'Streaming i Danmark': Tre tendenser, der tegner streamingmarkedet i 2024
I denne Streaming i Danmark-rapport kan du læse om tre af de vigtigste forbrugstendenser på det danske streamingmarked i 2024 med afsæt i data fra Nielsen Seerundersøgelsen.
Streamingrapportens vigtigste pointer
- Public service-tjenesterne driver fremgangen i markedet: I 2024 streamer hver dansker 1 time og 19 minutter dagligt. Det er en fremgang på 6 minutter svarende til 8 procent siden 2023. Hermed fortsætter streamingforbruget i Danmark sin opadgående kurve, selvom farten er aftaget lidt siden sidste år, hvor forbruget voksede med 8 minutter svarende til 13 procent.
- Flere tjenester melder sig på banen med alsidige indholdsporteføljer: Selvom TV 2 Play og DRTV henter de største fremgange i markedet, er der også bevægelser i det øvrige marked, hvor flere aktører bevæger sig ind på nye indholdsarenaer.
- Danskerne samles om alt fra sport til aktualitet og underholdning: At streamingtjenesterne generelt går efter alsidige indholdsudbud giver god mening, når man ser på de programmer, der har samlet danskerne over året. På toplisten over det mest sete indhold på tværs af broadcast- og streamingforbrug finder man nemlig en bred pallette af indholdskategorier, der spænder over fiktion såvel som dokumentarer, sport, reality og underholdning.
Fremgangen er i år drevet af de to public service-streamingtjenester, TV 2 Play og DRTV. De er ikke blot markedets to største tjenester, men også de indholdsudbydere, der henter den største minutfremgang siden 2023. Hver dansker streamer i gennemsnit 14 minutter på TV 2 Play i 2024, mens de bruger 13 minutter på DRTV, og de to tjenester vokser med henholdsvis 3 og 2 daglige minutter siden sidste år.
Selvom TV 2 Play og DRTV henter de største fremgange i markedet, er der også bevægelser i det øvrige marked, hvor flere aktører bevæger sig ind på nye indholdsarenaer. HBO Max og Discovery+ er fusioneret og har lanceret streamingtjenesten Max, der samler indholdsporteføljen på tværs af kanaler og international fiktion. I perioden fra lanceringen 21. maj til årets udgang har Max et dagligt forbrug på 4 minutter per dansker, og tjenesten skiller sig særligt positivt ud i forbindelse med OL, hvor alle OL-transmissioner er frit tilgængeligt blandt alle abonnementstyper, og hvor tjenesten i gennemsnit ses i 5 minutter per dansker, 2 minutter over de foregående uger.
At streamingtjenesterne generelt går efter alsidige indholdsudbud giver god mening, når man ser på de programmer, der har samlet danskerne over året. På toplisten over det mest sete indhold på tværs af broadcast- og streamingforbrug finder man nemlig en bred pallette af indholdskategorier, der spænder over fiktion såvel som dokumentarer, sport, reality og underholdning. I den absolutte top ligger dokumentaren ’Den sorte svane’ om muldvarpen Amira Smajic, der afslører, hvordan den kriminelle underverden er tæt forbundet med førende advokater og store erhvervsdrivende, og som med et gennemsnitligt seertal på 2,2 millioner seere sprænger rammerne for, hvor bredt en dokumentar kan nå ud i befolkningen.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark' her.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Spektakulært realityformat får premiere på TV 2 Play8.1.2025 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
I TV 2s nye realitysatsning 'Spillet' dyster 12 kendte danskere i et socialt spil om penge, magt og relationer. 'Spillet' har premiere onsdag 22. januar på TV 2 Play og TV 2 Echo.
Ny serie om Superliga-fans tegner et rørende danmarksportræt7.1.2025 13:25:59 CET | Pressemeddelelse
Reportageserien 'Mere end en klub' følger livet hos 12 dedikerede fans fra alle Superliga-klubber. Et danmarksportræt og en fortælling, som rækker langt ud over spillet på banen. Der er premiere på TV 2 Play og TV 2 onsdag 15. januar.
Jytte Abildstrøm medvirker i 'Det sidste ord'6.1.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Inden sin død gav den farverige skuespiller og teaterdirektør et særligt interview til Mikael Bertelsen. Nu findes optagelsen frem og bliver til en udgave af 'Det sidste ord' på TV 2.
Danmark jagter historisk VM-guld med Kasper Hvidt i boksen17.12.2024 10:08:11 CET | Pressemeddelelse
Kasper Hvidt får slutrundedebut som ekspertkommentator for TV 2, når de danske OL-guldvindere i herrehåndbold skal forsøge at skrive sig i historiebøgerne ved at vinde VM for fjerde gang i træk. Forud for VM har TV 2 desuden premiere på portrætprogrammet 'Emil Nielsen - min egen vej' om den danske målmands vej til verdenstoppen.
TV 2 markerer kong Frederiks første nytårstale med storslået royal optakt16.12.2024 11:41:07 CET | Pressemeddelelse
Natasja Crone og Abdel Aziz Mahmoud er værter, når TV 2 varmer op til kong Frederiks allerførste nytårstale. TV 2 transmitterer desuden 'Børnenes nytårstale' og 'Statsministerens nytårstale' nytårsdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum