Hver tredje har prøvet det: Pas på svindlerne i januar
Godt hver tredje dansker har oplevet forsøg på snyd i handel mellem private, viser en ny undersøgelse lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.

Det er højsæson for at bytte, sælge og købe varer på udsalg. Efter julens gavegivning skal rigtig mange danskere nemlig have byttet eller solgt julegaver. Det betyder også, at mange forsøger at sælge deres ting privat – og at du derfor har chancen for at gøre en god handel ved at købe varer af private.
Desværre kan salget af varer også give anledning til svindel. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland. Her svarer godt hver tredje dansker, at de enten har oplevet at blive snydt eller forsøgt snydt i handel med private.
I modsætning til, når man handler med en butik – enten fysisk eller online - har man ingen forbrugerbeskyttelse, når man handler med private. Sådan lyder det fra Jan Mågård, der er fagchef for betalingskort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland. Han uddyber:
“At du ikke har dine forbrugerrettigheder i en privat handel, betyder, at du er dårligt beskyttet, hvis handlen går galt. Din bank vil naturligvis prøve at hjælpe dig med at stoppe en pengeoverførsel, når du mistænker, at du er blevet svindlet. Men ofte er det for sent, og bagmanden kan være svær at opspore. Tit ender det med en politisag, hvor der ikke er noget at stille op – og pengene er mistet! Derfor er det uhyre vigtigt, at du tænker dig godt om, når du køber noget i en privat handel”, forklarer Jan Mågård.
Han tilføjer, at netop denne form for svindel har Sparekassen Kronjylland oplevet en stor stigning i, i sidste kvartal af 2024.
Man kan dog tage sig nogle forholdsregler, når man handler med private. Sådan lyder det fra skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen:
“Handler du med private, skal du så vidt muligt altid arrangere et fysisk fremmøde for at klare overdragelse og betaling. Er det ikke muligt, skal du tage dine forholdsregler og researche lidt på den person, du handler med, så du får en form for validering af vedkommende. Det kan du måske gøre ud fra de oplysninger, du får om navn og adresse, fortæller hun.
Jan Mågård supplerer:
”På de mere etablerede handelssteder, kan du også typisk se, hvor gammel en salgsprofil er, og om den fx er MitID-valideret. En profil, der er oprettet for 10 år siden, er typisk mere troværdig end en, der er oprettet i dag. Intet af dette er garantier, men et fingerpeg. Det samme er en eventuel salgshistorik”, minder han om.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.031 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af YouGov for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland i november 2024.
Har du nogensinde oplevet forsøg på snyd eller at blive snydt i en handel med private? |
|
Ja, har oplevet forsøg på snyd, men afbrød handlen |
18% |
Ja, har oplevet at blive snydt |
13% |
Nej |
57% |
Nej, har aldrig lavet en handel med private |
9% |
Ved ikke |
4% |
Net: Ja |
29% |
Net: Nej |
67% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Det flyder med skrald i vejkanten: Fire ud af ti danskere har set bilister smide affald ud af vinduet17.4.2025 07:39:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år ender tonsvis af affald i vejkanten, fordi bilister ikke gider bruge en skraldespand. Problemet er så omfattende, at fire ud af ti danskere det sidste år har oplevet bilister, der smider skrald ud af bilvinduet. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
Hjælp fra YouTube: Sådan søger vi viden om renovering i hjemmet15.4.2025 07:37:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er blevet populært at lave forbedringer og renoveringer i hjemmet uden professionel hjælp. I stedet vælger en stor del af danskerne at finde råd og vejledning på sociale medier som Instagram og Youtube. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og NRGi.
Danskerne glemmer vigtig ting på ferien11.4.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Påsken er lige rundt om hjørnet, og det betyder at rigtig mange danskere pakker bilen og kører udenlands på ferie. Hver fjerde dansker kender dog ikke til reglerne for det digitale kørekort i udlandet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige.
Flertal af danskerne glemmer vigtigt eltjek: Kan få alvorlige konsekvenser2.4.2025 07:40:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er de færreste danskere, der husker at teste deres fejlstrømsafbryder, selvom det kan forhindre brand og livsfarlige stød. En ny undersøgelse fra YouGov, foretaget for Gjensidige og NRGi, viser, at over halvdelen af danskerne ikke ved, hvordan de tester deres HPFI-relæ.
Tusindvis af danskeres ferie bliver påvirket af nye regler fra 2. april31.3.2025 07:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra på onsdag d. 2. april 2025 skal du have en forhåndsgodkendelse, også kaldet Electronic Travel Authorisation (ETA), hvis du skal rejse til Storbritannien eller Nordirland. En ny undersøgelse viser, at lige knap 70 procent af danskerne ikke kender til de nye regler.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum