kendte afgangstidspunkter – og så må vi evaluere på det, når vi har prøvet det af”, Slutter Kristian Durhuus.
Bornholmslinjen ønsker den nye sejlplan godkendt og sat i drift fra den 1. marts 2025.
Kontakter
Jesper MaackPR & Communication Manager
Tlf:+4520196215jma@molslinjen.dkOm Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 21 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 19 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.
Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.
I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen, herunder også Bornholm Expressen i samarbejde med Vikingbus. Busserne kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere.
Mere info: www.molslinjen.dk
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Elbiler vælger færgen og giver ny vækst hos Molslinjen10.7.2025 09:01:02 CEST | Pressemeddelelse
Aldrig før har Molslinjen haft flere biler med mellem Jylland og Sjælland end første halvår af 2025. Og det er særligt de eldrevne biler, som er med til at trække ny vækst på hurtigfærgeruten over Kattegat.
Öresundslinjen har fler passagerare3.7.2025 10:15:13 CEST | Pressemeddelelse
Öresundslinjens färjor mellan Helsingborg och Helsingör har haft ett bra och hektiskt första halvår i 2025. Fler resenärer innebär att det totala antalet passagerare fortsätter att växa på Öresundsfärjorna.
Øresundslinjen får flere passagerer3.7.2025 10:15:13 CEST | Pressemeddelelse
Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg har haft et godt og travlt første halvår af 2025. Flere rejsende betyder fortsat vækst i det samlede passagertal på Øresundsfærgerne.
Molslinjen kan nu sende besætninger på kursus i eget friluftsbassin1.7.2025 09:11:46 CEST | Pressemeddelelse
Molslinjen har netop sendt de allerførste interne kursister igennem sikkerhedskursus – og det i det samme vand, som færgerne sejler i på deres tur ind til Odden Færgehavn. Rederiet har lavet et øvelsesbassin i et hjørne af havnen.
Ny færgesang til Bornholmslinjen27.6.2025 10:02:27 CEST | Pressemeddelelse
Det skabte stor opstandelse, da Molslinjens rute på Kattegat for nylig erstattede den gamle, klassiske Kombardo-sang med en ny. Nu kommer den nye sang til Bornholmslinjen i en særlig bornholmerudgave.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum