Udsigt til klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn
For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes.
Det viser de endelige konklusioner i den bæredygtighedsanalyse, som KRAKA Economics har udført på vegne af AlsFynForbindelsen. Analysen kortlægger hvordan en fast forbindelse kan anlægges, så den samlet set får ingen eller positiv påvirkning på klima, ligesom skadevirkninger på natur kan minimeres og endda i nogle tilfælde betyde forbedringer. Undervejs i analysen har der været inputs fra en række af landets førende forskere og tænketanke,
Bestyrelsesformand i AlsFynForbindelsen, Claus Jensen, siger:
- Danmark og Europa har behov for infrastruktur, der kan bidrage til vækst og udvikling. En fast forbindelse mellem Als og Fyn er et godt eksempel på, hvor det giver mening at udbygge vores vejnet, så danske virksomheder får lettere adgang til det tyske og europæiske marked. Det vil bidrage med arbejdspladser og vækst. Med fremtidens nye teknologier tyder alt på, at vi kan gøre det CO2-neutralt, og med de rette tiltag kan projektet endda også bidrage positivt til naturen i området, siger Claus Jensen, der også er forbundsformand i Dansk Metal.
Inddragelse af interessenter og helt nye naturområder
Bæredygtighed har været et centralt tema siden projektets start. Fx var det AlsFynForbindelsen, der insisterede på, at den statslige forundersøgelse skal se på muligheden for at styrke den kollektive transport, ligesom foreningen var fødselshjælpere til at få taget motorvej af bordet. Også en stærk inddragelse af både fortalere og modstandere mod en forbindelse er et vigtigt element i foreningens måde at arbejde på:
- Vi anser en stærk inddragelse af mange forskellige interessenter for det eneste rigtige i anlægsprojekter af den her størrelse. Og med hensyn til natur og miljø kan man skabe helt nye naturområder, blandt andet i Svanninge Bakker og ved Bøjden Nor, siger Jørgen Mads Clausen, der er næstformand i AlsFynForbindelsen og Chairman Emeritus i Danfoss.
Naturens værdi er opgjort
Som noget helt nyt opgør bæredygtighedsanalysen værdien af natur og inddrager det i en samfundsøkonomisk analyse af en mulig fast forbindelse mellem Fyn og Als.
- AlsFynForbindelsen er meget visionære i den tilgang, de har til en mulig fast forbindelse, og alle store anlægsprojekter burde egentlig begynde med sådan en analyse og en undersøgelse af, hvordan projektet kan gennemføres uden at sende hverken klimaregning eller ødelagt natur videre til de næste generationer, siger Henrik Mulvad, partner i Kraka Economics.
Nøgleord
Kontakter
Jes Schwarz-HansenSekretariatslederJes Schwarz-HansenAlsFynForbindelsen
Tlf:+45 24 24 01 64jes@alsfynforbindelsen.dkBilleder
FAKTA:
Arbejdet med en fast forbindelse mellem Fyn og Als startede i 2017 som et samarbejdsprojekt mellem Faaborg-Midtfyn og Sønderborg kommuner. I 2023 blev projektet til en selvstændig organisation, nemlig AlsFynForbindelsen. AlsFynForbindelsen er dannet for at varetage lokale interesser, herunder at belyse alle perspektiver relateret til en mulig fast forbindelse mellem Als og Fyn.
Bæredygtighedsanalysen har potentialet til at blive et foregangsprojekt for store anlægsarbejder, der ellers typisk udleder tonsvis af CO2 og ødelægger biodiversitet og rekreative værdier i de berørte områder. Anlæg og drift af en fast Als-Fyn-forbindelse vil naturligvis også medføre skader på natur, miljø og klima, hvis ikke der gennemføres indsatser for at forhindre skaderne – og analysen peger på disse løsninger.
Anlægsarbejde i Lillebælt kan fx skabe undervandsstøj, der er skadeligt for marsvin, og det kan føre til spild af sediment, der fx kan skabe iltsvind. Desuden fører materialeproduktionen til udslip af drivhusgasser, og vejudvidelsen tager plads fra naturen.
Bæredygtighedsanalysen skal ses som et supplement til den statslige forundersøgelse, som netop er afsluttet. I analysen foreslås en række tiltag foruden den indsats, der normalt gennemføres ved store anlægsprojekter i Danmark. Fx:
- Genopretning af Bøjden Nor og udtagning af 180 ha landbrugsjord i vandoplandet til noret, ca. 50 mio. kr.
- Nedgravning og overdækning af en strækning på 1,5 km vej gennem Svanninge Bakker. Enten hvor der anvendes en let overdækning på en del af strækningen til 1,1-1,6 mia. kr., eller som en cut-and-cover-tunnel til 1,6-2,7 mia. kr.
- Udtagning af ca. 900 ha landbrugsjord for at skabe et unikt, stort sammenhængende naturområde bestående af Svanninge Bakker og Bjerge og omkringliggende arealer, ca. 114 mio. kr.
- En indsats ved Augustenborg, som betyder ny natur og et sammenhængende rekreativt område
- Midlertidig pause for bundtrawl i projektområdet, mens der graves, maksimalt 17 mio. kr.
- Anvendelse af klimaneutrale materialer eller materialer, der samlet set optager CO2 fra atmosfæren.
Det er meget usikkert, hvad klimaneutrale materialer vil koste sidst i 2030’erne, som er tidspunktet, der er lagt til grund for opførelsen i rapporten. Et skøn baseret på eksisterende undersøgelser viser dog, at den ekstra indsats kan gennemføres for en samfundsøkonomisk merpris på mellem 1,3-2,9 mia. kr. Det er dog ikke usandsynligt, at klimamæssig neutralitet til den tid vil være et krav og derfor reelt ikke en projektspecifik meromkostning.
Udgifterne til tiltagene skal blandt andet ses i sammenhæng med, at anlægsomkostningen for en fast forbindelse under alle omstændigheder ligger i omegnen af 22 milliarder kroner, og at merprisen derfor er begrænset, når man opgør dem som procent af forbindelsens samlede pris.
Kraka Economics er ansvarlig for bæredygtighedsanalysen. Undervejs har der været inputs fra en lang række eksperter og organisationer.
Følg pressemeddelelser fra AlsFynForbindelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.