Julen er højsæson for digital hjælp i familien
Fire ud ti danskere har haft brug for hjælp fra familie og venner til at anvende digitale løsninger, viser ny undersøgelse.
Har du hjulpet andre med digitale løsninger eller selv fået hjælp til det? Så er du ikke den eneste. Og med julen lige om hjørnet er det også højtid for velsignede it-bude blandt familie og venner, der kan hjælpe med at få en genstridig computer eller mobiltelefon til at lystre.
En ny befolkningsundersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Ingeniørforeningen IDA, viser, at 39 procent af befolkningen har haft brug for hjælp til at anvende digitale løsninger. Hjælpen kommer primært fra familie og venner.
Det sætter spot på et af digitaliseringens paradokser, mener Grit Munk, der er digitaliseringspolitisk chef i Ingeniørforeningen, IDA.
”På den ene side gør digitaliseringen mange ting lettere for os, og det bidrager til at udligne sociale skel. På den anden side kan digitalisering skabe kløfter mellem de borgere, der kan begå sig digitalt, og de, der ikke kan. Danmark er verdensmestre i offentlig digitalisering, men det stiller høje krav til selvhjælp – og medhjælp. I sidste ende er det tilliden til myndighederne, der er på spil”, siger Grit Munk.
Hun understreger, at det er en fejl at tro, at gruppen af såkaldt digitalt udsatte kun består af ældre mennesker. Også blandt de yngre befolkningsgrupper er der mange, der har svært ved at begå sig som fuldgyldigt medlem af det digitaliserede samfund.
”Gruppen af ældre borgere har meget forskellige erfaringer med it-anvendelse, men unge mennesker kan også have brug for hjælp til at benytte løsninger som MitID, digital post og netbank. Det kan nemt give en følelse af skam og utilstrækkelighed, men det er vigtigt, at det ikke er pinligt at bede om hjælp, og at hjælpen er tilgængelig”, siger Grit Munk, der fremhæver, at selv tidligere digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) har været forbi Borgerservice for at få hjælp til MitID.
I den nye IDA-undersøgelse svarer 45 procent af dem, der har hjulpet en anden person med digitale løsninger, at de har fået indsigt i et eller flere passwords fra den, de har hjulpet. Og det viser den problematiske side af digitaliseringen, mener Grit Munk.
”Det er positivt, at mange hjælper familie og venner med digitale løsninger, men det kan være svært at håndtere – både it-teknisk og i forhold til borgernes retssikkerhed, omgang med passwords og personlige oplysninger. Nogle kan måske endda blive fristet over evne, hvis de får adgang til et andet menneskes bankkonto og MitID”, siger Grit Munk og tilføjer:
”Man kan nemt krydse den grænse, hvor man reelt foretager digitale handlinger på andres vegne, og det kræver en fuldmagt. Heldigvis er det blevet nemmere at få en digital fuldmagt, der giver mulighed for, at pårørende kan handle på ens vegne i en række selvbetjeninger hos offentlige myndigheder”.
Hun peger på, at det i mange situationer også er muligt at få hjælp fra Borgerservice, retshjælpskontorer og it-cafeer i kommunerne, men hun efterlyser klare retningslinjer og et let forståeligt juridisk handlerum for den digitale støtte, der finder sted gennem frivillige organisationer og sociale indsatser.
”Virkeligheden er jo blevet sådan, at vi alle sammen skal kunne agere i det digitale univers for at håndtere alle mulige dagligdags situationer. Derfor skal der være fuldstændig trygge rammer for, hvordan og hvornår vi må hjælpe andre med deres digitale løsninger, og hvornår vi skal bruge en fuldmagt”, siger Grit Munk.
Undersøgelsen er foretaget af Analyse Danmark for Ingeniørforeningen IDA i december 2024 blandt 2002 respondenter.
Har fået / har ikke fået hjælp til digitale opgaver |
Mand |
Kvinde |
Alle |
Har fået hjælp |
32 % |
47 % |
39 % |
Har ikke fået hjælp |
68% |
53% |
61% |
Har fået / har ikke fået hjælp til digitale opgaver |
18-24 år |
25-29 år |
30-39 år |
40-49 år |
50-59 år |
60-69 år |
70 år eller derover |
Har fået hjælp |
46 % |
41 % |
30 % |
19 % |
36 % |
47 % |
56 % |
Har ikke fået hjælp |
54% |
59% |
70% |
81% |
64% |
53% |
44% |
Hvilke af følgende digitale opgaver har du fået hjælp til fra andre? Du bedes forholde dig til digitale opgaver, der vedrører dit privatliv og ikke dit arbejdsliv. Markér alle relevante svar. |
|
Jeg har fået hjælp til opsætning af fx smartphone, computer, wifi, printer eller lignende |
24% |
Jeg har fået hjælp til opsætning af MitID/ hjælp til at få MitID til at fungere |
14% |
Jeg har fået hjælp til at forstå indholdet i digitale breve/ post i E-boks |
5% |
Jeg har fået hjælp til digitale handlinger, fx bankoverførsler, forny recepter online, handle på nettet eller lignende |
6% |
Jeg har fået hjælp til at udfylde digitale formularer/ dokumenter fra fx SKAT, bank, læge, sygehus eller på borger.dk |
12% |
Jeg får fået hjælp til at logge ind på forskellige devices (fx computer eller telefon) eller tjenester (fx apps, netbank, SKAT.dk, sundhed.dk eller lignende) |
6% |
Jeg har fået hjælp til andre digitale opgaver end ovenstående |
7% |
Jeg har ikke fået hjælp til digitale opgaver |
61% |
Hvem har du fået hjælp fra til førnævnte opgaver? Markér alle relevante svar. |
|
Jeg har fået hjælp fra officielle myndigheder som borgerservice eller andre kommunale og statslige ansatte |
23% |
Jeg har fået hjælp fra personer i mit nære netværk, fx familiemedlemmer, venner eller naboer |
78% |
Jeg har fået hjælp gennem frivillige eller sociale indsatser, fx fra Ældresagen eller af it-frivillige på biblioteket, it-caféer eller lokalafdelinger i civilsamfundsorganisationer |
4% |
Jeg har fået hjælp fra ansatte i borgernære funktioner, fx hjemmehjælp, plejepersonale eller lignende |
4% |
Jeg har fået hjælp af andre end de ovenfor nævnte |
11% |
Har den/de person(er), du har hjulpet, delt deres password med dig? |
|
Ja |
45% |
Nej |
50% |
Husker ikke |
6% |
Nøgleord
Kontakter
Grit Munk, digitaliseringspolitisk chef i IDA, telefon 30 59 65 96
Ole Hoff-Lund, presserådgiver i IDA, telefon 26 83 81 84
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Manglen på ingeniører vil stige med ny reform19.12.2024 16:35:06 CET | Pressemeddelelse
Trods tiltrængte og positive justeringer på STEM-uddannelserne vil den endelige universitetsreform fortsat forværre erhvervslivets muligheder for at rekruttere ingeniører de kommende mange år.
Beredskab er kun moderat gearet til nedbrud18.12.2024 17:15:16 CET | Pressemeddelelse
Der er plads til forbedring, især når det kommer til kommunikation og koordinering i forbindelse med nedbrud i samfundets kritiske infrastruktur.
Danmark præget af middelmådig modstandskraft10.12.2024 06:17:39 CET | Pressemeddelelse
Modstandskraften i Danmarks kritiske infrastruktur får lunkne karakterer fra fagfolk
Seniorerne må holde for, når det offentlige fyrer medarbejdere6.12.2024 11:23:08 CET | Pressemeddelelse
Offentligt ansatte ingeniører, der er 55 år eller ældre, er markant overrepræsenterede i afskedigelsessager. Det lugter langt væk af aldersdiskrimination, mener IDA.
IDA bliver partner i dansk AI-sprogmodel6.12.2024 06:17:00 CET | Pressemeddelelse
Som den første danske fagforening melder Ingeniørforeningen sig ind i Dansk Sprogmodel Konsortium for at bidrage til en transparent og etisk ansvarlig AI-model.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum