Naturfagsmaraton i Viborg Kommune: Elever stopper tøjspild og bygger satellitter til naturfagskonkurrence
Den 21. og 23. januar dyster 600 elever fra Viborg Kommune om trofæet i Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. I år deltager flere end 22.000 elever i 5. og 6. klasse på landsplan.
Den 21. og 23. januar mødes 600 elever fra 5. og 6. klasser i Viborg Kommune til årets Naturfagsmaraton i Stoholm Fritids- og Kulturcenter og Lysningen i Overlund. Her får eleverne endelig mulighed for at fremvise og demonstrere deres løsninger på fire forskellige opgaver, som de har forberedt hjemme på skolen til den store konkurrencedag. De har blandt andet bygget en model af en satellit og lavet en kampagne for at stoppe tøjspild.
”Med Naturfagsmaraton vil vi øge elevernes faglige motivation og interesse for naturfag og teknologi. De bliver klogere på aktuelle udfordringer og oplever, at de kan gøre noget ved dem. Det er med til at give eleverne håb og handlekraft og en bevidsthed om, at også de kan være med til at bidrage til fremtidens løsninger, når det gælder bæredygtighed og grøn omstilling,” siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der er det nationale center for skolevirksomhedssamarbejde.
Opgaverne er udviklet af Naturvidenskabernes Hus med det formål at tænde gnisten for naturfag og teknologi hos eleverne og styrke deres nysgerrighed og naturfaglige kompetencer. På landsplan deltager flere end 22.000 elever i Naturfagsmaraton fra januar til maj.
Mere end én løsning
Hvert år udvikler Naturvidenskabernes Hus fire nye opgaver med aktuelle udfordringer. Blandt årets opgaver er Stop Tøjspild, som skal gøre eleverne bevidste om tøjforbrug- og produktion, og hvordan det påvirker klima og miljø. Udover at undersøge garderobeskabet skal eleverne også på jagt i køkkenskufferne, når de arbejder med opgaven Frø På Farten. En opgave, der skal gøre eleverne klogere på, hvordan planter formerer sig, og vigtigheden af det miljø, frø spirer og gror i.
”Opgaverne skal bidrage til at stimulere deres opfindsomhed og kompetencer inden for engineering, hvor eleverne arbejder med at løse konkrete udfordringer ved at undersøge, få ideer, planlægge, bygge, afprøve og forbedre. De vil opleve, at der ikke kun findes én rigtig løsning på en udfordring,” siger Maiken Lykke Lolck.
En anden vigtig del af Naturfagsmaraton er, at eleverne også får opgaver baseret på hverdagen i danske virksomheder. I år har GomSpace og TotalEnergies været med til at udvikle hver sin opgave. GomSpace bygger små satellitter, og derfor skal eleverne bygge deres egen model af en satellit. I opgaven med TotalEnergies skal eleverne bygge en bil, der kan lagre energi ved hjælp af en spændt elastik.
”Gennem virksomhedernes engagement og deltagelse får eleverne indblik i nogle problemstillinger, som faktisk betyder noget i en virksomhed. Samtidig er opgaverne meget alsidige, så det bliver tydeligt, at eleverne har forskellige styrker og har brug for hinanden på forskellige områder,” siger Maiken Lykke Lolck.
Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, LEO Fondet, Knud Højgaards Fond, Otto Mønsteds Fond, Stibo Fonden og Grundfos.
Medier er velkomne
Interesserede medier er velkomne til at dække konkurrencedagen. Vær dog opmærksom på, at ikke alle lærere og elever har lyst til at blive fotograferet - spørg så vidt muligt om lov inden. Kontakt os gerne, hvis I ønsker interview med Naturvidenskabernes Hus.
Der er to konkurrencedage i Viborg Kommune.
Den 21. januar 2025 fra kl. 09.00 – 12.30 i Stoholm Fritids- og Kulturcenter, 7850 Stoholm. Her deltager følgende skoler:
Nordre Skole
Sødalskolen
Sødalskolen Afdeling Løvel
Stoholm Skole
Vestre Skole
Den 23. januar 2025 fra kl. 9 - 12.30 i Lysningen, 8800 Viborg. Her deltager følgende skoler:
Fjordklyngeskolen, afd. Skals
Fjordklyngeskolen, afd. Ulbjerg
Karup Skole
Møldrup Skole
Møllehøjskolen
Kontakter
Rikke MayKommunikationschef
Rikke er kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus
Billeder
Naturvidenskabernes Hus
Naturvidenskabernes Hus tænder gnisten hos børn og unge for de naturvidenskabelige og tekniske fag.
Vi er en nonprofitorganisation, som i tæt samarbejde med kommuner, virksomheder og undervisere i gymnasiet og grundskolen udvikler undervisningsforløb, så elever på alle niveauer kan lade nysgerrigheden få frit løb og fordybe sig i autentiske virksomhedsudfordringer.
Vi genererer ny viden gennem kortlægning, evaluering og forskning i skolevirksomhedssamarbejde, og vi understøtter skolevirksomhedssamarbejde gennem netværksaktiviteter for kommuner, virksomheder og gymnasier.
Vi gør en forskel for både børn og unge, erhvervsliv og samfund. Vi klæder de unge på til valg af uddannelse og motiverer flere til at vælge de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, der er afgørende for den grønne omstilling og et bæredygtigt samfund.
Læs mere på nvhus.dk
Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Naturfagsmaraton: Elever stopper tøjspild og bygger satellitter til landsdækkende naturfagskonkurrence21.1.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
I dag starter Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Frem til maj bliver Naturfagsmaraton afholdt med deltagelse fra 51 af landets kommuner, hvor flere end 22.000 elever konkurrerer i løsninger på virkelighedens udfordringer.
Udvikling af en oplevelsesplatform: Science Day trækker skoleelever til Mjølner Informatics2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltager over hele landet. I det midtjyske er Mjølner Informatics i Aarhus ét af de steder, det sker. Her får 21 elever fra 10. klasse fingrene i grafisk design og softwareudvikling. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.
Diversitet, unge, naturvidenskab og teknologi: I dag afholdes Science Day over hele landet2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år. Derfor er der op mod 4000 børn og unge, der i dag møder rollemodeller på arbejdspladser rundt omkring i Danmark. Hos TDC NET står ikke færre end tre af slagsen klar til at tage imod dagens unge gæster.
Spor en ondsindet aktør på nettet, cybersikkerhed og hvad du selv kan gøre: Science Day trækker skoleelever til IT-virksomheden Solar2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltager over hele landet. I det sønderjyske er IT-virksomheden Solar i Vejen ét af de steder, det sker. Her kommer 20 skoleelever til at arbejde med sikkerhed på nettet og sporing af ondsindede aktører. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.
Uklar æblejuice, alkoholfri øl og membranteknologi: Science Day trækker skoleelever til Alfa Laval i Nakskov2.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag slår en lang række virksomheder, organisationer m.fl. i hele landet dørene op for dette års udgave af Science Day, som Naturvidenskabernes Hus står bag. Op mod 4.000 børn og unge deltager over hele landet. I Region Sjælland er Alfa Laval i Nakskov ét af de steder, det sker. Her skal 24 skoleelever på opdagelse i membranteknologi, der også handler om uklar æblejuice og øl uden alkohol. Formålet er blandt andet at nedbryde fordomme og stereotype forestillinger om de naturvidenskabelige og teknologiske uddannelsesretninger – og det virker, viser evalueringer fra tidligere år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum