Det skal være nemmere for landbrugsmaskiner at køre 40 kilometer i timen med påhængsredskab
Nyt lovforslag skal gøre det mere simpelt for traktorer og motorredskaber at køre op til 40 kilometer i timen med påhængskøretøjer. Lovforslaget sendes nu i høring frem til januar, hvorefter det skal behandles i Folketinget.
Landbrugsmaskiner, som traktorer og motorredskaber, har siden 2016 måtte køre 40 kilometer i timen, hvis køretøjet var registreret i Køretøjsregistret og var mærket med et Tempo 40-mærke. Men reglerne for påhængsredskaber har været hæmmende for landbrugserhvervet, og derfor foreslås det med nyt lovforslag at ændre Tempo 40-reglerne.
- Jeg har haft en god og tæt dialog med branchen om, at der er regler, der ikke virker efter hensigten. Med forslaget om at ændre i færdselsloven, så reglerne for Tempo 40 bliver enklere, gør vi det både billigere og nemmere at køre traktor med påhængsredskab på vejene. Det er bare et af flere initiativer, som jeg efter dialogen med branchen er ved at gennemføre, siger transportminister Thomas Danielsen.
Reglerne i dag:
Krav om Tempo 40-mærke på traktorer og motorredskaber, der er godkendt og registreret i Køretøjsregistret.
Tempo 40-ordningen kræver registrering og mærkning af Tempo 40-godkendte påhængskøretøjer. Det er en omkostning og i praksis en udfordring i forhold til registrering i Køretøjsregistret.
Det er således ikke muligt for at få godkendt visse påhængsredskaber efter den gældende Tempo 40-ordning, selvom både køretøj og påhængsredskab opfylder de tekniske krav.
Ændring med lovforslaget:
Bliver lovforslaget om blandt andet Tempo 40-ordningen vedtaget, betyder det, at en traktor eller et motorredskab, der er godkendt til at køre 40 kilometer i timen, må køre denne hastighed med et påhængsredskab, der opfylder de krav, der er fastsat efter loven. Det sikrer, at hastigheden for et påhængskøretøj, der opfylder betingelserne, må køre op til 40 km i timen. Det betyder samtidig, at påhængskøretøjer ikke længere skal indregistreres i Køretøjsregistret. Det bliver dog stadig et krav, at påhængskøretøjer skal have et Tempo 40-klistermærke påsat, så de er lette at identificere på vejene til brug for håndhævelsesformål.
Lovforslaget om blandt andet ændring af Tempo 40-ordningen er sendt i offentlig høring frem til januar 2025. Folketinget skal behandle lovforslaget i løbet af foråret 2025.
Links
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Stor interesse for puljemidler til el-delebiler19.12.2024 09:45:40 CET | Pressemeddelelse
49 el-delebilsprojekter har fået støtte for samlet 50,9 millioner kroner. Projekterne er blandt andet nyetablering af ladestandere og videreudvikling af eksisterende el-delebilsordninger. Puljen er en del af Infrastrukturplan 2035.
Ny formand for Færdselssikkerhedskommissionen18.12.2024 11:07:11 CET | Pressemeddelelse
Transportministeren har udpeget Mai Mercado (K) til ny formand for Færdselssikkerhedskommissionen. Hun overtager posten fra tidligere formand Niels Flemming Hansen (K), mens Thomas Jensen (S) fortsætter på næstformandsposten.
Lovforslag om kørekort til 17-årige i høring18.12.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nyt lovforslag vil gøre forsøgsordningen med kørekort til 17-årige permanent og samtidig give de 17-årige mulighed for at køre uden ledsager i dagtimerne.
Kontantpriser for person- og varebiler sættes ned på Storebæltsbroen13.12.2024 11:05:56 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. januar 2025 bliver det billigere at betale kontant for at krydse Storebæltsbroen.
Skærpede krav til vinterdæk6.12.2024 09:03:54 CET | Pressemeddelelse
Færdselsloven bliver strammet, så det er helt klart, at førerne af både lastbiler og personbiler ikke må køre ud i vintervejr med uegnede dæk, og samtidig bliver der øget krav til dækmønster for lastbiler.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum