Telefonrobotten vender tilbage med en række forbedringer
Efter en række justeringer er Esbjerg Kommunes telefonrobot fra mandag igen klar til at tage telefonen, når borgerne ringer.

Med telefonrobotten slipper borgerne for telefonkø og kan få hjælp døgnet rundt. Robotten er designet til hurtigt at finde svar på de fleste spørgsmål. Hvis robotten ikke kan hjælpe, bliver borgerne nu automatisk stillet videre til en medarbejder.
”Da vi lancerede telefonrobotten i første omgang, havde især vores ældre og borgere med særlige behov svært ved at bruge den, derfor fjernede vi den, og i samarbejde med Ældrerådet, Ældresagen og Handicaprådet har vi nu gennemgået telefonrobotten på ny og lavet en række nye tiltag og justeringer, så telefonrobotten nu kan vende tilbage og give en endnu bedre service til borgerne,” fortæller Jens Erik Morthensen, borgerservicechef i Esbjerg Kommune.
De nye muligheder
Med relanceringen får borgerne mulighed for at fravælge robotten fra starten af opkaldet og i stedet komme i kø til at tale med en medarbejder. Så hvis man ikke ønsker at tale med en robot, så kan man i kommunens normale åbningstid vælge telefonkøen. Nye justeringer sikrer også, at borgerne altid bliver viderestillet til en medarbejder, hvis robotten ikke forstår deres henvendelse.
”Vi genindsætter telefonrobotten, fordi den er med til at give borgerne en ekstra service, for den kan svare på en række spørgsmål uden man behøver vente i en lang telefonkø. Den kan også svare på spørgsmål om aftenen og natten, hjælpe med at booke tid til fx nyt pas og så hjalp den allerede første gang over 60 procent af borgerne, den fik i røret uden de behøvede tale med en medarbejder,” fortæller Jens Erik Morthensen.
Et godt samarbejde
Den tætte dialog med Handicaprådet, Ældrerådet og Ældresagen fortsætter også efter telefonrobotten igen er tilbage på pinden.
”Samarbejdet fortsætter med løbende møder og justeringer, så vi hele tiden sikrer den bedste service for vores borgere og vi glæder os til at høre borgernes oplevelser med den opdaterede løsning, ” siger Jens Erik Morthensen.
Telefonrobotten svarer igen på borgernes opkald fra mandag 13. januar 2025.
Kontakter
Jens Erik Morthensen, borgerservicechef, mail: jenmo@esbjerg.dk , mobil: 23279878
Om Esbjerg Kommune
Esbjerg er landets femtestørste by og Danmarks EnergiMetropol. Vi har sat ambitiøse klimamål og går forrest i den bæredygtige udvikling, hvor byen spiller en central rolle for hele Europas grønne kurs.
I Esbjerg Kommune er pionerånd og viljen til fremdrift en del af DNA'et, og der er ikke langt fra idé til handling. Vores nye mål for Esbjerg er at blive et fyrtårn inden for oplevelser og kultur. Her er allerede masser af spændende muligheder, og nu sætter vi turbo på, så endnu flere får øje på Esbjerg.
Danmarks ældste by, Ribe, ligger i Esbjerg Kommune, og her emmer det af kultur og charme, lige som stationsbyen Bramming er populær og driftig. Samtidig nyder Esbjerg Kommune godt af en perlerække af aktive landsbyer med stærke fællesskaber.
Følg pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune
Ungeløftet kommer til Esbjerg Kommune: Samarbejde skal åbne døre for de unge10.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Presseinvitation Når Esbjerg Kommune tilslutter sig Ungeløftet, styrkes den fælles indsats for at hjælpe unge videre i livet gennem uddannelse, arbejde og meningsfulde fællesskaber.
Høj brugertilfredshed med Jobcenter Esbjerg9.10.2025 12:39:02 CEST | Pressemeddelelse
En undersøgelse af 43 kommuner fra hele landet viser, at Esbjerg Kommune med en brugertilfredshed på 71 % ligger over gennemsnittet, når man spørger til borgernes tilfredshed med deres forløb i det lokale jobcenter.
Esbjerg Havn udvides med 53 hektar ekstra efter ministeriel dispensation9.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Esbjerg Havn får nu 53 hektar ekstra at arbejde med. En ministeriel dispensation baner vejen for en ny tørhavn, som skal give plads til fremtidens vindmølleprojekter.
Social- og sundhedsassistenter får ny specialisering i demens: En investering i kvalitet og karriere6.10.2025 11:04:11 CEST | Pressemeddelelse
Esbjerg Kommune sender 19 social- og sundhedsassistenter afsted på en ny, national specialiseringsuddannelse i demens – en uddannelse, der skal styrke medarbejdernes faglighed og sikre høj kvalitet i omsorgen for borgere med demens.
6818 Årre bliver til 6705 Esbjerg Ø for den del af Grimstrup Sogn, der ligger i Esbjerg Kommune6.10.2025 09:42:59 CEST | Pressemeddelelse
1. november 2025 ændres postnummeret 6818 Årre til 6705 Esbjerg Ø for den del af Grimstrup Sogn, der siden 2007 er en del af Esbjerg Kommune. Det sker efter ønske fra Grimstrup Lokalråd.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum