Fremstød hitter i USA – amerikanerne er vilde for at komme hertil
En kampagne, der skal tiltrække kloge hoveder til den danske hovedstad, har fået stor gennemslagskraft i USA, hvor både potentielle tilflyttere og amerikanske medier har vist overvældende interesse
’Kom til Greater Copenhagen regionen for at arbejde. Hvis du ikke bliver lykkelig, så giver vi billetten hjem’.
Det var det både humoristiske og provokerende budskab i en storstilet international kampagne, der skulle gøre opmærksom på, at vi i Danmark og Sydsverige har brug for international, kvalificeret arbejdskraft – og det ramte plet i USA.
Kampagnen, der er lavet af Copenhagen Capacity, er netop afsluttet, og tendensen er markant: halvdelen af dem, der på verdensplan har skrevet sig op til en dansk fremtid, kommer fra USA.
Og det er ikke kun potentielle medarbejdere i danske virksomheder, der er blevet interesseret. Amerikanske medier fik også øjnene op for budskabet og både Associated Press, Fox News, NBC og Forbes har skrevet om tilbuddet.
Det glæder Asbjørn Overgaard, adm. direktør i Copenhagen Capacity:
’Vi er glade for, at så mange amerikanere har tilmeldt sig og ser Greater Copenhagen regionen som et potentielt nyt hjem. Vi har brug for arbejdskraften udefra, og vi ved fra erfaring, at det er relativt let for amerikanere at falde til i Danmark og Sverige.’
Virksomhederne har desperat brug for flere hænder, og derfor er der god grund til at gøre opmærksom på Greater Copenhagen regionen som destination. Og kampagnens tema er velvalgt.
’Vi ved, at det betyder mere og mere for internationale talenter, at der er sammenhæng mellem arbejde og fritid og at man værdsætter et sikkert og velfungerende samfund. Her ligger de skandinaviske lande generelt blandt de bedste i verden og det er en af vores største fordele, når vi skal tiltrække de rette medarbejdere,’ siger Asbjørn Overgaard.
Annie Samples, der står bag den populære Intagram- og TikTok-konto Annieineventyrland med mere end 500.000 følgere, bakker op om kampagnen. Hun er amerikaner og har boet i Danmark i fem år og kender til både fordele og ulemper ved at flytte hertil.
’Jeg elsker at bo i Danmark og vores familie har fået en tilværelse her, som jeg ikke vil bytte for noget. Det kræver tilvænning at flytte til et nyt land og man skal være villig til at lære om danskernes sprog og kultur, men det er det hele værd. Amerikanere kan let falde til her i landet, så jeg håber, at flere kommer hertil og på egen krop kan opleve den danske måde at leve på,’ siger Annie Samples.
Kampagnen har fået 1500 tilmeldinger fra 93 forskellige lande.
Copenhagen Capacity har stillet garanti for, at udvalgte deltagere får betalt en flybillet hjem, hvis de ikke finder sig til rette i Greater Copenhagen regionen som indbefatter Sjælland og Øerne i Danmark og Region Skåne og Region Halland i Sverige. Det er dog en forudsætning, at man forinden har underskrevet en kontrakt med en virksomhed i regionen af en vis varighed, og at man har boet her i den gældende periode. Ifølge Asbjørn Overgaard er det dog målet, at han ikke skal have den store pengepung frem.
’Vores erfaring er, at tilflyttere har gode oplevelser her i regionen. Vi har lavet kampagnen med et glimt i øjet, men vi har også noget at have det glimt i,’ siger han.
Kontakter
Asbjørn OvergaardAdm. direktør
Tlf:+4561422504aoc@copcap.comOm Copenhagen Capacity
Copenhagen Capacity tiltrækker internationale virksomheder og investeringer til Østdanmark og talenter til dansk erhvervsliv. Vi udnytter Københavns stærke internationale brand, Østdanmarks særlige erhvervsstyrker og Danmarks attraktive erhvervsklima til at tiltrække viden og ressourcer fra hele verden. Målet er at skabe bæredygtige forandringer, der understøtter landet i at håndtere de største samfundsmæssige udfordringer. Copenhagen Capacity er en not-for-profit erhvervsdrivende fond, der er finansieret af såvel offentlige aktører som private fonde og virksomheder.
Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Capacity
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Capacity
Trump vandt valget – nu vil København vinde amerikanerne6.11.2024 15:36:40 CET | Pressemeddelelse
Skal fremtiden være i USA eller et helt andet sted? Det spørgsmål vil mange amerikanere måske stille sig ovenpå præsidentvalget. I København er opfordringen klar: Kom herover!
Lars Løkke Rasmussen hyldet med anerkendt pris for at synliggøre København og Danmark i verden27.8.2024 11:59:41 CEST | Pressemeddelelse
Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen er årets modtager af Copenhagen Goodwill Ambassadors-prisen for sit store arbejde med at promovere danske værdier og ideer rundt om i verden.
Danske virksomheder risikerer at miste arbejdskraft fra udlandet – nyt gratis værktøj hjælper med at fastholde dem23.8.2024 08:47:32 CEST | Pressemeddelelse
Et helt nyt onboarding-program er nu klar til at blive en integreret del af danske virksomheders fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft – og det kommer ikke til at koste en krone at benytte sig af det.
40.000 nye job og 860 virksomheder senere - Copenhagen Capacity fejrer 30-års fødselsdag24.6.2024 08:38:06 CEST | Pressemeddelelse
Siden begyndelsen i 1994 har målet været at tiltrække udenlandske virksomheder til hovedstadsområdet – og det har været en entydig succes lige siden.
23,5 millioner kroner skal styrke talenttiltrækning i Øresundsregionen20.6.2024 12:56:37 CEST | Pressemeddelelse
I dag er der bevilliget en støtte på 23,5 millioner kroner til et samarbejdsprojekt, der skal styrke talenttiltrækningen inden for brancherne deep tech og life science i Øresundsregionen. Samarbejdet muliggøres gennem EU-programmet Interreg Øresund Kattegat Skagerrak, som har besluttet at medfinansiere Cross-border Talent Bridge.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum