'Streaming i Danmark': Tre tendenser, der tegner streamingmarkedet i 2024
I denne Streaming i Danmark-rapport kan du læse om tre af de vigtigste forbrugstendenser på det danske streamingmarked i 2024 med afsæt i data fra Nielsen Seerundersøgelsen.

Streamingrapportens vigtigste pointer
- Public service-tjenesterne driver fremgangen i markedet: I 2024 streamer hver dansker 1 time og 19 minutter dagligt. Det er en fremgang på 6 minutter svarende til 8 procent siden 2023. Hermed fortsætter streamingforbruget i Danmark sin opadgående kurve, selvom farten er aftaget lidt siden sidste år, hvor forbruget voksede med 8 minutter svarende til 13 procent.
- Flere tjenester melder sig på banen med alsidige indholdsporteføljer: Selvom TV 2 Play og DRTV henter de største fremgange i markedet, er der også bevægelser i det øvrige marked, hvor flere aktører bevæger sig ind på nye indholdsarenaer.
- Danskerne samles om alt fra sport til aktualitet og underholdning: At streamingtjenesterne generelt går efter alsidige indholdsudbud giver god mening, når man ser på de programmer, der har samlet danskerne over året. På toplisten over det mest sete indhold på tværs af broadcast- og streamingforbrug finder man nemlig en bred pallette af indholdskategorier, der spænder over fiktion såvel som dokumentarer, sport, reality og underholdning.
Fremgangen er i år drevet af de to public service-streamingtjenester, TV 2 Play og DRTV. De er ikke blot markedets to største tjenester, men også de indholdsudbydere, der henter den største minutfremgang siden 2023. Hver dansker streamer i gennemsnit 14 minutter på TV 2 Play i 2024, mens de bruger 13 minutter på DRTV, og de to tjenester vokser med henholdsvis 3 og 2 daglige minutter siden sidste år.
Selvom TV 2 Play og DRTV henter de største fremgange i markedet, er der også bevægelser i det øvrige marked, hvor flere aktører bevæger sig ind på nye indholdsarenaer. HBO Max og Discovery+ er fusioneret og har lanceret streamingtjenesten Max, der samler indholdsporteføljen på tværs af kanaler og international fiktion. I perioden fra lanceringen 21. maj til årets udgang har Max et dagligt forbrug på 4 minutter per dansker, og tjenesten skiller sig særligt positivt ud i forbindelse med OL, hvor alle OL-transmissioner er frit tilgængeligt blandt alle abonnementstyper, og hvor tjenesten i gennemsnit ses i 5 minutter per dansker, 2 minutter over de foregående uger.
At streamingtjenesterne generelt går efter alsidige indholdsudbud giver god mening, når man ser på de programmer, der har samlet danskerne over året. På toplisten over det mest sete indhold på tværs af broadcast- og streamingforbrug finder man nemlig en bred pallette af indholdskategorier, der spænder over fiktion såvel som dokumentarer, sport, reality og underholdning. I den absolutte top ligger dokumentaren ’Den sorte svane’ om muldvarpen Amira Smajic, der afslører, hvordan den kriminelle underverden er tæt forbundet med førende advokater og store erhvervsdrivende, og som med et gennemsnitligt seertal på 2,2 millioner seere sprænger rammerne for, hvor bredt en dokumentar kan nå ud i befolkningen.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark' her.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
'Toppen af poppen' vender tilbage. Her er de nye artister.12.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter halvandet års pause er 'Toppen af poppen' tilbage med fornyet energi. TV 2 har netop sendt et nyt hold musikere afsted til optagelserne, som denne gang finder sted ved Anneberg Kulturpark i naturskønne Odsherred.
Drew Sycamore afløser Oh Land som dommer i 'X Factor'10.9.2025 11:00:33 CEST | Pressemeddelelse
Nanna Øland Fabricius har af personlige årsager trukket sig som dommer i den kommende sæson af 'X Factor'. I stedet tager Drew Sycamore over og sætter sig ved dommerbordet sammen med Benjamin Hav og Thomas Blachman.
’Knæk Cancer’ er tilbage: Her er årets værter3.9.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 og Kræftens Bekæmpelse sætter i uge 43 fokus på kræftsagen. Fire kendte værter står i spidsen, når indsamlingsshowet ’Knæk Cancer – et show for sagen’ er tilbage lørdag 25. oktober.
Tilfredsstillende halvårsresultat – TV 2 Play mest sete streamingtjeneste27.8.2025 14:47:24 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 Play er fortsat den mest sete streamingtjeneste i Danmark, og TV 2 leverer lønsom vækst i en usikker tid.
TV 2 Charlie sender 'Hjertegalla' for 14. gang - med Louise Wolff og Steen Langeberg som værter21.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag 13. september 2025 bliver danskerne igen inviteret med til det populære indsamlingsshow 'Hjertegalla', når det sendes på TV 2 Charlie og TV 2 Play. Værtsduoen består i år af Louise Wolff, som også var vært sidste år, og Steen Langeberg, som debuterer som vært på 'Hjertegalla'.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum