'Streaming i Danmark': Tre tendenser, der tegner streamingmarkedet i 2024
I denne Streaming i Danmark-rapport kan du læse om tre af de vigtigste forbrugstendenser på det danske streamingmarked i 2024 med afsæt i data fra Nielsen Seerundersøgelsen.

Streamingrapportens vigtigste pointer
- Public service-tjenesterne driver fremgangen i markedet: I 2024 streamer hver dansker 1 time og 19 minutter dagligt. Det er en fremgang på 6 minutter svarende til 8 procent siden 2023. Hermed fortsætter streamingforbruget i Danmark sin opadgående kurve, selvom farten er aftaget lidt siden sidste år, hvor forbruget voksede med 8 minutter svarende til 13 procent.
- Flere tjenester melder sig på banen med alsidige indholdsporteføljer: Selvom TV 2 Play og DRTV henter de største fremgange i markedet, er der også bevægelser i det øvrige marked, hvor flere aktører bevæger sig ind på nye indholdsarenaer.
- Danskerne samles om alt fra sport til aktualitet og underholdning: At streamingtjenesterne generelt går efter alsidige indholdsudbud giver god mening, når man ser på de programmer, der har samlet danskerne over året. På toplisten over det mest sete indhold på tværs af broadcast- og streamingforbrug finder man nemlig en bred pallette af indholdskategorier, der spænder over fiktion såvel som dokumentarer, sport, reality og underholdning.
Fremgangen er i år drevet af de to public service-streamingtjenester, TV 2 Play og DRTV. De er ikke blot markedets to største tjenester, men også de indholdsudbydere, der henter den største minutfremgang siden 2023. Hver dansker streamer i gennemsnit 14 minutter på TV 2 Play i 2024, mens de bruger 13 minutter på DRTV, og de to tjenester vokser med henholdsvis 3 og 2 daglige minutter siden sidste år.
Selvom TV 2 Play og DRTV henter de største fremgange i markedet, er der også bevægelser i det øvrige marked, hvor flere aktører bevæger sig ind på nye indholdsarenaer. HBO Max og Discovery+ er fusioneret og har lanceret streamingtjenesten Max, der samler indholdsporteføljen på tværs af kanaler og international fiktion. I perioden fra lanceringen 21. maj til årets udgang har Max et dagligt forbrug på 4 minutter per dansker, og tjenesten skiller sig særligt positivt ud i forbindelse med OL, hvor alle OL-transmissioner er frit tilgængeligt blandt alle abonnementstyper, og hvor tjenesten i gennemsnit ses i 5 minutter per dansker, 2 minutter over de foregående uger.
At streamingtjenesterne generelt går efter alsidige indholdsudbud giver god mening, når man ser på de programmer, der har samlet danskerne over året. På toplisten over det mest sete indhold på tværs af broadcast- og streamingforbrug finder man nemlig en bred pallette af indholdskategorier, der spænder over fiktion såvel som dokumentarer, sport, reality og underholdning. I den absolutte top ligger dokumentaren ’Den sorte svane’ om muldvarpen Amira Smajic, der afslører, hvordan den kriminelle underverden er tæt forbundet med førende advokater og store erhvervsdrivende, og som med et gennemsnitligt seertal på 2,2 millioner seere sprænger rammerne for, hvor bredt en dokumentar kan nå ud i befolkningen.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark' her.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
TV 2 tager sag om udlevering af journalisters SMS'er til Strasbourg13.12.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kilder skal også fremadrettet trygt kunne henvende sig til medier i fortrolighed. Det er en helt afgørende forudsætning for pressens frie og uafhængige rolle i demokratiet. Derfor forsøger TV 2 at få sagen prøvet ved Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg.
Ulf Lund bliver ny kommerciel direktør i TV 2 Danmark12.12.2025 12:00:15 CET | Pressemeddelelse
Ulf Lund bliver kommerciel direktør i TV 2 Danmark og tiltræder som en del af direktionen 1. januar 2026, hvor hans opgave bliver at videreudvikle TV 2s vigtige distributionsmarked, styrke reklameforretningen og TV 2s position i værdikæden.
TV 2 køber stjernespækket dansk dramaserie12.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den danske dramaserie 'Den gode stemning' med Iben Hjejle og Pilou Asbæk får dansk premiere på TV 2 Play og TV 2 mandag 15. december. Købet af serien sker i forlængelse af TV 2s strategilancering, hvor dansk kvalitetsindhold er et centralt fokus.
Stig Møller Christensen giver den kommercielle stafet videre på TV 2 Danmark1.12.2025 12:15:12 CET | Pressemeddelelse
Efter knap 15 år har kommerciel direktør Stig Møller Christensen besluttet at give stafetten videre. Det sker i kølvandet på lanceringen af koncernens 2030-strategi ’Nummer 1 i danskernes hverdag’ og drøftelser om den fremtidige fordeling af roller og ansvar i direktionen.
Rasmus Tantholdt bliver vært på 'De største øjeblikke'26.11.2025 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
Rasmus Tantholdt kaster sig ud i en helt ny rolle, når han står i spidsen for 'De største øjeblikke'. Sammen med toneangivende danskere ser han tilbage på et begivenhedsrigt 2025. Showet flytter til Dansehallerne i København, og musikken bliver i år leveret af blandt andre APHACA, Christopher og HUGORM feat. Peter Sommer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum