5 rejsetrends: Sådan rejser danskerne i 2025
Her er TUI's største rejsetrends for 2025.
Lille luksus
"Den nye premium" handler om de små detaljer.
Overflod og ekstravagance er ikke længere topprioriteterne. I 2025 vil rejsende søge komfort og oplevelser. Det er de små detaljer, der vil have langt større betydning. "Mange små ting" og mikroeventyr, der ikke involverer en tætpakket tidsplan, men snarere små pauser med oplevelser og komfort under ferien, vil være blandt de ting, rejsende længes efter i 2025.
Hos TUI søger rejsende i stigende grad fleksibilitet til at skræddersy deres ferie. Af samme grund er dynamisk pakkereservation vokset de seneste mange år, og ifølge aktuelle bookinger fortsætter denne vækst i 2025. Ferier i 2025 handler langt mere om fleksibiliteten til også at indplacere små eventyr og oplevelser mellem fuldstændig afslapning frem for at have en tætpakket tidsplan, som kan virke stressende for mange.
Happiness 2.0: Søvn-turisme og AFK
"AFK-ferie" er i fokus. Farvel skærme, og goddag til ikke-digitale aktiviteter og søvn.
Farvel til iPhones, iPads og skærme generelt og farvel til alle de "skal-ting," der omgiver vores hverdagsliv. Blåt lys er en væsentlig del af vores dagligdag, og vi bliver konstant fortalt, hvad vi bør og ikke bør gøre i forhold til kost, motion og meget mere. For virkelig at bryde med hverdagens rutiner vil der i 2025 være større fokus på fællesskab, latter, at opleve lokale kulturer og generelt ægte interaktioner. Vi ønsker at forkæle os selv, og ingen skal fortælle os, hvad vi skal gøre, når vi er på ferie.
TUI ser i stigende grad interesse for skræddersyede koncept-hoteller. Især dem, der er målrettet familier, er blandt de hoteller med flest tilbagevendende gæster. For virkelig at bryde med vores hverdag vil 2025 fokusere på noget så simpelt som søvn og hvile. De mest populære hoteller har inkorporeret denne trend i deres tilbud. En lille detalje som en pudemenu vil være i høj kurs. Det samme gælder opholdsområder og aktiviteter for børn, så forældrene kan hvile. Desuden ønsker rejsende i stigende grad at lægge skærmene væk under ferien, hvor det blå lys erstattes af vitamin D. Dette er især en prioritet for familier med børn og Generation Z.
Dette Forbes-studie konkluderer bl.a., at 79 procent af Gen Z har oplevet såkaldt "dating app burnout", mens dette studie fra Womens Health Magazine konkluderer, at 61 procent af personer i 15 lande føler "wellness burnout" og en social overvældelse, når det kommer til at imødekomme forventninger om at fremstå godt.
Generationsrejser
At skabe minder sammen fortsætter med at være en topprioritet.
Familie har i dag en ny betydning, så uanset om det er bedstemor, bedstefar, naboer, børn eller nære venner, vil flere mennesker i 2025 rejse sammen i større grupper. Det er betryggende at være sammen, men det er også sjovest at have rejseminder at dele med hinanden.
TUI ser kontinuerligt flere bookinger med større grupper, der rejser sammen. Denne tendens fortsætter ind i 2025 ifølge aktuelle bookingdata. Rejsende bruger ferien på at være sammen med dem, vi holder af, fordi det kan være svært at finde tid til det i hverdagen – i hvert fald ikke på den måde, vi ønsker.
Ud over bæredygtighed
Rejsende fokuserer i stigende grad på fællesskabsbaserede aspekter af bæredygtighed.
Det er ikke nyt, at forbrugere forventer, at deres foretrukne rejsemærker har stærkt fokus på de miljømæssige aspekter af bæredygtighed. Af samme grund vil rejsende i 2025 i stigende grad fokusere på, hvad de kan gøre for at efterlade en positiv indvirkning på den destination, de besøger. Guidede ture gør comeback, og rejsende vil efterspørge mere regenererende, fællesskabsbaserede og bevaringsfokuserede oplevelser under deres ferie. Uanset om det er dyrelivssafarier, marine ekspeditioner, kulturarvsbevarelse eller biodiversitetsaktiviteter som strandrengøring, vil disse oplevelser få større efterspørgsel i 2025.
TUI’s gæster efterspørger i stigende grad udflugter, hvor de oplever temaer med et bæredygtigt præg. Ingen spørger om bæredygtige initiativer inden for CO2-reduktion, da de forventer, at deres ferieudbyder er aktiv inden for dette område. Rejsende fokuserer på, hvordan de selv kan have en positiv indvirkning på destinationen, hvilket gør guidede ture til lokale samfund eftertragtede.
Undgå klichéer (når det ikke er i Italien)
Rejsende ønsker at opleve noget, de ikke har oplevet før. Men når de er i Italien, vil de stadig have den fulde kliché.
Uanset om det er en destination eller en udflugt, er unikke oplevelser i høj kurs. Rejsende ønsker i stigende grad at opleve noget, de ikke har oplevet før, samt noget, som ingen, de kender, har prøvet før. At være konstant online betyder også, at man kan få følelsen af allerede at have besøgt steder og prøvet ting, som man aldrig har besøgt eller prøvet i virkeligheden. Uanset om det er inden for en vennegruppe eller familie, stræber vi efter disse unikke minder.
TUI ser en tendens i biludlejning på velkendte destinationer samt en stigning i ferier til mindre kendte destinationer. I 2025 vil rejsende ikke besøge det, der står først på listen over foreslåede aktiviteter. De ønsker at udforske på egen hånd og skabe deres egne minder. Dog, hvis destinationen er Italien, rejser de for at opleve klichéerne, nemlig autentisk italiensk kultur og mad.
Kontakter
Mikkel HansenKommunikationschefTUI Danmark
Tlf:+45 33 47 90 75mikkel.hansen@tui.dkOm TUI
TUI er verdens førende rejsekoncern og opererer sine hoteller, krydstogtskibe, flyselskaber og udflugter verden over. TUI-aktien er børsnoteret i Tyskland. I regnskabsåret 2023 havde TUI-koncernen +60.000 ansatte, +20 millioner kunder og en omsætning på +20 mia. euro. Hele værdikæden for turisme er under ét tag og tæller +400 TUI-ejede hoteller, 17 krydstogtskibe og fem flyselskaber med mere end 100 fly. I Danmark sender TUI op imod 200.000 danskere på ferie om året. TUI's primære produkt er pakkerejser til udlandet med enten charterfly eller rutefly, men produktporteføljen tæller også skiferie, kør-selv-ferie og udflugter. TUI er i Danmark medlem af industriorganisationen Rejsearrangører i Danmark (RID) og Rejsegarantifonden. TUI har sit danske kontor i København.
Følg pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TUI Danmark A/S
Sådan rejser danskerne denne jul og vinter18.12.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Julen står for døren og mange danskere har allerede pakket kufferten. Sådan rejser vi denne jul og vinter.
TUI styrker sin tilstedeværelse i Asien med nye hotelprojekter17.12.2024 09:00:30 CET | Pressemeddelelse
Nye hotelprojekter i Kina, Vietnam og Indonesien.
Top 10: Dette irriterer danskerne mest på flyrejsen10.12.2024 15:00:00 CET | Pressemeddelelse
Specielt én ting overrasker som en stor irritation for danskerne, når de flyver på ferie.
TUI udvider med Tunesien25.11.2024 08:38:22 CET | Pressemeddelelse
Nu kan du rejse med TUI til Tunesien.
Havskildpadden Triton er tilbage i naturen: Følg hans rejse her14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Satellitsporing giver værdifuld indsigt, som hjælper med at beskytte havskildpadder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum