Mobility Denmark

2024 blev et elektrisk bilår

Del

2024 blev et år i elbilernes tegn, da over halvdelen af nyregistreringerne var elbiler. Elbiler er gået fra at være for de få til for alvor at have fået sit folkelige gennembrud.

Et elektrisk bilår blev afsluttet med en elektrisk december måned, hvor 61,5 procent af nyregistreringerne var elbiler. Ifølge bilstatistik.dk blev der i alt indregistreret 17.469 personbiler i december, hvilket markerede en flot slutspurt for årets bilsalg. I alt i 2024 blev der solgt 173.047 nye personbiler, hvilket er en meget lille stigning på 0,2 procent sammenlignet med 2023. Elbilerne udgjorde 51,5 procent af salget i 2024, som har været et år med flere elektriske milepæle: I juni rundede den danske bilpark en kvart million elbiler i den danske bilpark, og allerede i oktober var antallet steget til 300.000.

"Med en markedsandel på over 50 procent af nysalget, er elbilen på få år gået fra at være for de få til nu for alvor at have fået sit folkelige gennembrud. Vi forventer, at denne udvikling fortsætter i 2025 hvor vi forventer, at over 70% af nysalget bliver elbiler",  siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

2024 var også et begivenhedsrigt år for bilindustrien i Danmark og i verden.

Det forgangne år har været begivenhedsrigt for bilbranchen, og flere politiske initiativer har bragt forandringer til industrien. Produktion af biler blev et helt centralt emne i udenrigspolitikken, og i Danmark tog man endnu et skridt for at støtte den grønne omstilling, da et bredt flertal vedtog beslutningsforslaget om nulemissionszoner," siger Mads Rørvig

Bilafgifter fra 2025 og frem

Elbilerne er blevet meget populære blandt danskerne, og Mobility Denmark forventer, at elandelen i nysalget vil stige til mellem 70 og 75 procent i 2025. Dermed kommer det danske salg i stigende grad til at ligne det norske, hvor elbilerne ofte udgør tæt på 90 procent af nyregistreringerne. Det forventes, at det danske bilsalg vil nærme sig norske tilstande i 2026, hvis politikerne prioriterer at holde bilafgifterne på elbiler lave.

Afgifterne på elbiler står til at stige markant i 2026, og politikerne har derfor i løbet af dette år en chance for at tage stilling til, hvad der skal ske med bilafgifterne. Det er vigtigt for den grønne omstilling, at afgifterne på elbiler lægges på et niveau, der gør det attraktivt for danskerne at erhverve sig eldrevne biler fremfor de fossile, hvis klimamålene skal overholdes. Samtidig er det en særlig mulighed for at betragte bilafgiftssystemet som helhed og overveje, hvordan systemet kan optimeres til fordel for både branche, stat og forbrugere.

"Vi har set flere eksempler på, at afgiftslempelser på elbiler er vejen frem mod en grønnere bilpark, og vi har tilsvarende også set, at det har konsekvenser for elbilsalget, når incitamenterne fjernes. Vi har stor tiltro til, at der er opbakning til at støtte udviklingen yderligere, men vi håber også, at beslutningstagerne griber chancen og vil se på en større revidering af afgifterne. Der er et stort potentiale for at skabe et mere enkelt og gennemskueligt system for alle parter," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

3 år til 1 mio. elbiler i Danmark

Elbilernes store popularitet i 2024 gav anledning til, at Mobility Denmark i november måned skruede op for forventningerne til fremtidens bestand. Ifølge prognosen kan der forventes omkring 1,6 millioner elbiler i den danske bilpark i 2030, hvilket er langt over regeringens forudsigelser og målsætninger. Det er positivt, at udviklingen går hurtigere end forventet, men den fremtidige stigning i elbilbestanden forudsætter, at incitamenter, som afgiftslempelser, fortsat skabes og støttes fra politisk side.

I 2024 blev antallet af offentlige ladepunkter øget betydeligt, og der er i løbet af året også kommet markant flere offentlige lynladere til. Det er helt afgørende for elbilismen i Danmark, og på trods af, at kapaciteten i øjeblikket kan opleves som tilfredsstillende, er det vigtigt, at antallet fortsat stiger. Den forventede forøgelse i antallet af elbiler i Danmark kræver en stærk infrastruktur, og det kan gå ud over den grønne omstilling, hvis denne ikke er tilstrækkeligt udbygget.

"En stærk offentlig ladeinfrastruktur er selvsagt en nødvendighed for grøn vejtransport i Danmark. Vi er godt tilfredse med, at ladenetværket har haft vokseværk i år og fortsat øges gradvist for at understøtte det stigende antal elbiler. Det er vigtigt, at udviklingen ikke stagnerer, for vores prognose forudsiger, at antallet af elbiler vil øges hurtigt, og det er afgørende, at den omkringliggende infrastruktur også er med," siger Allan Skytte Christensen, chefkonsulent i Mobility Denmark.

Top 10 modeller i 2024

Mærke Model Antal
Tesla Model Y 10.471
Skoda Enyaq iV 5.654
Volkswagen ID.4 5.652
Tesla Model 3 5.527
Audi Q4 e-tron 5.307
Peugeot 208 3.036
Volkswagen T-Roc 2.987
Volkswagen ID.3 2.930
BMW 3'er 2.855
Nissan Qashqai 2.762

Kilde: bilstatistik.dk

Kildeangivelse

Gengivelse af tekst: Mobility Denmark

Videregivelse af tal og datamateriale fra pressemeddelelsen må kun finde sted med henvisning til Bilstatistik.dk

Nøgleord

Kontakter

Fakta 

Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenster og biludlejning.

Kildeangivelse

Gengivelse af tekst: Mobility Denmark

Videregivelse af tal og datamateriale fra pressemeddelelsen må kun finde sted med henvisning til Bilstatistik.dk

Følg pressemeddelelser fra Mobility Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Mobility Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye