Højskoler får millioner til at skabe vild natur og bæredygtigt design
Tre jyske højskoler har modtaget store bevillinger fra Nordea-fonden til at dyrke vilde haver og udvikle bæredygtige løsninger inden for design og arkitektur.

Vild natur og nye grønne byggematerialer til fremtidens arkitekter og designere. Det er noget af det, som tre jyske højskoler nu skal til at eksperimentere med.
Østjyske Odder Højskole og Egå Ungdoms-Højskole og Krabbesholm Højskole ved Skive har netop fået bevilliget knap to millioner kroner hver fra Nordea-fonden til ambitiøse projekter, der omhandler bæredygtighed.
Støtten er en del af en større indsats, der skal fremme bæredygtighed og grøn omstilling på landets højskoler.
Fra parcelhushave til vilde naturrum
På Odder Højskole skal elever, lokale borgere og kunstnere sammen omdanne højskolens store udeareal fra en klassisk parcelhushave til vild natur, som både skaber mere biodiversitet og inspirerer eleverne til at tænke mere bæredygtigt. Egå Ungdoms-Højskole vil med projektet ”Sammen i Vildmarken” fokusere på permakultur og naturgenopretning og give eleverne jord under neglene og en større naturforståelse.
På Krabbesholm Højskole skal projektet ”Bærekraft” styrke arbejdet med bæredygtige materialer og metoder inden for arkitektur og design og på den måde inspirere til en grøn omstilling i bygge- og designbranchen.
Højskoler som laboratorier for bæredygtighed
Støtten til de tre højskoler er en del af Nordea-fondens og Folkehøjskolernes Forenings fælles indsats Vekselvirke, der fremmer bæredygtighed på landets højskoler.
Det er nu et år siden, at de første højskoler fik støtte, og i alt 14 højskoler er indtil videre i gang med grønne projekter takket være bevillinger på i alt 28 millioner kroner.
Højskolerne spiller dermed en vigtig rolle som laboratorier for bæredygtighed, siger Lisbeth Trinskjær, der er formand for Folkehøjskolernes Forening.
”Med støtten er landets højskoler med til at vise, hvordan vi kan skabe en grønnere fremtid gennem fællesskab og handling. Samtidig gør højskolerne bæredygtighed til en integreret del af hverdagen og undervisningen, hvilket sætter aftryk i eleverne,” siger Lisbeth Trinskjær.
Hos Nordea-fonden glæder uddelingschef Christine Paludan-Müller sig over de nye projekter:
”Det er inspirerende at se, hvordan højskolerne arbejder med bæredygtighed på forskellige måder. De stærke fællesskaber, der kendetegner højskolerne, er en fantastisk drivkraft for at skabe forandring. Vi er meget stolte af at støtte op om højskolernes store engagement” siger hun.
Om Vekselvirke - Højskolerne som laboratorier for bæredygtighed
Nordea-fonden har etableret en indsats med Folkehøjskolernes Forening, hvor højskoler kan søge støtte til ambitiøse og nytænkende projekter, som fremmer bæredygtighed. Frem til primo 2026 kan højskoler søge støtte hos Nordea-fonden til at udvikle og gennemføre grønne projekter, der passer til deres værdigrundlag, fagprofil samt lokale og geografiske forhold. Dette kan være til udvikling af nye fag, kurser, større arrangementer eller til faciliteter, der understøtter, udvikler eller skaber rum for en bæredygtig udvikling. I alt 14 højskoler har nu modtaget støtte.
Læs mere om projektet her.
Det siger højskolerne:
Caroline Spliid Høgsbro, forstander på Krabbesholm Højskole
”Danmark står over for biodiversitet-, miljø- og klimamæssige udfordringer, der kræver nytænkning i produktion og byggeri, især inden for arkitektur og design. Krabbesholm Højskole vil med projektet ’Bærekraft’ positionere sig som et fyrtårn inden for bæredygtigt byggeri, design og håndværk. I mødet med vores undervisere, lokale producenter af bæredygtige byggematerialer og landets tegnestuer, giver vi fremtidens arkitekter, kunstnere og designere vigtige erfaringer med bæredygtige materialer og nytænkende metoder.”
Ingeborg Svennevig, forstander på Odder Højskole
”De fleste unge er vokset op med haven som en velordnet kulisse for deres liv – endda ofte tilsat kedelige opgaver med at luge, rive og slå græs, som de er blevet tvunget til af deres forældre. I skolens vilde haverum vil havebegrebet være meget mere end den velordnede, prototypiske parcelhushave. De vil være naturrum, der tiltrækker arter og udvider vores æstetiske og etiske rummelighed, når vi færdes i verden.”
Emma Skamris, gartner og underviser i permakultur på Egå Ungdoms-Højskole
”Flere af vores elever genfinder en tro på sig selv ved håndens arbejde i haven og i naturen. De mangler troen på egne evner og kæmper med boglige krav - for dem kan det være ganske uoverskueligt at finde sin plads i et samfund, der domineres af lange uddannelser, høje karakterer og stramme læringsmål. Vores erfaringer viser tydeligt, at når vores elever kommer med ud i Vildmarken, så kommer håbet tilbage. Dels på naturens vegne, men i lige så høj grad på egne vegne. Pludselig øjnes muligheden for at finde sin plads i et større fællesskab.”
For yderligere kontakt:
Mette Skov Hansen, Presseansvarlig, Folkehøjskolernes Forening, msh@ffd.dk - 60641989
Josefine Weng, Projektleder på Vekselvirke, Folkehøjskolernes Forening, jw@ffd.dk - 20945118
Krabbesholm Højskole, Caroline Spliid Høgsbro, forstander, ch@krabbesholm.dk, 9752 0227
Odder Højskole, Heino Holst Hansen, kommunikation, hhh@odderhojskole.dk, 41612203
Egå Ungdoms-Højskole, Emma Skamris, gartner og underviser i permakultur, emma@euh.dk, 8622 0126
Nøgleord
Kontakter
Mette Skov HansenPresseansvarlig
Tlf:+45 60641989msh@ffd.dkBilleder




Links
Om foreningen
Folkehøjskolernes Forening i Danmark – også kaldet Højskolerne – har til formål at arbejde for folkehøjskolens idé og skabe gode og frie vilkår for skoleformens udvikling.
Foreningen er en medlems- og interesseorganisation for Danmarks omkring 75 folkehøjskoler.

Følg pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Højskoler er med i kapløbet om UNESCO-placering14.4.2025 12:02:04 CEST | Pressemeddelelse
Kulturministeren har sat gang i afstemningen om, hvad der er særlig dansk kulturarv. Højskolerne er blandt de 20 udvalgte bud, som danskerne nu kan stemme om.
Fra cykelture til et svævende forsamlingshus: Højskoler får støtte til grønne projekter19.3.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I dag har Danmark nået sin ”overshoot day”, hvor de ressourcer, jorden naturligt kan nå at genskabe, er opbrugt. Flere højskoler gør dog deres for at styrke den grønne omstilling, og nu har to højskoler fået millionbevillinger til bæredygtige projekter.
Social indsats hyldes med højskolepris14.3.2025 10:01:18 CET | Pressemeddelelse
Med projektet ”Udsatte unge på højskole” har en række højskoler og sociale aktører fundet en vej til at gøre højskoler tilgængelige og værdifulde for en bredere ungegruppe. I dag blev indsatsen fejret med Højskolepædagogisk Pris på Egmont Højskolen i Hou.
Trivselskommissionen: Flere unge bør prioritere et højskoleophold25.2.2025 11:59:48 CET | Pressemeddelelse
I dag har Trivselskommissionen offentliggjort sine anbefalinger til, hvordan børn og unges trivsel kan fremmes. En af dem lyder at styrke mulighederne for, at flere unge tager på højskole.
Nordiske højskoler samler ukrainske unge for at opbygge håb10.2.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
I denne uge inviterer Nordisk Folkehøjskoleråd ukrainske unge i de nordiske lande til et seminar på Nansenskolen i Lillehammer. Her har de mulighed for at dele erfaringer, drømme og styrke deres forståelse for de demokratiske traditioner i Norden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum