Nyt udspil om kollektiv trafik: Danmark skal hænge sammen
Det skal være attraktivt at bo, leve, arbejde, uddanne sig og drive virksomhed i alle dele af landet. Det skal den kollektive trafik være med til at understøtte. Derfor foreslår KL en helt ny model, hvor kommunerne og staten er ene om at have ansvaret.
En stigende urbanisering, faldende passagertal, klimaudfordringer, rigide rammer.
Udfordringerne for den kollektive trafik er i dag store. Og den nuværende model for kollektiv trafik kan ikke løse dem.
”Selvom Danmark er et lille land, er der forskellige behov for kollektiv transport i alle landsdele. Selv ned på de enkelte bysamfund kan behovene variere. Og danskernes behov er også forskellige. Det løses ikke ved at centralisere og standardisere den kollektive trafik. Løsningen er, at den kollektive trafik besluttes af dem, der er tættest på borgerne, kender deres hverdag og de lokale behov,” siger Johannes Lundsfryd Jensen, formand for KL’s Klima- og Miljøudvalg.
Derfor kommer KL nu med et udspil til en model for fremtidens kollektive trafik. Udspillet har 3 overordnede anbefalinger:
- Den kollektive trafik skal besluttes af dem, der er tættest på borgerne
- Kommunerne skal have friere rammer til at tilpasse transportmulighederne til de behov, som borgerne har lokalt
- Trafikselskaberne skal have friere rammer til at tænke i nye løsninger og udnytte ny teknologi bruge innovative transportformer
”Vi foreslår, at kommunerne sammen med staten får ansvaret for at drive den kollektive transport i Danmark. Staten skal have ansvaret for alt det, der kører på skinnerne, bortset fra metro og letbaner. Mens kommunerne – i samarbejde med trafikselskaberne og på tværs af kommunegrænser – får ansvaret for resten. Kun sådan kan vi sikre, at der kommer transportformer helt ud i alle afkroge af landet – og at transportformerne er tilpasset borgernes behov,” siger Johannes Lundsfryd Jensen og fortsætter:
”Planlægningen af den kollektive trafik skal foregå nært. For det er lokalt, man fx ved, hvornår eleverne har brug for at blive bragt til og hentet fra den lokale folkeskole. Det er lokalt, man ved, om der i et socialt udsat område er behov for særlige transportløsninger for at fastholde borgerne i job, uddannelse eller at deltage i sociale arrangementer. Og det er lokalt, man kan tænke den kollektive transport sammen med byplanlægning, de grønne løsninger og det lokale butiksliv.”
Johannes Lundsfryd Jensen peger på, at det er vigtigt, at kommuner og trafikselskaber sættes fri fra rigide regler, så de kan udnytte ny teknologi og teste lokale løsninger.
”Vi skal ikke nødvendigvis have almindelige busser kørende rundt i alle yderområder. Men kommunerne skal have mulighed for lokalt at finde ud af, hvordan man vil sikre, at alle borgerne kan komme rundt – hvad end de skal i skole, på arbejde eller til stolegymnastik. Det kan fx være med delebiler og elcykler, med skolebusser, som også kan tage andre passager med, med førerløse busser eller med busser betjent af frivillige.”
Kontakter
KL's pressevagt
Tlf:33703333Links
Om KL
KL er interesseorganisation for de 98 kommunalbestyrelser og arbejder for, at kommunerne har de bedst mulige rammer til at prioritere velfærd og økonomi og til at udvikle kommunen lokalt. KL bidrager til – sammen med kommunerne – at videreudvikle det danske kommunestyre og lokaldemokrati. KL er samtidig arbejdsgiverorganisation og forhandler overenskomster for kommunernes ca. 500.000 ledere og medarbejdere.
Læs mere: www.kl.dk
Følg pressemeddelelser fra KL
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra KL
Årets økonomiaftale fastholder sidste års sporskifte og giver mulighed for at udvikle velfærden27.5.2025 13:13:21 CEST | Pressemeddelelse
Økonomiaftalen for 2026 er på plads. Der kommer flere penge til at løfte velfærden og bygge og renovere rammerne omkring den. Det er en fortsættelse af det ønske om at udvikle velfærden, der blev søsat ved sidste års økonomiaftale. Det er helt nødvendigt for at gøre vores samfund mere robust og skabe tryghed i hverdagen.
Aftale om udmøntningen af beskæftigelsesreformen er på plads21.5.2025 18:16:17 CEST | Pressemeddelelse
Med aftalen om, hvordan beskæftigelsesreformen skal udmøntes, får kommunerne bl.a. mere tid til at finde de planlagte besparelser på beskæftigelsesindsatsen, og samtidig afsættes der flere midler til at klæde medarbejderne på til at skulle arbejde på en ny måde.
Ny psykiatriaftale får ros fra KL: Et vigtigt skridt mod en bedre hverdag for flere børn, unge og voksne19.5.2025 11:08:51 CEST | Pressemeddelelse
I KL glæder formand for Socialudvalget, Ulrik Wilbek, sig over den nye politiske aftale om en samlet 10-årsplan for psykiatrien. Særligt løftet af socialpsykiatrien og opbakningen til det lettilgængelige tilbud til børn og unge møder ros.
Ny kommunal digitaliseringsstrategi skal give stærkere velfærd19.5.2025 07:06:24 CEST | Pressemeddelelse
Med ambitiøse mål og fokus på AI, grøn omstilling og stærkere digital service vil kommunerne sammen løfte velfærd, sikkerhed og borgernes oplevelser med digitalisering i de kommende år.
Nyt KL-udspil: Vi skal styrke samfundets robusthed i en ustabil verden14.5.2025 07:08:03 CEST | Pressemeddelelse
I et nyt udspil peger KL på, hvad der er brug for, hvis vi skal styrke vores samfunds robusthed og kriseberedskab i den nye ustabile sikkerhedspolitiske virkelighed. Fem anbefalinger viser vejen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum