Fremstød hitter i USA – amerikanerne er vilde for at komme hertil
En kampagne, der skal tiltrække kloge hoveder til den danske hovedstad, har fået stor gennemslagskraft i USA, hvor både potentielle tilflyttere og amerikanske medier har vist overvældende interesse

’Kom til Greater Copenhagen regionen for at arbejde. Hvis du ikke bliver lykkelig, så giver vi billetten hjem’.
Det var det både humoristiske og provokerende budskab i en storstilet international kampagne, der skulle gøre opmærksom på, at vi i Danmark og Sydsverige har brug for international, kvalificeret arbejdskraft – og det ramte plet i USA.
Kampagnen, der er lavet af Copenhagen Capacity, er netop afsluttet, og tendensen er markant: halvdelen af dem, der på verdensplan har skrevet sig op til en dansk fremtid, kommer fra USA.
Og det er ikke kun potentielle medarbejdere i danske virksomheder, der er blevet interesseret. Amerikanske medier fik også øjnene op for budskabet og både Associated Press, Fox News, NBC og Forbes har skrevet om tilbuddet.
Det glæder Asbjørn Overgaard, adm. direktør i Copenhagen Capacity:
’Vi er glade for, at så mange amerikanere har tilmeldt sig og ser Greater Copenhagen regionen som et potentielt nyt hjem. Vi har brug for arbejdskraften udefra, og vi ved fra erfaring, at det er relativt let for amerikanere at falde til i Danmark og Sverige.’
Virksomhederne har desperat brug for flere hænder, og derfor er der god grund til at gøre opmærksom på Greater Copenhagen regionen som destination. Og kampagnens tema er velvalgt.
’Vi ved, at det betyder mere og mere for internationale talenter, at der er sammenhæng mellem arbejde og fritid og at man værdsætter et sikkert og velfungerende samfund. Her ligger de skandinaviske lande generelt blandt de bedste i verden og det er en af vores største fordele, når vi skal tiltrække de rette medarbejdere,’ siger Asbjørn Overgaard.
Annie Samples, der står bag den populære Intagram- og TikTok-konto Annieineventyrland med mere end 500.000 følgere, bakker op om kampagnen. Hun er amerikaner og har boet i Danmark i fem år og kender til både fordele og ulemper ved at flytte hertil.
’Jeg elsker at bo i Danmark og vores familie har fået en tilværelse her, som jeg ikke vil bytte for noget. Det kræver tilvænning at flytte til et nyt land og man skal være villig til at lære om danskernes sprog og kultur, men det er det hele værd. Amerikanere kan let falde til her i landet, så jeg håber, at flere kommer hertil og på egen krop kan opleve den danske måde at leve på,’ siger Annie Samples.
Kampagnen har fået 1500 tilmeldinger fra 93 forskellige lande.
Copenhagen Capacity har stillet garanti for, at udvalgte deltagere får betalt en flybillet hjem, hvis de ikke finder sig til rette i Greater Copenhagen regionen som indbefatter Sjælland og Øerne i Danmark og Region Skåne og Region Halland i Sverige. Det er dog en forudsætning, at man forinden har underskrevet en kontrakt med en virksomhed i regionen af en vis varighed, og at man har boet her i den gældende periode. Ifølge Asbjørn Overgaard er det dog målet, at han ikke skal have den store pengepung frem.
’Vores erfaring er, at tilflyttere har gode oplevelser her i regionen. Vi har lavet kampagnen med et glimt i øjet, men vi har også noget at have det glimt i,’ siger han.
Kontakter
Asbjørn OvergaardAdm. direktør
Tlf:+4561422504aoc@copcap.comOm Copenhagen Capacity
Copenhagen Capacity tiltrækker internationale virksomheder og investeringer til Østdanmark og talenter til dansk erhvervsliv. Vi udnytter Københavns stærke internationale brand, Østdanmarks særlige erhvervsstyrker og Danmarks attraktive erhvervsklima til at tiltrække viden og ressourcer fra hele verden. Målet er at skabe bæredygtige forandringer, der understøtter landet i at håndtere de største samfundsmæssige udfordringer. Copenhagen Capacity er en not-for-profit erhvervsdrivende fond, der er finansieret af såvel offentlige aktører som private fonde og virksomheder.
Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Capacity
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Capacity
Tre kommuner går sammen om ny filmfond - skal styrke filmproduktion i Østdanmark14.11.2025 11:48:36 CET | Pressemeddelelse
København, Guldborgsund og Vordingborg investerer i Den Østdanske Filmfond og ansøger staten om midler til at tiltrække film- og tv-produktioner til regionen.
Stor kampagne skal få amerikanere til at opdage arbejdsglæden i Danmark12.11.2025 08:29:51 CET | Pressemeddelelse
Med støtte fra Københavns Kommune lancerer Copenhagen Capacity en kampagne, der sætter fokus på arbejdsglæde, balance og livskvalitet i Greater Copenhagen regionen. Målet er, at endnu flere højtuddannede fra USA får øjnene op for de mange kvaliteter ved det danske arbejdsliv og flytter hertil for at arbejde.
De bedste kvanteforskere i verden skal arbejde i Danmark – donation fra Novo Nordisk Fonden skal få det til at ske.6.10.2025 09:29:51 CEST | Pressemeddelelse
De klogeste hoveder i verden skal have øjnene op for det danske forskermiljø indenfor kvanteteknologi. Derfor har Novo Nordisk Fonden støttet en udvidelse af Science Hub Denmark, der tiltrækker internationale forskere.
100.000 stemmer er på spil – nu får udenlandske borgere deres egen valgdebat25.9.2025 10:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Udenlandske statsborgere udgør op mod en femtedel af de stemmeberettigede i Københavns Kommune. Men stemmeprocenten er oftest lav. Derfor afholdes for første gang en international valgdebat i København med deltagelse af syv af de politiske spidskandidater.
Rufus Gifford modtager hæderspris for sit utrættelige arbejde med at knytte Danmark og USA sammen22.8.2025 14:37:09 CEST | Pressemeddelelse
Den tidligere amerikanske ambassadør i Danmark Rufus Gifford er årets modtager af den prestigefyldte pris, Copenhagen Goodwill Ambassadors uddeler mandag aften.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum